Sida 1 av 1

Hur ska jag gå vidare med min stuntning?

Postat: 18 oktober 2014, 09:29
av zovard1
Tjenare! Kör en urpluggad Rieju Drac med 10/56. Kan köra på bakhjulet så långt växeln räcker på 1an och 2an. Alltså cirka 10 meter på 1an och 30-40 på 2an kanske. Kanske inte låter som så mycket men är ganska nöjd för att enbart ha urpluggat orginalrör. Om vi säger att jag lär mig växla på bakhjulet, Hur länge tror ni jag kan hålla den uppe med min nuvarande setup? Trean? fyran?
Har inga problem med att hålla den lite över balanspunkten men kan inte tolva än. När jag sedan bemästrat växling på bakhjulet så har jag tänkt försöka skaffa mer trim för att kunna köra längre och dra upp den på lite högre växel. Tekniken har jag ju uppenbarligen så nå dundertrim behövs inte. Vad rekommenderar ni? Vill gärna ha så deskret trim som möjligt. Bor på landet så där kan man köra som fan men drar in till stan ibland och då är de inte polisfritt precis.

Postat: 18 oktober 2014, 10:18
av Hampu
Så länge du får upp den ska du kunna hålla den uppe så länge som du vill, du håller den får långt nere! Långt nere = kräver mer gas, och tillslut släpper den sig för du inte kan pumpa upp den.

På min slider körde jag en kilometer på bakhjulet med endast ZX (samma som urpluggat)

Postat: 18 oktober 2014, 10:44
av zovard1
Hampu skrev:Så länge du får upp den ska du kunna hålla den uppe så länge som du vill, du håller den får långt nere! Långt nere = kräver mer gas, och tillslut släpper den sig för du inte kan pumpa upp den.

På min slider körde jag en kilometer på bakhjulet med endast ZX (samma som urpluggat)
Det är jag mycket väl medveten om! Dom längsta jag har gjort så har jag lyckats sakta in genom att dra upp den förbi balanspunkten och sedan gasa till igen när den åkt ner. När jag kör på tvåan så är anledningen att den åker oftare för att de blir så jävla vingligt (åt sidorna) och den då hamnar under balanspunkten och dimper ner. Ja jag vet, Rikta styret åt andra hållet, men har inte riktigt fått in den tekniken än heller. Ända riktigt plana ytorna jag har att träna på är ute på vägen. Annars har jag bara en skolgård och lite parkeringar men på dom är de ganska ojämn mark.

T.ex denna video: https://www.youtube.com/watch?v=3XhrpW-noE0
Den verkar ju inte jättetrimmad, Tror han kör med enbart Technigas enox och han drar upp den på fyran utan koppling. Tror jag skulle ha lättare att övertala farsan till effektrör än typ 70cc. Föresten, 50cc sport är inte värt pengar från 50cc va?

Postat: 18 oktober 2014, 13:22
av Pasha
Köp 70cc och nämn inget till din farsa ;)

Postat: 18 oktober 2014, 13:37
av Hampu
zovard1 skrev:
Hampu skrev:Så länge du får upp den ska du kunna hålla den uppe så länge som du vill, du håller den får långt nere! Långt nere = kräver mer gas, och tillslut släpper den sig för du inte kan pumpa upp den.

På min slider körde jag en kilometer på bakhjulet med endast ZX (samma som urpluggat)
Det är jag mycket väl medveten om! Dom längsta jag har gjort så har jag lyckats sakta in genom att dra upp den förbi balanspunkten och sedan gasa till igen när den åkt ner. När jag kör på tvåan så är anledningen att den åker oftare för att de blir så jävla vingligt (åt sidorna) och den då hamnar under balanspunkten och dimper ner. Ja jag vet, Rikta styret åt andra hållet, men har inte riktigt fått in den tekniken än heller. Ända riktigt plana ytorna jag har att träna på är ute på vägen. Annars har jag bara en skolgård och lite parkeringar men på dom är de ganska ojämn mark.

T.ex denna video: https://www.youtube.com/watch?v=3XhrpW-noE0
Den verkar ju inte jättetrimmad, Tror han kör med enbart Technigas enox och han drar upp den på fyran utan koppling. Tror jag skulle ha lättare att övertala farsan till effektrör än typ 70cc. Föresten, 50cc sport är inte värt pengar från 50cc va?
Att kunna få upp en moped när den är slö handlar bara om teknik. Du verkar ju inte kört bakhjul nå länge så det är ju bara ut och träna...

Nej 50cc sport gör inte särskilt stor skillnad. För att det ska gå lättare att få upp den ska du ha större kubik, så den blir starkare och varvar upp fort.
Säg till farsan att du vill ha 70cc så den blir mycket starkare bara och behåll dreven du har nu så kommer den inte gå så jävla mycket fortare.¨

Edit; Såg perssons post och kan ju säga att jag körde ett tag med lite för hög tomgång och kunde vara uppe på bakhjulet och ENDAST använda bromsen, som längst genom denna metoden på bakhjulet kom jag väl typ 20-30 meter, skulle säkert klarat längre med ännu högre tomgång :)
(tomgången var precis så den gick framåt ytterst långsamt!)

