trimma Derbi Senda xtrem sm 03

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
edvib
Svårstartad skrothög

trimma Derbi Senda xtrem sm 03

Inlägg av edvib »

hej har en Derbi Senda xtrem sm 03 som jag ska trimma just nu går den i ca 53. jag skulle vilja ha upp den i minst 70 men får inte vara mer än 80. det jag tänkte göra är att ta bort blindtarm och sen dreva den just nu är det 13/53 tror ni det funkar med 14/53 eller ska man ha 14/48. ska man byta till en ostryp cdi eller spelar det inte någon roll ??

tack på förhand
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheRavenBlue »

Ta bort pluggen i röret och dreva och så kan du byta till ostrypt cdi så varvar den mera
Användarens profilbild
edvib
Svårstartad skrothög

Inlägg av edvib »

TheRavenBlue skrev:Ta bort pluggen i röret och dreva och så kan du byta till ostrypt cdi så varvar den mera
vad ska jag ha för drev och tror min plugg redan är dragen
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

edvib skrev:
TheRavenBlue skrev:Ta bort pluggen i röret och dreva och så kan du byta till ostrypt cdi så varvar den mera
Går den inte mer än 53 är röret strypt.
Mera värt att skaffa ett trimrör, åker du fast och får ombesiktning vill du inte betala för ett nytt rör (SVINDYRT!)
Sen får du ju mer effekt också! ;)
Glöm inte att du måste bestycka förgasaren också.
Användarens profilbild
edvib
Svårstartad skrothög

Inlägg av edvib »

Hampu skrev:
edvib skrev:
Mera värt att skaffa ett trimrör, åker du fast och får ombesiktning vill du inte betala för ett nytt rör (SVINDYRT!)
röret har ju blindtarm just nu så det är stryp men pluggen är inte där kan inte skaffa trimrör både för det är för dyrt och att jag inte får trima. men vad ska man byta för drev och är det munstycke man månste byta om man ska trimma eller
Senast redigerad av edvib den 24 september 2014, 20:37, redigerad totalt 1 gånger.
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

edvib skrev:
Hampu skrev:
edvib skrev: vad ska jag ha för drev och tror min plugg redan är dragen
röret har ju blindtarm just nu så det är stryp men pluggen är inte där kan inte skaffa trimrör både för det är för dyrt och att jag inte får trimma för morsan men för farsan få man ju. men vad ska man byta för drev och är det munstycke man månste byta om man ska trimma eller
Jag får inte heller trimma men har effektrör och väntar på en 70cc som jag beställt, ifall du inte kan betala vad det kostar att trimma så ska du inte trimma heller. Någon dag blir du förmodligen stoppad och då blir det böter + att du tappar trimmet. Då kanske du behöver köpa ett nytt originalrör vilket kostar MYCKET mer än ett effektrör.
Ja, du måste byta munstycke ifall du ska plugga ur/skaffa effektrör, men även ställa in luftskruven så den går bra med lite gas.
Användarens profilbild
edvib
Svårstartad skrothög

Inlägg av edvib »

Hampu skrev:
edvib skrev:
Hampu skrev:Går den inte mer än 53 är röret strypt.
röret har ju blindtarm just nu så det är stryp men pluggen är inte där kan inte skaffa trimrör både för det är för dyrt och att jag inte får trimma för morsan men för farsan få man ju. men vad ska man byta för drev och är det munstycke man månste byta om man ska trimma eller
Jag får inte heller trimma men har effektrör och väntar på en 70cc som jag beställt, ifall du inte kan betala vad det kostar att trimma så ska du inte trimma heller. Någon dag blir du förmodligen stoppad och då blir det böter + att du tappar trimmet. Då kanske du behöver köpa ett nytt originalrör vilket kostar MYCKET mer än ett effektrör.
Ja, du måste byta munstycke ifall du ska plugga ur/skaffa effektrör, men även ställa in luftskruven så den går bra med lite gas.

ja jag kan betala men jag vill inte ha effektrör för det kommer min morsa att se men att byta drev och dra blindtarmen och byta munstycke kan hon inte se och vet du vad för drev jag kan byta till
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

edvib skrev:
Hampu skrev:
edvib skrev: röret har ju blindtarm just nu så det är stryp men pluggen är inte där kan inte skaffa trimrör både för det är för dyrt och att jag inte får trimma för morsan men för farsan få man ju. men vad ska man byta för drev och är det munstycke man månste byta om man ska trimma eller

ja jag kan betala men jag vill inte ha effektrör för det kommer min morsa att se men att byta drev och dra blindtarmen och byta munstycke kan hon inte se och vet du vad för drev jag kan byta till
Förstår inte varför du ska trimma om du är rädd att bli busted? Förstå hur pinsamt det blir när polisen ringer hem till morsan för att du har åkt för fort på din moped.

