Sida 1 av 1

Moppen typ hackar när man får igång den.

Postat: 11 september 2014, 18:25
av lorang10
För att hålla igång moppen måste jag ha full gas, och ger jag ingen gas lägger den av på engång. Efter ett tag lägger den av även med full gas, och den går upp i varv en stund sen låter det som den ska stänga av, men precis där den ska stänga går den upp i varv igen. Nån som har nån idè vad de kan vara för fel? :?

Postat: 11 september 2014, 19:38
av carl allstrin
ge lite mer info hände detta när du körde eller har den alltid vart så. vad är det för mppe etc. det du beskriver kan vara vad som helst

Postat: 11 september 2014, 19:44
av Hampu
Video skulle vara bra :)

Postat: 11 september 2014, 20:03
av lorang10
carl allstrin skrev:ge lite mer info hände detta när du körde eller har den alltid vart så. vad är det för mppe etc. det du beskriver kan vara vad som helst
Den har inte alltid varit så, vi bytte förgasare, cdi box och luftfilter. Ska byta insugs slangen också, för det börjar vara lite sprickor i den. förgasare är Dellorto - Förgasare (Black Racing) PHBG 19 mm från en 14mm nånting.

Postat: 11 september 2014, 20:08
av TheRavenBlue
Har du bestyckat förasaren?
Har du ställt in den riktigt?

Postat: 11 september 2014, 20:24
av fruktigkaka
kolla variator och förgasare :D

Postat: 11 september 2014, 21:55
av carl allstrin
lorang10 skrev:
carl allstrin skrev:ge lite mer info hände detta när du körde eller har den alltid vart så. vad är det för mppe etc. det du beskriver kan vara vad som helst
Den har inte alltid varit så, vi bytte förgasare, cdi box och luftfilter. Ska byta insugs slangen också, för det börjar vara lite sprickor i den. förgasare är Dellorto - Förgasare (Black Racing) PHBG 19 mm från en 14mm nånting.


så altså detta hände så fort ni bytte prylar kolla om den går bättre med choke och så att choken är ordentligt inkopplad kan va fel munstycke kolla storleken

Postat: 11 september 2014, 22:05
av emilnordman
Om den misständer och baktänder (smäller från luftfiltret,avgasröret), så brukar det vara tändstiftet/tändspolen etc, eller så är det pga blött luftfilter.

Tror den får för mycket bensin om du bytte från 14mm till 19mm på original maskin, men kolla vilket munstycke du har och byt upp/ner efter behov

Postat: 12 september 2014, 06:30
av lorang10
carl allstrin skrev:
lorang10 skrev:
carl allstrin skrev:ge lite mer info hände detta när du körde eller har den alltid vart så. vad är det för mppe etc. det du beskriver kan vara vad som helst
Den har inte alltid varit så, vi bytte förgasare, cdi box och luftfilter. Ska byta insugs slangen också, för det börjar vara lite sprickor i den. förgasare är Dellorto - Förgasare (Black Racing) PHBG 19 mm från en 14mm nånting.


så altså detta hände så fort ni bytte prylar kolla om den går bättre med choke och så att choken är ordentligt inkopplad kan va fel munstycke kolla storleken
Nejnej, anledningen till att vi bytte var att den förra gjorde så moppen inte kunde starta alls, det var något fel på den så därför skaffade vi en ny.

Postat: 12 september 2014, 06:54
av TheRavenBlue
Är den trimmad? Och isåfall med vad för grejer.

Postat: 12 september 2014, 12:35
av carl allstrin
låter som skummt vad är det för moppe. Jag skulle först byta munstycke till ett mindre och se om det hjälper: det du också kan göra är att starta moppen och ha gasen så varvtalet är jämt. Sedan så sprutar du startgas runt alla packningar i motorn. insuget cylinder packningen. Och om du sprutar start gas på en packning som läcker kommer varvtalet ändras :)

Postat: 12 september 2014, 14:27
av lorang10
TheRavenBlue skrev:Är den trimmad? Och isåfall med vad för grejer.
inga trim, förutom den nya förgasaren.

Postat: 12 september 2014, 14:28
av lorang10
carl allstrin skrev:låter som skummt vad är det för moppe. Jag skulle först byta munstycke till ett mindre och se om det hjälper: det du också kan göra är att starta moppen och ha gasen så varvtalet är jämt. Sedan så sprutar du startgas runt alla packningar i motorn. insuget cylinder packningen. Och om du sprutar start gas på en packning som läcker kommer varvtalet ändras :)
Det är en Gilera smt -05, hade strl 75 på förra förgasaren och jag har satt på 70 på den som vi satt på nu.

Postat: 12 september 2014, 16:10
av carl allstrin
vad för metoter har du provat för att lösa problemet. köpte ni den med det här felet eller har det hänt med tiden. saker att prova byta tändstift kolla packningar
köra utan luftfilter kolla så membranen inte spruckit du borde ha större munstycke runt 100 ungefär