Trögväxlad MT-5 Kan det bero på oljan?

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.
allenklein
Elmoped

Trögväxlad MT-5 Kan det bero på oljan?

Inlägg av allenklein »

Hej

Min Honda MT-5 blev helt plötsligt trögväxlad efter att jag haft isär kopplingen. Kopplingen fungerar OK men först blev 2:an svår att få I och sen blev även 3:an och 4:an svåra att få I.

Jag provade med att byta vxllådsolja och jag hällde i Biltema syntetisk motorolja 5W-50 men det kanske inte var så bra? Har läst på andra ställen att det bör vara 15W-40 MC olja.

Tror ni att det är oljan som är boven?

mvh
Olof
allenklein
Elmoped

Inlägg av allenklein »

Förtydligande:

Problemen med 2:ans växel började efter att jag haft isär kopplingen. Jag återanvände då den gamla vxllådsoljan (som var av okänd art).

Problemen med 3:ans och 4:ans växel började efter att jag bytte till Biltema 5W-50 syntetisk motorolja.

För att få I 3:an behöver jag först gå ner till från 2:an till Friläge, sen 2:an och sen 3:an igen, då brukar det 3:an gå I. När trean är svår att få I är den I princip omöjlig att få I, det hjälper inte med kraft, det är helt stumt.

Tack för all er hjälp,
Olof
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Nej, oljan ger inte såna problem.

Med en koppling som inte frikopplar helt (feljusterad/defekt/olämplig olja) kan det bli svårare att växla, men fortfarande fullt möjligt om man tar i lite mer. Med motorn avstängd går det ändå hyfsat att växla om man rullar hojen fram och tillbaka (för att hjälpa växellådan komma till de lägen där de olika växlarna går få i), om det bråkar också skulle jag misstänka något galet i växlingsmekanismen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar