Sida 1 av 1

Big max, förgasar problem

Postat: 22 augusti 2014, 14:11
av nicke_bur
Hej på er

Jag har en pgo big max 02, jag tog bort pluggen i avgassystemet
och bytte munstycke från 72 till 82 på min org förgasare
och nu går den inte rent,
jag tog bort sportluftfiltret helt och då gick den bättre utan filter,
då var min första tanke att jag tagit förstort munstycke och gick ner till storlek 80 och det blev ingen skillnad,
då satte tillbaka jag orginal munstycket 72 och då blev det lite bättre men sätter jag tillbaka sp filtret vill den inte varva upp men tar jag bort det så blir det bättre igen.
har justerat luftskruven men blir ingen storskillnad förutom att den går bäst när den är långt utskruvad,
tomgångsskruven måste jag ha helt inskruvad för att få tomgång över huvudtaget, det känns som den får för lite luft. kommer bara på 2 saker det skulle kunna vara:

1. får för mycket bensin så att inte luften räcker till
2. automat choken stänger inte ( tog ur och testa den och då funkade den men kanske tjärvar i förgasaren ?)

Någon som har lite fler ideer?

har bilder om ni vill se vilken förgasare det är.

Mvh

Postat: 22 augusti 2014, 18:12
av Pelsnernels
har du testat med munstycke typ 75-77 ca?

Postat: 22 augusti 2014, 20:50
av nicke_bur
Tyvärr har inga andra storlekar just nu
Ska ta och beställ till nästa vecka.
Men jag tycker ändå att den beter sig konstigt
Eftersom den fortfarande vill ha väldigt mycket
Luft och att jag behöver ha tomgångsskruven inskruvad
I botten, tomgången borde vara jätte hög.

Postat: 22 augusti 2014, 20:53
av Hampu
nicke_bur skrev:Tyvärr har inga andra storlekar just nu
Ska ta och beställ till nästa vecka.
Men jag tycker ändå att den beter sig konstigt
Eftersom den fortfarande vill ha väldigt mycket
Luft och att jag behöver ha tomgångsskruven inskruvad
I botten, tomgången borde vara jätte hög.
Luftskruven in = mindre luft.

Postat: 23 augusti 2014, 10:52
av nicke_bur
Skruvar jag in luft skruven sakta och fint går den bara sämre och bluddrar, så den får för mycket bensin,
Jag tror problemet är att den får för mycket bensin,
tittar jag in i förgasaren från luftfilter hållet ser jag att det skvätter bensin bakåt i som skulle ha hamnat i luftfiltret om jag kunde ha på utan att den går dåligt,

Postat: 23 augusti 2014, 10:54
av Hampu
nicke_bur skrev:Skruvar jag in luft skruven sakta och fint går den bara sämre och bluddrar, så den får för mycket bensin,
Jag tror problemet är att den får för mycket bensin,
tittar jag in i förgasaren från luftfilter hållet ser jag att det skvätter bensin bakåt i som skulle ha hamnat i luftfiltret om jag kunde ha på utan att den går dåligt,
Herregud, luftskruven ska ju inte vara helt inskruvad? Den ska vara där den går som bäst på 1/8 gas.

Sportluftfilter drar mer bensin än original luftbox.
avgassystemet drar också mer bensin än original.

Postat: 23 augusti 2014, 10:58
av nicke_bur
jo det är jag helt med på! jag måste ha skruven väldigt lång utskruvad ca 70%
den börjar redan gå dåligt när jag skruvar in den jätte lite knapp 1 vara från att vara utskruvad ca 70% av sin längd.

Postat: 23 augusti 2014, 11:00
av Hampu
nicke_bur skrev:jo det är jag helt med på! jag måste ha skruven väldigt lång utskruvad ca 70%
den börjar redan gå dåligt när jag skruvar in den jätte lite knapp 1 vara från att vara utskruvad ca 70% av sin längd.
Tycker du borde skita i luftskruven just nu och gå på huvudmunstycket först eftersom man börjar normalt sätt uppifrån och går ned i registret!

Postat: 23 augusti 2014, 11:09
av nicke_bur
så sant så sant! kommer nya munstycken i veckan jag ska prova med.

Postat: 28 augusti 2014, 21:42
av nicke_bur
Det har löst sig, satte tillbaka allt och nu går den som den ska.