Spolens två utgångar jobbar "ihop", det är egentligen en enda stor lindning med en utgång i änden (vit) och en en bit ifrån änden (gulröd). Exakt hur Yamaha tänkte där för närmre 40 år sedan vet jag inte, men gissningsvis är det tänkt nått i stil med att den vita utgången ska ge aningen högre spänning (den har ju några fler varv lindade på spolen) för att kompensera för att ungefär en volt som försvinner i likriktaren. Finns fler möjliga anledningar, men risken är att jag bara förvirrar dig.
Regleringen i denna typ av elsystem är mycket simpel. Generatorn jobbar alltid för fullt, och matar ut allt den kan. Så länge utspänningen är för låg eller rätt gör regulatorn inget alls, om spänningen blir för hög kortsluter regulatorn generatorn en del av tiden så genomsnittsspännignen ändå blir rätt. En glödlampa struntar i om den får 12V 100% av tiden eller 120V 10% av tiden och 0V 90% av tiden, den lyser likadant ändå.
Eftersom allt på spolen hänger ihop räcker det med att regulatorn är kopplad till en utgång, gör den sitt jobb där så regleras alla utgångar samtidigt.
Du behöver inte ge dig in och pilla på spolen igen för att ändra tillbaka till originaljordningen, bara jorda den nya kabeln du drog ut.
Den inkoppling jag sett av kinesiska fyrstifts halvvågsregulatorer är att (färger enligt ditt första schema) grönt jordas, rött kopplas till batteriet, bägge gula ansluts till generatorns utgång, vit kabel om man ska följa Yamahas ursprungliga tankar. Växelström till en vanlig strålkastare & baklyse tar du ut från vit kabel (paralellt med regulatorn alltså)
eller hellre från gulröd kabel från spolen (som funktionsmässigt näääästan är samma sak som vit kabel), medan likström kan tas ut från röd kabel/batteri, men betydligt mindre effekt än det finns tillgängligt som växelström alltså.
Anledningen till att man kopplar in generatorn på två stift på regulatorn är att den ena anslutningen går reglerings- och likriktningsströmmen genom, den andra känner av hur hög spänningen är och styr spänningsregleringen. Ibland är det bra att ha det separerat, när man vill reglera så spänningen blir rätt på en specifik plats i elsystemet (som inte alls behöver vara nära regulatorns huvudingång), men i de flesta fall leder det bara till onödig huvudvärk.
Hmm... Blev nått av detta begripligt?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.