Jag kan utveckla resonemanget lite...
Det finns två saker att ta hänsyn, bromskraften och bromsarnas förmåga att hantera friktionsvärmen som uppstår när man bromsar.
Väl fungerande originalbromsar på alla crossmopeder ger bra bromskraft. Det är inga problem att bromsa hårt nog för att göra en stoppie, och bakbromsen klarar utan problem att låsa bakhjulet. Man kan inte använda mer bromskraft än så, det skulle bara förvandla stoppien till en kullerbytta och ett låst bakhjul kan inte bli mer än låst - med andra ord finns ingen praktisk användning för bromsar som biter hårdare. (Det kan ge bättre känsla för hur hårt man bromsar så det är lättare att bromsa lagom hårt, men i detta sammanhanget är det en relativt liten faktor.)
Värmen kan leda till två saker:
Fading: bromsbeläggen överhettas och ger sämre grepp och bromskraften minskar.
Kokande bromsvätska: man får en ångblåsa i bromssystemet och bromsförmågan blir som med luft i systemet - mycket dålig eller obefintlig.
Värmen byggs upp i bromsarna när man bromsar, och kyls sedan bort av fartvinden ganska snabbt. En ensam inbromsning från hög fart bygger upp hyfsat mycket värme, men långt ifrån så det ska ge några problem. En kort stunds "normal körning" så är grejerna kalla igen.
Om man däremot pressar hojen maximalt med omväxlande fullgasaccelerationer och hårda inbromsningar, t.ex. hårdkörning runt en gocartbana värms bromsarna gång på gång utan särskilt mycket tid att kylas av mellan. Notera att det inte handlar om väldigt hög toppfart då, man hinner inte upp i hög fart på de korta raksträckorna utan "problemet" är att man bromsar mycket och ofta utan att ge bromsarna tid att kallna. Hänger mer på hojens accelerationsförmåga (för att hinna upp i "hög" fart mellan inbromsningarna) än hur snabb den är.
Kör man som folk på vanliga vägar kommer man inte ställa särskilt höga krav på bromsarna. En inbromsning då och då vid korsningar och tvära kurvor med hyfsat mycket körning mellan är helt okej.
Förebygga och bota problem:
Bromsvätska: kokpunkten varierar, dels är det olika på olika bromsvätskor, och dels tar bromsvätska åt sig fukt med tiden vilket gör att kokpunkten sjunker mot vattnets jämförelsevis låga kokpunkt.
Därför ska man byta bromsvätskan med jämna mellanrum, och vet man att man kommer utsätta bromsarna för hård användning är det lämpligt att leta upp en med extra hög kokpunkt.
Fading: Olika bromsbelägg reagerar olika på värme. Vissa tappar bettet redan vid ganska låga temperaturer, medan den andra ytterligheten är rena racebelägg som fungerar dåligt kalla och behöver bli varma innan dom bromsar bra alls - men då fungerar dom desto bättre. Till mopeder finns det knappast något större utbud av bromsbelägg och informationen från säljarna får man ta med en nypa salt, men upplever man problem med fading vet man åtminstone att ett byte kan hjälpa. Och att man kanske inte ska satsa på de absolut billigaste beläggen man kan hitta om man ska köra hårt...
Och så det självklara, att ta sig en funderare på bromsarnas kylning. På en moppe finns nog inte så mycket att göra för att förbättra förutsättningarna, men man kan åtminstone låta bli att hålla värmen kvar i bromsoket genom att måla på tjocka lager isolerande färg, eller sätta dit grejer som hindrar fartvinden från att komma åt.
Guldstjärna åt alla som orkade läsa allt. Blir nog inte så många, eller?

The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.