Byta blinkers och baklampa, Derbi

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Lonnebacke
Elmoped

Byta blinkers och baklampa, Derbi

Inlägg av Lonnebacke »

Tjena
Jag har en Derbi Senda X-Race 08 och ska byta ut fram blinkers och baklampan men behöver lite hjälp. Kan inte så mycket om elen I moppen. Jag har tagit av min orginal baklampa och bakblinkers och då har jag 7 sladdar(2 till varje blinker och 3 till baklampan). På den nya led baklampan så finns det bara 5 sladdar.

Behöver jag byta till ett nytt relä eller ska man testa först med orginal relä o se om det funkar?

Vet någon en bra guide på detta? Kan inte hitta någon nånstans :(

Framblinkers http://www.twostroke.se/product.asp?product=22261

Baklampan http://www.twostroke.se/product.asp?product=23295

Ledrelä http://www.twostroke.se/product.asp?product=29325
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Ja, eftersom det är LED så måste du byta relä.
Lonnebacke
Elmoped

Inlägg av Lonnebacke »

Ska jag bara ta bort relät och koppla sladdarna likadant som det satt innan? Eller behöver jag gör något annorlunda?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Varför koppla in blinkers när det finns inbyggt i baklampan?
Orsaken till att det finns 5 kablar från baklampan är att istället för att ha fler jordkablar(minus) så är det samma.

Men vill du ändå ha separata blinkers måste du koppla in blåa, gula och gröna till kablarna som gick till ditt gamla bakljus

Och så kopplar du in ledblinkers+ reläet som vanligt
Lonnebacke
Elmoped

Inlägg av Lonnebacke »

Jag kanske sa det lite otydligt men jag ska inte ha några blinkers bak för de e ju redan i baklampan. Däremot ska jag byta mina framblinkers. Tack för svaren
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Jaha okay, men då är det bara att koppla in minus på minus, och sen prova dig till fram på pluskablarna till bromsljuset osv, om inte färgerna e samma :)
Lonnebacke
Elmoped

Inlägg av Lonnebacke »

Har test nu. Jag kopplade in det nya relät och baklampan och tillslutning funkade det perfekt. Sen var det bara o byta framblinkers som var kvar. Jag bytte dom och nu helt plötsligt så blinkar både vänster och höger samtidigt(både fram och bak). Alltså det funkade med LED bak och orginal fram men inte LED bak och LED fram.
Har detta hänt någon av er? Vet någon hur man fixar det?
Användarens profilbild
Derbi_
Elmoped

Inlägg av Derbi_ »

Lonnebacke skrev:Har test nu. Jag kopplade in det nya relät och baklampan och tillslutning funkade det perfekt. Sen var det bara o byta framblinkers som var kvar. Jag bytte dom och nu helt plötsligt så blinkar både vänster och höger samtidigt(både fram och bak). Alltså det funkade med LED bak och orginal fram men inte LED bak och LED fram.
Har detta hänt någon av er? Vet någon hur man fixar det?
testa ta bort blinkers indikator lampan som sitter i panelen
Lonnebacke
Elmoped

Inlägg av Lonnebacke »

Var sitter det på mopeden och e det svårt och ta bort?
Användarens profilbild
Derbi_
Elmoped

Inlägg av Derbi_ »

det är den lilla lampan som lyser/blinkar när man har blinkersen på. plocka bort panelen och kolla bakom den och där sitter det några lampor, plocka bort den lampan som går till indikatorlampan.
Skriv svar