Postat: 18 oktober 2014, 13:54
av Persson97
Lär dig att bromsa på bakhjulet, har du rätt bromsteknik behöver du ingen fart egentligen...

En av farsans kompisar visade bakhjul på sin 450 (ja mycket mer kraft, men ytterst lite gas) var inga som helst problem att gå i vanligt tempo bredvid honom när han drog bakhjul.

Postat: 18 oktober 2014, 15:03
av suzukiwheelier
får upp min orginala gilera i sexan så nog ska de gå :) kör högre upp och lär dig bromsen, börja gärna i 2:an å växla upp, är så vingligt i 1:an om man inte kan ordentligt :)

Postat: 18 oktober 2014, 20:01
av zovard1
Tackar för alla svar!

Har tränat bakhjul sen i våras. Körde först orginal i nån månad. Pluggade senare ur när sommarlovet började. Sen så tränade jag inte så mycket hela sommarn tills jag för ca två månader sen märkte att de gick att köra på tvåan.

Jag kör tillräckligt högt upp, Inte konstant men oftast. Hur jag vet? Har stegrat över några gånger så jag vet när de tar i om vi säger så, Plus att jag ibland utan att försöka lyckas få varven att sjunka lite för att jag hamnar över balanspunkten.
Lära mig bromsa/sakta in jobbar jag på. Har ni nå tips för att växla på bakhjulet? Med eller utan koppling? Har provat lite med koppling men tycker de är rätt äckligt med rycket bakåt.

Vill dock skaffa ett effektrör. Sugen på tecnigas enox dock så är ju de ganska högvarvigt, skulle föredra ett lågvarvigt

Postat: 18 oktober 2014, 22:51
av emilnordman
zovard1 skrev:Sugen på tecnigas enox dock så är ju de ganska högvarvigt, skulle föredra ett lågvarvigt
MK Thrower, LeoVince V6, Arrow är dom bästa lågvarviga rören, dock ska de va en Arrow av äldre modell för dom nya ger inte lika fin effekt. Fast Tecnigas ger ju mycket mer effekt på lägre varv än motsvarande högvarviga rör som t.ex. Gianelli och Turbokit :)

Postat: 19 oktober 2014, 11:41
av suzukiwheelier
mycke skönare att stunta me högvarvigt enligt mej :) och använd alltid koppling, det som de flesta gör fel i börjanet är att man måsete vara tillräckligt högt upp när man växlar men ändå inte för högt upp ;) du måste träna dig fram :)

Postat: 19 oktober 2014, 16:35
av zovard1
suzukiwheelier skrev:mycke skönare att stunta me högvarvigt enligt mej :) och använd alltid koppling, det som de flesta gör fel i börjanet är att man måsete vara tillräckligt högt upp när man växlar men ändå inte för högt upp ;) du måste träna dig fram :)
Hmm, Har alltid tänkt att man ska växla när man ligger lite under balanspunkten så att "rycket" kastar en bakåt. För börja träna på de igen. Dock är de så jävla tråkigt att stegra över och krascha i allmänhet med Rieju, Finns ju inga kåpor att få tag på...

Postat: 19 oktober 2014, 17:34
av emilnordman
Kör utan kåpor i början, då slipper du ha sönder dom om du nu skulle dra över :)

Postat: 25 oktober 2014, 19:09
av zovard1
Förstår verkligen inte hur växling på bakhjulet ska gå till. Har hittils bara provat mellan 1an och tvån med koppling och blir ett jävla ryck som kastar mig bakåt. Därför har jag aldrig vågat växla i balanspunkten, växlar alltid en bit under så att den kastar upp mig i BP, men även då är de obehagligt. Har tänkt prova mellan tvåan och trean.
Har funderat på om de kanske beror på att jag fortfarande har lite gas omedvetet när jag släpper ut kopplingen?

Postat: 25 oktober 2014, 20:37
av Revilz
zovard1 skrev:Förstår verkligen inte hur växling på bakhjulet ska gå till. Har hittils bara provat mellan 1an och tvån med koppling och blir ett jävla ryck som kastar mig bakåt. Därför har jag aldrig vågat växla i balanspunkten, växlar alltid en bit under så att den kastar upp mig i BP, men även då är de obehagligt. Har tänkt prova mellan tvåan och trean.
Har funderat på om de kanske beror på att jag fortfarande har lite gas omedvetet när jag släpper ut kopplingen?
Jag har samma problem... Men jag tror att det är för jag dumpar kopplingen som jag gör när jag reser upp moppen istället för att släppa kopplingen mjukt.