Skulle tipsa om att köpa ett begagnat effektrör och sedan säger du till morsan att röret är snyggare än originalröret eller något sånt bara, morsor förstår mindre än vad man tror.
Min morsa förstod inte att mitt effektrör gjorde att mopeden var trimmad även fast jag sa att röret gjorde att den gick fortare.

Vad för drev du ska ha vet jag inte...
Användarens profilbild
edvib
Svårstartad skrothög

Inlägg av edvib »

Hampu skrev:
edvib skrev:
Hampu skrev:Jag får inte heller trimma men har effektrör och väntar på en 70cc som jag beställt, ifall du inte kan betala vad det kostar att trimma så ska du inte trimma heller. Någon dag blir du förmodligen stoppad och då blir det böter + att du tappar trimmet. Då kanske du behöver köpa ett nytt originalrör vilket kostar MYCKET mer än ett effektrör.

Förstår inte varför du ska trimma om du är rädd att bli busted? Förstå hur pinsamt det blir när polisen ringer hem till morsan för att du har åkt för fort på din moped.

Skulle tipsa om att köpa ett begagnat effektrör och sedan säger du till morsan att röret är snyggare än originalröret eller något sånt bara, morsor förstår mindre än vad man tror.
Min morsa förstod inte att mitt effektrör gjorde att mopeden var trimmad även fast jag sa att röret gjorde att den gick fortare.

jag är inte rädd att bli busted av polisen min morsa vet vad ett effektrör gör och så vill jag inte ha effektrör för det låter men vet du något bra trimm utan effektrör.
Användarens profilbild
edvib
Svårstartad skrothög

Inlägg av edvib »

vad ska jag ha för munstycke när jag ska byta
edd3
Elmoped

Inlägg av edd3 »

köp en munstyckssats från ts och prova dig fram! de är lättast. men skulle tippa att du måste gå upp 5-10 i munstycke om du ska plugga ur org röre :)
om du köper en ostryp cdi varvar den mer och då är det lättare att få ut max effekt ur setupen du har! köper du en ostrypt cdi borde du ha 14/53 i drevning och dra pluggen som sitter i röret. kapa blindtarmen gör inte jättemycke. mest onödigt och kapa o svetsta i org röre tycker jag iaf..
lycka till! :D
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

edvib skrev:
Hampu skrev:
edvib skrev:

jag är inte rädd att bli busted av polisen min morsa vet vad ett effektrör gör och så vill jag inte ha effektrör för det låter men vet du något bra trimm utan effektrör.
Herregud, antingen trimmar man och föräldrarna går med på den, eller så trimmar man och skiter i vad föräldrarna tycker (som jag)
Smygtrimma känns väldigt onödigt då du förmodligen en dag blir tagen och då kommer dina föräldrar ändå få veta att du trimmat och då kommer de förmodligen bli ännu mer besviken på dig än ifall du bara trimmat utan att bry dig om vad dom tycker, du väljer.

När du väljer munstycke går du först upp ca 10 munstycken så att mopeden går ganska svagt (orkar inte med uppförsbackar riktigt osv)
Sen så går du ned tills den går bra.
NoOne
Elmoped

Inlägg av NoOne »

edd3 skrev:... köper du en ostrypt cdi borde du ha 14/53 i drevning och dra pluggen som sitter i röret. kapa blindtarmen gör inte jättemycke. mest onödigt och kapa o svetsta i org röre tycker jag iaf..
lycka till! :D
Det sitter för det första ingen plugg i röret och det är blindtarmen som står för själva strypningen.
Med blidröret/blindtarmen på plats så stryper den vid 8.000rpm belastad.
Pluggar du blindröret så plockar du bort 8.000rpm strypningen och den kommer att fortsätta varva, hur mycket beror helt på vilken drevning du använder. En annan sak som händer när du pluggar blindröret är att du flyttar upp effektkurvan och blir av med en hel del bottendrag.

Sitter det en strypt CDI så stryper den vid ca 9.400-10.000rpm och det är inte säkert att du når de varven med 14 eller 13/53 så det är inte säkert att du måste byta till en ostrypt.

Men som alla skriver så låt originalröret vara!
Du får mycket bättre effekt med ett effektrör än ett pluggat originalrör och du har möjlighet att återställa om du blir tagen eller om du skall sälja den.
Måla effektröret svart så kanske din morsa inte lägger märke till det...

Varför inte prova att dreva först och se hur den går?
Den orkar mer än du tror med originalröret så det skulle inte förvåna mig om du närmar dig 70 med enbart drevning.
Skriv svar