Rotmosmannen skrev:Lånar tråden lite.
Vad är c3 och vad gör c4 för skillnad?
C-klassningen handlar om hur stort spel (glapp) det finns i lagret när det är nytt, dels måste det finnas utrymme för olja/fett mellan delarna i lagret och dels måste det finnas utrymme för värmeutvidgning om lagren roterar så fort att friktionsvärmen blir betydelsefull. Om spelet blir för tajt slutar smörjmedlet göra sitt jobb, det får helt enkelt inte plats längre, friktionsvärmen och slitaget rusar i höjden och lagret havererar ganska snart.
Standardlager har ingen C-klassning, dom har ett "normalstort" spel som fungerar i många standardapplikationer med måttliga varvtal. Hjullagren på mopeden, kullagren i växellådan, lagren i många elmotorer, i bilgeneratorer o.s.v. är av denna typ.
C2 & C1 har
mindre spel än standard, ju lägre siffra desto mindre spel. Dom kan användas t.ex. där minimalt glapp är viktigt, och det aldrig är fråga om några snabba rörelser, eller för mycket låga arbetstemperaturer.
C3 (och högre siffror) har större spel än normalt, varje siffra uppåt betyder ytterligare större spel. Detta ger som sagt utrymme för lagerdelarna att utvidgas när friktionen värmer upp dom.
C3 är det vanliga för ramlagren i alla moderna mopedmotorer. I teorin kan en hårt trimmad extremt högvarvig motor må bättre med C4-lager, särskilt om lagren får bristande smörjning (lite/dålig olja, motorkonstruktion som inte leder olja till ramlagren o.s.v.).
I praktiken... har ni hört talas om många hypermotorer där nya C3-ramlager rasar utan andra uppenbara orsaker? Trodde väl inte det.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.