Sida 1 av 1

Yamaha dt 50mx 100 km

Postat: 13 oktober 2014, 11:21
av Jansson19
Vad krävs för att få en gammal dt att gå i 100 km/h?

Postat: 13 oktober 2014, 12:16
av G-son
Framförallt kunskap och verktyg. Det trim som finns att köpa når inte upp i såna farter, så vi snackar om portning, bättre avgasrör, och andra "gör-det-själv-modifikationer". Och man behöver bygga om kopplingen, antingen modifiera original 2-lamells till 3-lamells, eller att få dit nått bättre från YZ80 av rätt årsmodell.

Postat: 13 oktober 2014, 12:27
av Jansson19
Okej vilken cylinder är den bästa till dt?

Postat: 13 oktober 2014, 12:37
av G-son
Bäst, bäst eller bäst? 8) Alltså, bäst hållbarhet, bäst effekt orörd, eller bäst potential efter portning?

Oavsett vilket finns det bara en 45mm cylinder jag kan rekommendera, och det är Polinis gjutjärnscylinder. Den ger inte mest effekt orörd, men den är välgjord och framförallt så håller den. Alla andra 45mm cylindrar är gjorda av aluminium, och dom får problem med att gängorna till avgasröret inte håller - kan man inte få fast avgasröret är ju cylindern oanvändbar...

Postat: 13 oktober 2014, 13:37
av emilnordman
Kan det verkligen vara så svårt att få en DT att gå 100?

Jag känner flera som kör Suzuki PV och Suzuki S1 (crossversionen med samma maskin som PV) som alla gör långt över 100, den värsta ja vet av går 125km/h ärligt, med 80cc Malossi, tungt drevat och 33mm förgasare, allt annat original

Postat: 13 oktober 2014, 16:29
av Vikke2
annars så tar du en 125 eller 85 cc cross motor och slänger på sp lär den lätt göra 100 :) :)

Postat: 13 oktober 2014, 16:58
av Hampu
Vikke2 skrev:annars så tar du en 125 eller 85 cc cross motor och slänger på sp lär den lätt göra 100 :) :)
Fast en crossmotor slits ju ut väldigt snabbt ifall man ligger och kör på samma varvtal länge... Inte alls smart med en sådan motor på vägar.

Postat: 13 oktober 2014, 17:01
av Vikke2
näe kanske inte men det är fortfarande ett alternativ eller så köper han en fyrtakt crossmotor

Postat: 13 oktober 2014, 17:13
av G-son
...eller så ger man sjutton i crossarna och siktar in sig på någon 125cc motorcykelmotor. Såna som kan gå nått tusental mil utan att man behöver röra så mycket som en skruv. 8) Crossar i all ära, men dom motorerna är för vassa för att passa till något annat än tävlingsbruk.

Postat: 13 oktober 2014, 17:22
av Hampu
G-son skrev:...eller så ger man sjutton i crossarna och siktar in sig på någon 125cc motorcykelmotor. Såna som kan gå nått tusental mil utan att man behöver röra så mycket som en skruv. 8) Crossar i all ära, men dom motorerna är för vassa för att passa till något annat än tävlingsbruk.
Fan smart ändå med mcmotorer! Finns ju många gammhojjar som är billiga!
t.ex
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_T ... m?ca=4&w=3
skitbilligt sätt att få upp en moped i höga hastigheter, bara motorfästen och andra modifikationer för en tåligare ram :D