Sida 1 av 1

Variatoremmen seg o dra i? Video

Postat: 11 oktober 2014, 14:20
av Sammaboss
Som sagt variatorremmen är seg o dra i, tar i ganska mycket, tycker det låter konstigt också? När man kör låter det ett smatterljud från variatorn/kopplingen. Sitter typ remmen i klämmen? :wink: behöver få den fixad :(

https://youtube.com/watch?v=Vjx9P_xRJyk Länken <--

Vart såhär efter jag drag v ringen o bytte vikter.

Postat: 11 oktober 2014, 14:32
av Hampu
Shit, låter inte alls bra!
Testa skruva upp, ta bort variatorn och montera på allt igen.

Du kanske skruva fast muttern får hårt eller något? :S

Postat: 11 oktober 2014, 14:36
av emilnordman
Tog du bort "rätt" variatorring?

Postat: 11 oktober 2014, 14:39
av Sammaboss
emilnordman skrev:Tog du bort "rätt" variatorring?
Finns ju bara en på beta?

Postat: 11 oktober 2014, 14:40
av Sammaboss
Hampu skrev:Shit, låter inte alls bra!
Testa skruva upp, ta bort variatorn och montera på allt igen.

Du kanske skruva fast muttern får hårt eller något? :S
Ska jag testa o skruva upp den lite lite?

Postat: 11 oktober 2014, 14:44
av Hampu
Sammaboss skrev:
Hampu skrev:Shit, låter inte alls bra!
Testa skruva upp, ta bort variatorn och montera på allt igen.

Du kanske skruva fast muttern får hårt eller något? :S
Ska jag testa o skruva upp den lite lite?
Det får du ju avgöra själv, men man behöver ju inte dra åt för kung och fosterland men självklart ska den ju sitta lite.

Postat: 11 oktober 2014, 14:47
av Sammaboss
Hampu skrev:
Sammaboss skrev:
Hampu skrev:Shit, låter inte alls bra!
Testa skruva upp, ta bort variatorn och montera på allt igen.

Du kanske skruva fast muttern får hårt eller något? :S
Ska jag testa o skruva upp den lite lite?
Det får du ju avgöra själv, men man behöver ju inte dra åt för kung och fosterland men självklart ska den ju sitta lite.
Aha haha, jag o min polare turades om att dra allt vi kunde för den hade en tendens att lossa..så den sitter stenhårt, men jag skruvar upp den lite då :roll:

Postat: 11 oktober 2014, 14:49
av Hampu
Sammaboss skrev:
Hampu skrev:
Sammaboss skrev: Ska jag testa o skruva upp den lite lite?
Det får du ju avgöra själv, men man behöver ju inte dra åt för kung och fosterland men självklart ska den ju sitta lite.
Aha haha, jag o min polare turades om att dra allt vi kunde för den hade en tendens att lossa..så den sitter stenhårt, men jag skruvar upp den lite då :roll:
Skruva inte bara upp den lite, skruva av den helt och sen sätter du dit den igen fast inte så jävla hårt :p

Postat: 11 oktober 2014, 14:51
av Sammaboss
Hampu skrev:
Sammaboss skrev:
Hampu skrev:Det får du ju avgöra själv, men man behöver ju inte dra åt för kung och fosterland men självklart ska den ju sitta lite.
Aha haha, jag o min polare turades om att dra allt vi kunde för den hade en tendens att lossa..så den sitter stenhårt, men jag skruvar upp den lite då :roll:
Skruva inte bara upp den lite, skruva av den helt och sen sätter du dit den igen fast inte så jävla hårt :p
Ah får väll göra så, bara så krångligt utan mutterpicka :wink:

Postat: 13 oktober 2014, 20:23
av Sammaboss
Har monterat av hela variatorn och sedan satt tillbaka allt efter guide så jag ser att inget sakas, dock så låter den såhär. Är drivremmen för kort? för om man tar tag i den på mitten med 1 finger uppe och 1 nere o trycker ihop så kommer man max 0.5-1cm på varsin sida. Eller är variatorremmen helt slut så det är dags o köpa ny?

BOMBA MED FÖRSLAG :twisted:

Postat: 14 oktober 2014, 18:02
av RammeA
alltså hur hårt remmen sitter beror ju på hur hård tryckfjäder du har i kopplingen. Va glad att den sitter hårt istället för löst för då kommer den bara att slira ;) testa att starta och låta den gå runt lite och känn efter igen.

du kan ju trycka isär kopplingen när den sitter fast och kolla om den fortfarande är seg fram vid variatorn.

