Sida 1 av 1

Slider bakhjul snurrar inte vid gas

Postat: 17 augusti 2014, 18:22
av Scribbz
Hej, har en Slider 07:a som gasade när den stod på tomgång, då kollade jag in förgasaren när jag satte tillbaka den så blöddrade den på full gas så jag började justera på luft skruven men plötsligt så slutade det ta när jag gasade. Jag har justerat luftskruven fram och tillbaka sen dess men hjulet tar inte om man inte ställer upp den på stödet och gasar fullt. Någon som vet vad det kan vara?

Setup
Dragen v-ring
hårdare fjädrar
3,5g vikter
Malossi fly cluth

Mvh Scribbz

Postat: 17 augusti 2014, 18:33
av Gasres97
Spottar den ut bensin ur förgasaren? Typ som väldigt fint regn?

Postat: 17 augusti 2014, 18:39
av emilnordman
For tomgången upp och ner? Isåfall är det högst antagligen tjuvluft, sen om den drar tjuvluft så går det inte att ställa in tomgången heller

Kan hända att insugsgummit har börjat läcka nånstans, det är inte helt ovanligt att gummi spricker efter ett tag :)

Postat: 17 augusti 2014, 20:33
av Scribbz
Gasres97 skrev:Spottar den ut bensin ur förgasaren? Typ som väldigt fint regn?
Skulle det sånnafall komma ur överflödighets slangen?

Postat: 17 augusti 2014, 20:36
av Gasres97
Scribbz skrev:
Gasres97 skrev:Spottar den ut bensin ur förgasaren? Typ som väldigt fint regn?
Skulle det sånnafall komma ur överflödighets slangen?[/

Nej, ut ur luftfilteranslutningen

Postat: 17 augusti 2014, 20:36
av emilnordman
Scribbz skrev:Skulle det sånnafall komma ur överflödighets slangen?
Kan vara flottörnålen som hängt sig så att flottören överflödas

Postat: 17 augusti 2014, 20:37
av Scribbz
Problemet är att bakhjulet inte snurrar när man gasar tills man är på högt varv, men den hade ett välldigt bra bottendrag innan det här hände

Postat: 17 augusti 2014, 20:38
av emilnordman
Är variatorkåpan riktigt varm? Isåfall kan remmen slira, du ska kunna hålla handen på kåpan efter en stunds körning utan att bränna dig

Postat: 17 augusti 2014, 20:50
av Scribbz
emilnordman skrev:Är variatorkåpan riktigt varm? Isåfall kan remmen slira, du ska kunna hålla handen på kåpan efter en stunds körning utan att bränna dig
Vad gör man om remmen skulle slira?

Postat: 17 augusti 2014, 20:54
av emilnordman
Bara att köpa en ny och byta, brukar ta 10-15 minuter att byta, och 10 minuter går när du ska ha bort skruvarna till variatorkåpan :)

Postat: 17 augusti 2014, 20:58
av Scribbz
[quote="emilnordman"]Bara att köpa en ny och byta, brukar ta 10-15 minuter att byta, och 10 minuter går när du ska ha bort skruvarna till variatorkåpan :)[/quote

Måste man ha en mutterknackare eller ett speciellt verktyg till att få upp muttrarna? Hur gör du?

Postat: 17 augusti 2014, 21:20
av emilnordman
Enklast är att använda mutterknack och 17mm hylsa på, min morfar har en som går på tryckluft men finns också såna som går att koppla in i väggen (bra om man vill låna av nån kompis så slipper man ha kompressor o sånt)

Eller så tar man ett spärrskaft+17mm hylsa, och ett variatorverktyg, vet inte vad det heter, men finns på Twostroke och massa andra affärer, och det skruvar man fast runt variatorn så att den låser sig, och så skruvar man bara upp muttern,

Båda metoderna går snabbt, max 3 minuter att börja skruva upp muttern tills att remmen är bytt :)