Hyper AM6...

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
someone
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2008, 21:26
Ort: Horred

Hyper AM6...

Inlägg av someone »

Tjenare..

Har en 94cc Bidalot racing factory som inte riktigt vill gå.
Set up är följande:

Bidalot 94cc
Koso 32mm förgasare (142 munstycke)
Hemmagjort insug
Membran Top performance V-Force 3 till en 85cc.
NGK racing stift (beställt från bidalot i frankrike)
MVT digtal direct


Symptomen är följande:
Mopeden startar bara på fullgas. Den går otroligt dåligt och dör efter några sekunder. Alla tips o tankar är välkomna.
(Moped/MC)
Puch Montana ~-88 kanske? 45 efter mätare
Yamaha DT-r -93. 60 efter mätare
Derbi Senda SM X-treme -05. 115 efter bil
Suzuki XL 125cc ~-95 kanske? ca 85-90
Yamaha RD 2-cyl 125cc ~-85. 130 efter mätare
Rieju Drac -04 Topphastighet: 119 efter GPS. (Hyper motor på G.)
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 16 februari 2014, 19:25

Inlägg av simonskaren »

Får den tillräckligt me sås? Testa höja munstycket?
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

vad står tändningen på?

har ni testat att justera förgasaren på lågfart och dylikt?
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
correadde
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 april 2014, 21:14
Ort: Falkenberg

Inlägg av correadde »

Tändningen tror vi är ställd på 105 oktan, men vi kör med racebränsle på 102 oktan och oktanboster.. Vi har provat munstycken både upp och ner med samma resultat..
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

tänkte mer på förtändningen. grader eller millimeter.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
someone
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 oktober 2008, 21:26
Ort: Horred

Inlägg av someone »

LennartTuning skrev:vad står tändningen på?

har ni testat att justera förgasaren på lågfart och dylikt?
Plockade loss avgasystemet och tändstiftet, blåst rent allt.. Gick fint och svarar dessutom på gasen i några fler sekunder... Avgassystemet var fullt med bränsle när vi plockade bort det. Har nu bytt till 130 i munstycke..
(Moped/MC)
Puch Montana ~-88 kanske? 45 efter mätare
Yamaha DT-r -93. 60 efter mätare
Derbi Senda SM X-treme -05. 115 efter bil
Suzuki XL 125cc ~-95 kanske? ca 85-90
Yamaha RD 2-cyl 125cc ~-85. 130 efter mätare
Rieju Drac -04 Topphastighet: 119 efter GPS. (Hyper motor på G.)
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

justera flottörnivån inte munstycket
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
correadde
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 april 2014, 21:14
Ort: Falkenberg

Inlägg av correadde »

Här kommer ett video klipp..

Bidalot 94cc: http://youtu.be/iJjCYU7JQvM
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

den går ju inte alls... justera tändningen rätt till att börja med.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

1 140 låter fruktansvärt litet i huvud munsycke till 94cc

huvud munstycket ger bara bränsle på fullgas allt nedanför fullgas sköter 1 lågfartsmunstycket 2 luft munstycket.3 nålen.4 nålmunstycket/spridarrör/ emulgeringsrör.

att fippla med huvud när den inte går på dom lägre registrena gränsar mellen ren dumhet/ vansinne.

1 ställ in tändningen först jag har gjort en guide på just den tändningen... sök på moddlaren så hittar du.

2 när du vet att tändningen står rätt så börjar man ALLTID justera förgasraen från lågfart alltså att få den att gå bra på tomgång och att svara på gasen sedan skall du ha ett mellan registet o där jobbar du med nålen.

3 förts nu ger du dej på huvudmunstyket o bestyckar ned väldigt försiktigt en 94cc slukar stora mängder soppa.

Minst 6mm bränsle slang och en kran som är lika stor o flödet. Ingen vakumkran räcker till för en 94cc.
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

correadde skrev:Tändningen tror vi är ställd på 105 oktan, men vi kör med racebränsle på 102 oktan och oktanboster.. Vi har provat munstycken både upp och ner med samma resultat..

du måste berätta för mig vad för tändning som är till 105 oktan?

Oktan är bara en siffra som säjer hur mycket kompression som du kan ha innan det spikar/skälvantänder.

105 oktan brinner väldigt långsamt"" flamhastighet"" det innebär mera förtändning i mindre rerardation på tändningen.

95 okran är det snabbast brinnande bränslet som går att köpa på tappen och det som ger mest hp.

En 2t skall inte ha för hög komp, ju högre komp ju mindre hästkrafter men desto mera vridmoment Nm.

är det mycket Nm som du har ställt tändningen för?

Skit i alla andra bränslen än 95oktan min r/t 69 ligger en bromsning på 26,3-4 hp på slangen någonstans här på forumet o detta på just 95 oktan.
moddlaren trimma lungt
Skriv svar