Kan va så att du glömt en liten platt bricka som ska sitta mellan variatorfläkten och den där "långaringen" som variatorn sitter på. dock vet jag inte om det sitter en sån på beta med kolla :)

Postat: 14 oktober 2014, 18:04
av RammeA
annars kan du testa med någon polaren rem och se om du har samma problem då. om det inte låter med en annan rem så får du ju ta och köpa en ny.

Annars kan du öppna kopplingen och se så att inget e paj där.

Postat: 14 oktober 2014, 18:41
av Sammaboss
RammeA skrev:annars kan du testa med någon polaren rem och se om du har samma problem då. om det inte låter med en annan rem så får du ju ta och köpa en ny.

Annars kan du öppna kopplingen och se så att inget e paj där.
tack så mycket för hjälpen! :) ska testa allt dedär imorn då moppen står i en polares garage för natten. Vart lite polisdrama :wink:

Postat: 14 oktober 2014, 18:44
av Sammaboss
RammeA skrev:alltså hur hårt remmen sitter beror ju på hur hård tryckfjäder du har i kopplingen. Va glad att den sitter hårt istället för löst för då kommer den bara att slira ;) testa att starta och låta den gå runt lite och känn efter igen.

du kan ju trycka isär kopplingen när den sitter fast och kolla om den fortfarande är seg fram vid variatorn.

Kan va så att du glömt en liten platt bricka som ska sitta mellan variatorfläkten och den där "långaringen" som variatorn sitter på. dock vet jag inte om det sitter en sån på beta med kolla :)
asså jag tog bort en ring när jag tog montera av allt, men det är v-ringen tror jag? :lol: för den går typ 70 istället för 55 och den går bra annars, bara att det inte går att kicka för remmen :/ Men den ringen jag pratar om är väll typ lika stor som en vigselring o det är väl vringen då? :)

Postat: 15 oktober 2014, 13:57
av Helsing
Har samma problem på min, moppen går hur bra som helst men "knorrar" å lever om när man rullar den...

Har bara komme eftersom och blivit värre å värre:(

Är remen på väg att fara eller va kan vara felet??

Sorry att jag låna lite plats här i tråden :P

Postat: 15 oktober 2014, 17:48
av Sammaboss
Helsing skrev:Har samma problem på min, moppen går hur bra som helst men "knorrar" å lever om när man rullar den...

Har bara komme eftersom och blivit värre å värre:(

Är remen på väg att fara eller va kan vara felet??

Sorry att jag låna lite plats här i tråden :P
Har också tänkt på om remmen är påväg o ge opp.

Bara bra att du skrev så tråden blev lite bumpad ;)

Postat: 15 oktober 2014, 21:42
av jespersallvik
http://www.twostroke.se/product.asp?product=20181

detta är storleken på en v ring, funkade allt som de skulle innan du skulle in o pilla så borde de va så att du gjort något fel, de kan va att du satt något snätt, något i fel ordning, dragit för hårt, haft sönder något, satt remmen fel, eller något annat, fråga nån kompis som har meckat mycke moppe/variator om han kan kolla så allt är rätt,

testa att trycka ihop kopplingen med händerna och sedan dra remmen så den blir "lös" och sen starta så hoppar remmen som den ska själv, kan va massa saker som gott fel

Postat: 16 oktober 2014, 07:21
av Sammaboss
Det var exakt en sån jag tog bort :D men får väll göra som du sa att ta trycka ihop koppling. Är det säkert då? Så den inte pajar mer lol

Postat: 16 oktober 2014, 14:34
av jespersallvik
nej den pajar inte av detta! det är så jag alltid gör för att ta bort remmen, men svårt att förklara om du inte redan förtått, men du ska liksom dra i remskivan mot kopplingen så att remmen lossnar och blir lös för den kan ha hamnat fel däremellan

Postat: 14 mars 2015, 10:27
av Sammaboss
Bump remmen lever fortfarande sitt egna liv

Postat: 14 mars 2015, 13:16
av MacGyver84
Oj vad trögt remmen gick att snurra sådär ska det inte vara du ska kunna snurra den utan större problem utan att det går allt för trögt.

