tjo
på min Derbi Senda xtream sm 03 den har Leonelli tändnig och moppen startar men låter konstigt för några dagar sedan så flög svänghjuls mutter ut och det lät konstigt så jag körde hem och beställde ny och nu när jag har bytt den så låter den fortfarande lika dant någon som vet vad det kan vara. det typ gnisslar och låter lite från kolven tror jag
Senast redigerad av edvib den 26 oktober 2014, 20:19, redigerad totalt 1 gånger.
KrooxTheStyler skrev:Skulle man kunna få en video så blir det lättare att hjälpa dig?
tror jag hitta felet tror det är kolv ringarna eller något där kan även va lammelerna kanske ska iallafall plocka ner hela motorn och undersöka och sen lacka den så det kommer väl fram vad det är men kan det vara kolvringarna eller lammelerna eller kan de va något annat kan de äns vara kolvringarna???
här är en video kanske inte den bästa men men https://www.youtube.com/watch?v=_Ga2sQC ... e=youtu.be
vad tror ni det kan vara??
juste kanske är bra att säga att det är svårt att varva upp den och att det går allmänt dåligt
Det låter som nåt lager som är slut tycker jag det kanske är ramlagrena som är slut men du kan börja med att kolla nållagret där man sätter i kolvbulten.
moddlaren skrev:det låter som att dina ramlager har gett sig det gör att vevaxeln hoppar upp och ned o det förklarar även varför din svänghjuls mutter har lossnat.
ta tag i svänghjulet och lyfft upp och ned det skall vara stummt inget glapp om det glappar är ramlagren slut bara att byta.
har kollat veven nu och det är inget glapp upp och ner bara i sedled så de e bra och min kolv var helt slut stora repor i den så har bytt den och bytat nållager så nu får vi se vad som händer
MacGyver84 skrev:Det låter som nåt lager som är slut tycker jag det kanske är ramlagrena som är slut men du kan börja med att kolla nållagret där man sätter i kolvbulten.
I sidled? Det skall inte vara glapp i sidled heller du kanske har kollat vevstaken den skall röra sig i sidled men inte upp o ned.
ramlagren är dom kullager som vevpartiet snurrar i blockena o där skall inte vara mer än ca 2-4 hundradels mm i glapp vare sig upp o ned eller in o ut när man lyfter eller drar i svänghjulet.
moddlaren skrev:I sidled? Det skall inte vara glapp i sidled heller du kanske har kollat vevstaken den skall röra sig i sidled men inte upp o ned.
ramlagren är dom kullager som vevpartiet snurrar i blockena o där skall inte vara mer än ca 2-4 hundradels mm i glapp vare sig upp o ned eller in o ut när man lyfter eller drar i svänghjulet.
Mvh
okej men om nu de e ramlagerna de är fel på är de svårt att byta??
och måste man klyva motorn ??
vad kan de kosta om man gör de på verkstad istället
Det ska röra sig lite åt höger och vänster på själva vevstaken men inte mycket allt annat ska vara stilla och angående nållagret kan du prova och sätta i bara kolvbulten och vicka på den och lyfta upp och ner för att se om det glappar.
MacGyver84 skrev:Det ska röra sig lite åt höger och vänster på själva vevstaken men inte mycket allt annat ska vara stilla och angående nållagret kan du prova och sätta i bara kolvbulten och vicka på den och lyfta upp och ner för att se om det glappar.
okej har renoverat hela moppen utan motorn förutom kolv men ska starta den på söndag om de låter då får jag ta bort motorn och klyva den och byta ramlager men de kan inte vara så svårt.