Tjena, kopplingen på sendan har börja bete sig lite muppigt, tex när jag startar den på morgonen så håller jag i kopplingen och lägger i ettan men den hoppar bara fram och där som om jag inte höll ner kopplingen Hur ska jag fixa?
Sen har jag märkt att det går att växla utan koppling också, är det bra för motorn eller dåligt, sliter det lika mycket som om man kopplar asså?
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Hur kallt är det där du bor på morgonen? När jag kör kallstart så måste jag låta den stå på tomgång en stund annars så hoppar den fram bara. Jag antar att oljan är för tjock nu när det är kallt ute.
Att den hoppar fram när du lägger i ettan beror på att den är kall och att lamellerna har klibbat ihop sig, det är normalt, låt den bli lite varm först så fungerar det. Det går att växla utan koppling men det sliter på växelådsdreven tror jag, det är i alla fall inte bra och det sliter mer än om du skulle koppla.
Om det är så hela tiden så beror det på dåliga kopplingsfjädrar, eller möjligtvis justerbulten inne i kopplingen som ska ställas in, eller för lös vajer. Annars om det funkar bättre när oljan är varm så beror det helt enkelt på att oljan har tjocknat under tiden den stått i still