Postat: 14 mars 2015, 17:17
av Sammaboss
MacGyver84 skrev:Oj vad trögt remmen gick att snurra sådär ska det inte vara du ska kunna snurra den utan större problem utan att det går allt för trögt.
Vet du vad jag kan göra för att fixa det?

Postat: 14 mars 2015, 17:23
av Rainn
Så gjorde min rem också, tog av allt o satte tbx det rätt och drog inte åt så mycket. Tog 5-56 och la med fingret på remmen asså inte innanför och då slutade det att låta :)

5-56 gör så att gummit blir mjukt, låter som att din är torr

Postat: 14 mars 2015, 17:40
av MacGyver84
Har du lagt dit shimset som ska vara mellan fläktskivan och variatorhylsan?.

Postat: 14 mars 2015, 21:30
av Sammaboss
Rainn skrev:Så gjorde min rem också, tog av allt o satte tbx det rätt och drog inte åt så mycket. Tog 5-56 och la med fingret på remmen asså inte innanför och då slutade det att låta :)

5-56 gör så att gummit blir mjukt, låter som att din är torr
Okej ska testas :)

Macgyven,shimset=lilla stjärngrejjen? Eller vad i hela fröjden är shimset? :wink:

Edit:googlade shimset o de ser ju ut som vringen, men jag kan väll inte tatt av shimset eftersom moppen går typ 15km/h snabbare utan den, så det borde vara vringen right? Vill inte behöva sätta tillbaka den kommer gå så segt då ;)
Kan lägga upp en bild av ringen jag tog av imorn, så får vi avgöra tillsammans vad det igentligen är :P

Postat: 15 mars 2015, 09:18
av MacGyver84
Nej menar en liten tunn ring som sitter vid variatorhylsan mellan variatorhylsan och variatorfläkten.

Postat: 15 mars 2015, 11:23
av Sammaboss
MacGyver84 skrev:Nej menar en liten tunn ring som sitter vid variatorhylsan mellan variatorhylsan och variatorfläkten.
Kan det vara den jag tog bort då? Eftersom den var normal innan den togs bort, dock så går moppen 15km/h snabbare vilket är konstigt om det är shims?

Postat: 15 mars 2015, 12:32
av obeee
offtopic men yung lean ftw :D

Postat: 15 mars 2015, 16:24
av MacGyver84
Sammaboss skrev:
MacGyver84 skrev:Nej menar en liten tunn ring som sitter vid variatorhylsan mellan variatorhylsan och variatorfläkten.
Kan det vara den jag tog bort då? Eftersom den var normal innan den togs bort, dock så går moppen 15km/h snabbare vilket är konstigt om det är shims?
Det var helt säkert v-ringen du tog bort då mopeden ökade i fart men det är synd att du inte vet vad jag menar för shims den brickan ska ligga i mitten på variatorfläkten där remmen ska ligga emot. Här är en bild hoppas du förstår https://www.google.se/search?q=shimsa+v ... B800%3B600

Postat: 15 mars 2015, 17:21
av Sammaboss
MacGyver84 skrev:
Sammaboss skrev:
MacGyver84 skrev:Nej menar en liten tunn ring som sitter vid variatorhylsan mellan variatorhylsan och variatorfläkten.
Kan det vara den jag tog bort då? Eftersom den var normal innan den togs bort, dock så går moppen 15km/h snabbare vilket är konstigt om det är shims?
Det var helt säkert v-ringen du tog bort då mopeden ökade i fart men det är synd att du inte vet vad jag menar för shims den brickan ska ligga i mitten på variatorfläkten där remmen ska ligga emot. Här är en bild hoppas du förstår https://www.google.se/search?q=shimsa+v ... B800%3B600
Dendär bilden förklarade mycket, jag går ut o kollar om jag kan se någon sån.

http://sv.tinypic.com/r/11159h3/8 Bättre bild har jag inte tillgång till, hopps denna duger..

Postat: 15 mars 2015, 19:21
av MacGyver84
Den där bilden hjälpte inte mycket tyvärr men du får ta isär variatorfläkten och kolla om det är en ring utanpå variatorhylsan.

Postat: 15 mars 2015, 19:29
av Sammaboss
MacGyver84 skrev:Den där bilden hjälpte inte mycket tyvärr men du får ta isär variatorfläkten och kolla om det är en ring utanpå variatorhylsan.
Okej, får slänga upp en bild nån gång i veckan när jag gör det, har dock inte plats att göra det nu, förhoppningsvis i veckan :)