Problem med drevet på en Sachs

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.
Stylaren
Elmoped

Problem med drevet på en Sachs

Inlägg av Stylaren »

Hej!

Håller på att renovera min Cresent Compact från grund och botten, problem är att nu när jag skall riva motorn så får jag inte av drevet av någon konstig anledningen, det sitter som berget. Jag har så klart lossat muttern och brickan som sitter innan. Har försökt med avdragare men det tar bara tvärstopp.

Vänligen se bild på hur drevet ser ut, vad gör jag för fel? För övrigt så har moppen stått still i 11 år..

Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

2vxl sachs? Drevet är konat och dom kan sitta som f*n!
Avdragare, knacka och värme är melodin.
Stylaren
Elmoped

Inlägg av Stylaren »

Rexxy skrev:2vxl sachs? Drevet är konat och dom kan sitta som f*n!
Tjena Rexxy!

Ja det är en 2 växlad sachs, ja jag har märkt det! Skall testa med värmepistol och avdragare igen!

Återkommer hur det går!

Tack för ditt snabba svar!
Stylaren
Elmoped

Inlägg av Stylaren »

Rexxy skrev:2vxl sachs? Drevet är konat och dom kan sitta som f*n!
Så efter mycket om och men så lyckades jag få loss drevet, fick använda värmepistol och avdragare. Det var när jag bankade på skiftnyckeln med en gummihammare som drevet lossnade. Tyvärr så tror jag att jag tog sönder krysskilen som låser drevet, är detta normalt? Kan kilen har "rostat" fast för jag har så svårt att se varför det suttit som berget.. Det skall ju som sagt bara vara att dra av. Kilen delades i två delar en satt var i drevet och den andra på axeln. Se bilder..

Bild

Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Aldrig varit med om det förut att kilen gått av på mitten, men det är bara köpa nytt. Är normalt att drevet sitter riktigt hårt!
Skriv svar