Sida 1 av 1

Svag Moped Derbi Senda 06

Postat: 27 september 2014, 14:09
av Derbinnn
Tjenare, jag har ett problem med min Derbi Senda X-treme 06 och det är att den är alldeles för svag i uppförsbackar. Med original drev på går den ca. 30km/h i backar och med framdrev 14 på så går den 15-25km/h.
Allt utom drev är helt original.
Vad tycker ni att jag ska göra? Tacksam för svar!

Postat: 27 september 2014, 14:40
av Hampu
Banta HUEHUEHEUUEHEU

Skämtåsido, Derbi ska ju vara starka original så något måste la vara fel (om du inte väger 250kg)

Dåligt komp kanske? Skulle väl inte skada så mycket om du bytte kolvringar iallafall :)

Vill du ha mer kraft än original så är väl ett trimrör det som saknas, möjligtvis en 70cc ifall du vill lägga ned mer pengar :)

Postat: 27 september 2014, 14:47
av Filip ericsson
Hampu skrev:Banta HUEHUEHEUUEHEU

Skämtåsido, Derbi ska ju vara starka original så något måste la vara fel (om du inte väger 250kg)

Dåligt komp kanske? Skulle väl inte skada så mycket om du bytte kolvringar iallafall :)

Vill du ha mer kraft än original så är väl ett trimrör det som saknas, möjligtvis en 70cc ifall du vill lägga ned mer pengar :)
tror mer på att den inte orkar varva ur riktigt eftersom det är så tung drevning för en orginalmoppe. :)

Postat: 27 september 2014, 14:48
av Derbinnn
Hampu skrev:Banta HUEHUEHEUUEHEU

Skämtåsido, Derbi ska ju vara starka original så något måste la vara fel (om du inte väger 250kg)

Dåligt komp kanske? Skulle väl inte skada så mycket om du bytte kolvringar iallafall :)

Vill du ha mer kraft än original så är väl ett trimrör det som saknas, möjligtvis en 70cc ifall du vill lägga ned mer pengar :)
60 pannor haha, vill egentligen bara att den ska gå runt 60-65 och kanske 45-50 uppför.

Postat: 27 september 2014, 14:54
av Derbinnn
[quote="Filip ericsson"][quote="Hampu"]Banta HUEHUEHEUUEHEU

Skämtåsido, Derbi ska ju vara starka original så något måste la vara fel (om du inte väger 250kg)

Dåligt komp kanske? Skulle väl inte skada så mycket om du bytte kolvringar iallafall :)

Vill du ha mer kraft än original så är väl ett trimrör det som saknas, möjligtvis en 70cc ifall du vill lägga ned mer pengar :)[/quote]

tror mer på att den inte orkar varva ur riktigt eftersom det är så tung drevning för en orginalmoppe. :)[/quote]
Som jag sa 30 uppför med original drev (12) och på rakan gör den bara 45.

Postat: 27 september 2014, 15:00
av TheFlyingFin
Derbinnn skrev:
Filip ericsson skrev:
Hampu skrev:Banta HUEHUEHEUUEHEU

Skämtåsido, Derbi ska ju vara starka original så något måste la vara fel (om du inte väger 250kg)

Dåligt komp kanske? Skulle väl inte skada så mycket om du bytte kolvringar iallafall :)

Vill du ha mer kraft än original så är väl ett trimrör det som saknas, möjligtvis en 70cc ifall du vill lägga ned mer pengar :)
tror mer på att den inte orkar varva ur riktigt eftersom det är så tung drevning för en orginalmoppe. :)
Som jag sa 30 uppför med original drev (12) och på rakan gör den bara 45.


Vad har du bak då? Har prövat en Derbi med plugg och choken på hela tiden (gick sjukt fett och hade INGET drag alls, orkade knappt slira på vått gräs med kopplingssläpp) med 13/52 och den gjorde 60 ca. Så något är fel.

Sluta kolvringar kanske?

Postat: 27 september 2014, 15:19
av Derbinnn
TheFlyingFin skrev:
Derbinnn skrev:
Filip ericsson skrev: tror mer på att den inte orkar varva ur riktigt eftersom det är så tung drevning för en orginalmoppe. :)
Som jag sa 30 uppför med original drev (12) och på rakan gör den bara 45.


Vad har du bak då? Har prövat en Derbi med plugg och choken på hela tiden (gick sjukt fett och hade INGET drag alls, orkade knappt slira på vått gräs med kopplingssläpp) med 13/52 och den gjorde 60 ca. Så något är fel.

Sluta kolvringar kanske?
Bak har jag original drev(vet inte vilken 'storlek' det är). Får väl pröva era förslag och återkomma hur det gick.

Postat: 27 september 2014, 20:12
av Revilz
Något jag har märkt med min Derbi är att den är skitslö uppför om jag inte växlar runt 8k varv. Om jag växlar runt 6k så får jag växla ner igen :P Men det beror ju också på hur brant backen är, är det lite lutning kan jag växla vid 6k varv.

Postat: 27 september 2014, 21:00
av Persson97
Går den rent? Om inte så rengör förgasaren.

Annars är jag inne på samma spår som övriga här verrkar vara, kolla hur kolv, cylinder och kolvringarna mår! :)

Postat: 28 september 2014, 17:47
av Derbinnn
Persson97 skrev:Går den rent? Om inte så rengör förgasaren.

Annars är jag inne på samma spår som övriga här verrkar vara, kolla hur kolv, cylinder och kolvringarna mår! :)
Har skruvat lite med förgasaren och då gick den jävligt mycket bättre, ställde in han och skulle nu ut och köra igen. Lika dåligt igen... har ett annat problem också och det är att jag inte kan gasa fullt ut. Den typ ''stryper'' sig själv på full gas.

Postat: 28 september 2014, 17:51
av Hampu
Derbinnn skrev:
Persson97 skrev:Går den rent? Om inte så rengör förgasaren.

Annars är jag inne på samma spår som övriga här verrkar vara, kolla hur kolv, cylinder och kolvringarna mår! :)
Har skruvat lite med förgasaren och då gick den jävligt mycket bättre, ställde in han och skulle nu ut och köra igen. Lika dåligt igen... har ett annat problem också och det är att jag inte kan gasa fullt ut. Den typ ''stryper'' sig själv på full gas.
Hackigt? CDI-strypning
Ifall det är mera såsigt så är det för fet blandning, motorn har alltså varit kall vid bestyckning av förgasaren vilket betyder att den får för mycket bensin.

Postat: 28 september 2014, 18:21
av Derbinnn
Hampu skrev:
Derbinnn skrev:
Persson97 skrev:Går den rent? Om inte så rengör förgasaren.

Annars är jag inne på samma spår som övriga här verrkar vara, kolla hur kolv, cylinder och kolvringarna mår! :)
Har skruvat lite med förgasaren och då gick den jävligt mycket bättre, ställde in han och skulle nu ut och köra igen. Lika dåligt igen... har ett annat problem också och det är att jag inte kan gasa fullt ut. Den typ ''stryper'' sig själv på full gas.
Hackigt? CDI-strypning
Ifall det är mera såsigt så är det för fet blandning, motorn har alltså varit kall vid bestyckning av förgasaren vilket betyder att den får för mycket bensin.
Både och faktist :oops: Och ja den har väl blivit kall. Tack för svar iaf :)