Sida 1 av 1

Börja ryka från cylinder

Postat: 12 augusti 2014, 09:27
av PeugeotMannen
Gör ny tråd pga massa oftopic comments på min andra tråd.

Okej så ingen bensin till tändstiftet var problemet kan vara pga att jag glömde sätta ditt insugspackning. Hur som hälst märkte jag det för sent och jag fortsätte alltså kicka. Tillslut starta den half och stängde av så jag fortsatte med att kicka igång den och då börja det att rycka rök från avgasröret och jag märker att kicken är lätt så jag kan trycka den den med handen. så jag tar av tändstiftet och självklart rycker det där också så jag fortsätter och tar bort cylindertoppen och då ser jag att röken kommer när kolven är nere där. Ser inte några repor eller något på kolv eller cylinder. bara olja på kolv & cylinder väggarna. Vad kan ha pajat när jag kicka den när den inte fick någon bensin? något fel i vevhuset?:S det ända jag vet är att röken kommer när kolven är längst ner i cylinder där hållen är och från de "hålen" ryker det.

Snälla hjälp. Just nu ska jag testa med nya kolvringar och se om kompen blir bättre. Vad kan orsaka dålig komp (som inte har med cylindern eller kolv att göra) satt jag inte köper ny cylinder i onödan

Postat: 12 augusti 2014, 11:57
av TheRavenBlue
någon packning som brändes lite kanske?

Postat: 12 augusti 2014, 12:24
av PeugeotMannen
TheRavenBlue skrev:någon packning som brändes lite kanske?
FITTTA!!!! då lär det ju vara vevhuspackningen om det kom där ifrån?

Postat: 12 augusti 2014, 12:27
av emilnordman
Är det blå eller vit rök? Är det vit rök så är det topplockspackningen, om du har vattenkylt, annars är det olja

Postat: 12 augusti 2014, 12:36
av PeugeotMannen
emilnordman skrev:Är det blå eller vit rök? Är det vit rök så är det topplockspackningen, om du har vattenkylt, annars är det olja
Tror det var vit rök. Men min är ac kyld.

Postat: 12 augusti 2014, 12:51
av Rainn
Min Peugeot Vivacity rök väldigt mycket när den inte varit igång på några veckor/ dagar, igår när jag bytte avgassystem och starta så läckte det lite mellan cylindern och avgassystemet. När jag tog bort röret så kom det rök från cylindern och det är vanligt så länge det går runt i cylindern (har jag för mig) testa maxa moppen ganska länge så kommer den vita röken försvinna. När jag åkte så vart det som en rökbomb på vägarna bilarna tutade bakom mig osv men efter 15 min körning så försvann det och jag fyllde på med olja.

Hoppas du förstod mig!

Postat: 12 augusti 2014, 13:19
av PeugeotMannen
Rainn skrev:Min Peugeot Vivacity rök väldigt mycket när den inte varit igång på några veckor/ dagar, igår när jag bytte avgassystem och starta så läckte det lite mellan cylindern och avgassystemet. När jag tog bort röret så kom det rök från cylindern och det är vanligt så länge det går runt i cylindern (har jag för mig) testa maxa moppen ganska länge så kommer den vita röken försvinna. När jag åkte så vart det som en rökbomb på vägarna bilarna tutade bakom mig osv men efter 15 min körning så försvann det och jag fyllde på med olja.

Hoppas du förstod mig!
aa men problemet är att samtidigt som denna rök kom så blev kicken lätt som fan vilket brukar betyda cylinder fel/värmenyp etc

Postat: 12 augusti 2014, 13:26
av Rasges
PeugeotMannen skrev:
Rainn skrev:Min Peugeot Vivacity rök väldigt mycket när den inte varit igång på några veckor/ dagar, igår när jag bytte avgassystem och starta så läckte det lite mellan cylindern och avgassystemet. När jag tog bort röret så kom det rök från cylindern och det är vanligt så länge det går runt i cylindern (har jag för mig) testa maxa moppen ganska länge så kommer den vita röken försvinna. När jag åkte så vart det som en rökbomb på vägarna bilarna tutade bakom mig osv men efter 15 min körning så försvann det och jag fyllde på med olja.

Hoppas du förstod mig!
aa men problemet är att samtidigt som denna rök kom så blev kicken lätt som fan vilket brukar betyda cylinder fel/värmenyp etc
Ta en titt innanför cylindern så ser du nog vad som pajat :)

Postat: 12 augusti 2014, 13:55
av PeugeotMannen
Rasges skrev:
PeugeotMannen skrev:
Rainn skrev:Min Peugeot Vivacity rök väldigt mycket när den inte varit igång på några veckor/ dagar, igår när jag bytte avgassystem och starta så läckte det lite mellan cylindern och avgassystemet. När jag tog bort röret så kom det rök från cylindern och det är vanligt så länge det går runt i cylindern (har jag för mig) testa maxa moppen ganska länge så kommer den vita röken försvinna. När jag åkte så vart det som en rökbomb på vägarna bilarna tutade bakom mig osv men efter 15 min körning så försvann det och jag fyllde på med olja.

Hoppas du förstod mig!
aa men problemet är att samtidigt som denna rök kom så blev kicken lätt som fan vilket brukar betyda cylinder fel/värmenyp etc
Ta en titt innanför cylindern så ser du nog vad som pajat :)
Har gjort det och kan inte se några sprickor/report på kolv eller cylinder. Allt ser felfritt ut. Ska dock byta en kolvring och se om det funkar

Postat: 12 augusti 2014, 17:32
av PeugeotMannen
Vad kan orsaka förlust av kompression??

Postat: 12 augusti 2014, 17:36
av Rasges
PeugeotMannen skrev:Vad kan orsaka förlust av kompression??
Slitna/dåliga kolvringar

Postat: 12 augusti 2014, 18:02
av PeugeotMannen
Rasges skrev:
PeugeotMannen skrev:Vad kan orsaka förlust av kompression??
Slitna/dåliga kolvringar
jupp påväg att byta en av de pga att den gick sönder