Sida 1 av 1
Byta kolv, när?
Postat: 1 oktober 2014, 21:58
av Fillew97
Ah men tjenare!
Har en Rieju som snart gått 1400 mil och tänkte höra när det är dags att byta
Kolven? Den startar oftast på andra eller tredje kicken, moppen är också urpluggad om det har ngn betydelse!
Senaste gången jag kollade kompen med komptest så hade den 9 någonting om det har någon betydelse..
Postat: 1 oktober 2014, 22:02
av HoridMatec
runt 1500 mil ska man göra det.
Postat: 1 oktober 2014, 22:06
av Speedway
Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Postat: 1 oktober 2014, 22:54
av G-son
Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att
inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.
Postat: 1 oktober 2014, 23:00
av Fillew97
G-son skrev:Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att
inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.
Ok, då får det bli en ny kolv snarast! Är det någon inkörning på kolvar?
Postat: 2 oktober 2014, 05:54
av Nojjan
Fillew97 skrev:G-son skrev:Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att
inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.
Ok, då får det bli en ny kolv snarast! Är det någon inkörning på kolvar?
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iaf

Postat: 2 oktober 2014, 07:33
av fruktigkaka
Fillew97 skrev:G-son skrev:Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att
inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.
Ok, då får det bli en ny kolv snarast! Är det någon inkörning på kolvar?
Ja kör runt på olika varvtal och ligg inte på fullgas för länge , kör så första dagen med nya kolven och sen äre klart
Postat: 2 oktober 2014, 14:08
av bensinskalle
Nojjan skrev:
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iaf

Nej, men kolvringarna ska slitas in. En första uppvärmning kan minska en del spänningar i materialet också, något som inte är särskilt känsligt nuförtiden
Postat: 2 oktober 2014, 14:21
av emilnordman
När du ändå ska byta kolv, köp inget Step2, eller nån sån skräpkolv från Taiwan, lägg lite mer pengar på en kvalitetskolv istället så håller den 1500mil till

Postat: 2 oktober 2014, 16:10
av Fillew97
emilnordman skrev:När du ändå ska byta kolv, köp inget Step2, eller nån sån skräpkolv från Taiwan, lägg lite mer pengar på en kvalitetskolv istället så håller den 1500mil till

Okej, Vad ska man köpa då som är kvalite?
Postat: 2 oktober 2014, 16:27
av Nojjan
bensinskalle skrev:Nojjan skrev:
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iaf

Nej, men kolvringarna ska slitas in. En första uppvärmning kan minska en del spänningar i materialet också, något som inte är särskilt känsligt nuförtiden
Så gör man på snöskoter iaf och alla jag pratat med säger också att kolven måste härda så jag fortsätter göra så.
Postat: 2 oktober 2014, 16:36
av guddingalex
kolla om kolvringarna är slut, ibland kan dem vara fast brända. bästa sättet som jag vet om är att göra ett komptest.
detta är nog till stor hjälp:
https://www.youtube.com/watch?v=l_RMl5IIenA
komptestare:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151314/
Postat: 2 oktober 2014, 17:00
av bensinskalle
Nojjan skrev:bensinskalle skrev:Nojjan skrev:
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iaf

Nej, men kolvringarna ska slitas in. En första uppvärmning kan minska en del spänningar i materialet också, något som inte är särskilt känsligt nuförtiden
Så gör man på snöskoter iaf och alla jag pratat med säger också att kolven måste härda så jag fortsätter göra så.
Härda en aluminiumkolv i en motor är i princip omöjligt. Härda är förmodligen ett annat ord för att köra in den, vilket är att slita in kolvringar och ja ev. låta kolven sätta till sig p.g.a. inre spänningar.
Postat: 2 oktober 2014, 20:06
av RiejuJååhan
Börja med att byta kolvringarna! Det är inte alltid nödvändigt att byta kolv!

Postat: 3 oktober 2014, 08:36
av emilnordman
Fillew97 skrev:Okej, Vad ska man köpa då som är kvalite?
Vertex, Prox, Athena, Italkit, Meteor, Asso, det är dom bästa jag kommer på som tillverkar originalkolvar

Postat: 3 oktober 2014, 11:47
av Rexxy
Har du en nicasilcylinder behövs ingen inkörning. Viktigast är att motorn är varm innan man kör hårt.