HJÄLP! Aerox Bluddrar som fan, startar inte längre!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
albinzz0n
Elmoped

HJÄLP! Aerox Bluddrar som fan, startar inte längre!

Inlägg av albinzz0n »

Hejsan alla på Twostrokerider! GLÖM INTE ATT LÄSA LÄNGST NER!
Skickade in ett liknande inlägg för inte så länge sedan men fick inget vettigt svar så vi börjar om.
Min kompis har köpt en Yamaha Aerox -02 30-Moped. När han köpte den så tyckte han att det var dåligt bottendrag, så vi pillade lite med variatorvikterna och fjädrarna och fick ett bra drag. Men så fort mopeden blev varm så började den bli slö igen och orkade knappt dra iväg innan 25 Km/h. Och i backar går runt 7 km/h. Vi började pilla i förgasaren och ändrade munstycken, flyttade nålen, gjorde rent den utan någon skillnad. Det satt ett öppet sportluft filter på den så vi testade då att köpa en originalburk för att se om det hjälpte, då kunde den inte ens dra framåt utan att nån satt på den.
Vi testade allt och hade i tanken att det var förgasaren som spökade, så han gick in på twostroke och köpte en helt ny 17.5 mm förgasare och ett nytt insug då det gamla va sprucket.
Förgasaren kom hem idag och vi höll på hela dan med att byta den, och när vi tillslut var klara så testade vi den. Den gick sådär fortfarande, drog iväg ungefär som förut, inte mycket skillnad. Sen testade vi flytta nålen igen och testade några olika lägen, inget speciellt hände. Vi bytte luftburk, inget speciellt hände. Och nu är vi fast i ett läge då den är svårstartad och när den väl startar så kan man knappt röra gasen för då kvävs den direkt och bara bööar. För att kunna åka iväg så måste man hålla inne choken i typ 1 min så kan man iallafall åka framåt. Men den går somsagt inte bra nu.
Vad kan felet va? Kan det ha med ex. cylindern att göra? då förra ägaren bytte cylindern till en Malossi Sport 50cc!
http://youtu.be/p1B7WkzYmDE Såhär var den med den gamla förgasaren och ungefär så är den nu när den går framåt.

setup:
Malossi 50cc sport cylinder
Yasuni effektrör
sportluft filter
polini koppling
variator vikter just nu : 4G Kopplingsfjädrar : Gråa polini

Hjälp snälla!
Senast redigerad av albinzz0n den 14 augusti 2014, 13:04, redigerad totalt 5 gång.
Rieju Drac -02 *SÅLD*
Yamaha Aerox -01

* Har ett Hebo New Performer som sitter på min Yamaha Aerox som jag skulle vilja byta mot ett mer lågvarvigt! Kan lägga pengar imellan om det skulle behövas, skicka pm vid intresse!
Användarens profilbild
albinzz0n
Elmoped

Inlägg av albinzz0n »

Kan ju också nämna att toppfarten har sjunkit från 70 till 50 km/h och den går MYCKET sämre efter vi bytte till nya förgasaren.
Rieju Drac -02 *SÅLD*
Yamaha Aerox -01

* Har ett Hebo New Performer som sitter på min Yamaha Aerox som jag skulle vilja byta mot ett mer lågvarvigt! Kan lägga pengar imellan om det skulle behövas, skicka pm vid intresse!
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av oggew2 »

albinzz0n skrev:Kan ju också nämna att toppfarten har sjunkit från 70 till 50 km/h och den går MYCKET sämre efter vi bytte till nya förgasaren.
Har ni pillat på munstycken då? Låter som att den dränks i soppa just nu prova byta ner lite?
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket

Inlägg av Speedway »

Hur går den om ni varvar på stödet?
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av oggew2 »

Sen kan ni checka så alla packningar och så är ok
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Användarens profilbild
albinzz0n
Elmoped

Inlägg av albinzz0n »

Funderat på en sak, det skulle inte kunna va nån sak som ex. toplockspackningen? så det typ drar tjuvluft nån stans!

Vi har pillat lite med munstyckerna men märkte ingen skillnad, kan testa lite mer dock!
Ska man gå upp eller ner med huvudmunstycket?
Rieju Drac -02 *SÅLD*
Yamaha Aerox -01

Användarens profilbild
albinzz0n
Elmoped

Inlägg av albinzz0n »

Hejsan igen!
Nu kan jag nämna att mopeden inte startar längre, vi har försökt med allt men nu vägrar den. Vad fan är felet? börjar bli riktigt förbannad då inget som vi gör hjälper.

Vi filmade lite innan den slutade starta, och det ända som händer är detta, den bööar så fort man rör gasen.
https://www.youtube.com/watch?v=tzspDnNcRhc
men det hjälper ju inte nu då den inte startar, vad fan kan det va som gör att den verkligen VÄGRAR att starta?
Vi har tömt förgasaren, bytt tändstift, flyttat nålen, testat olika luftfilter och den bara vägrar att starta.

Hjälp skulle behövas fort.
Rieju Drac -02 *SÅLD*
Yamaha Aerox -01

Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Större huvudmunstycke? :S Något som täpper igen i förgasaren annars :S
Användarens profilbild
albinzz0n
Elmoped

Inlägg av albinzz0n »

Hampu skrev:Större huvudmunstycke? :S Något som täpper igen i förgasaren annars :S
Känns bara så jävla mysko, helt ny förgasare och den går bara sämre! Vet inte om större munstycke skulle hjälpa, kan det ha med bööandet att göra?
Men att den inte startar går en på nerverna :x
Rieju Drac -02 *SÅLD*
Yamaha Aerox -01

Användarens profilbild
användarnamn.
Elmoped

Inlägg av användarnamn. »

kolla kompet
Användarens profilbild
albinzz0n
Elmoped

Inlägg av albinzz0n »

användarnamn. skrev:kolla kompet
tror vi kollade det, det var bra komp då det är bra motstånd när man man kickar.
Dock så fastnar kicken längst ner ibland men det har väll inget med det att göra?
Rieju Drac -02 *SÅLD*
Yamaha Aerox -01

Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

albinzz0n skrev:
Hampu skrev:Större huvudmunstycke? :S Något som täpper igen i förgasaren annars :S
Känns bara så jävla mysko, helt ny förgasare och den går bara sämre! Vet inte om större munstycke skulle hjälpa, kan det ha med bööandet att göra?
Även om det är en ny förgasare så måste ni ju bestycka den för att mopeden ska gå bra.
Användarens profilbild
albinzz0n
Elmoped

Inlägg av albinzz0n »

Hampu skrev:
albinzz0n skrev:
Även om det är en ny förgasare så måste ni ju bestycka den för att mopeden ska gå bra.
yes, jag vet!
Men vid hopp om att mopeden ska starta så byter vi nu tillbaks till original förgasaren och hoppas på att den kommer starta med den.
Rieju Drac -02 *SÅLD*
Yamaha Aerox -01

Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Låter som att den får tjuvluft/allt för mycket bensin
Skriv svar