Derbi hackar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
teast97
Elmoped

Derbi hackar

Inlägg av teast97 »

Som rubriken låter. Min moped hackar. Men detta händer bara på mellan/höga varv. Låga varv går den hur fint som helst. Sen när man kommer upp lite i fart. Gissar på runt 5-6k varv (har ingen varvmätare) så börjar den bluddra och typ hackar upp i varv. Om man håller stumt så hackar den men går fortfarande upp i varv långsamt. Ljudet är typ som ett bludder som man får med för stort munstycke men efter som problemet uppstod helt plöstligt och har gått bra med munstycket som sitter i så tror jag inte det är felet. Jag har prövat att rengöra förgasaren. Och ställa in den. Om man skruvar lite på luft skruven så går den bätter eller sämre men jag har aldrig fått den att gå bra länge. Vad tror ni att felet är. Munstycket?, nålen?, Luftskruven?. Behöver hjälp så fort som möjligt. Snart köper jag en ny för jag inte hittar felet.

Mopeden är en: Derbi Senda xtreme 06

Setup:
80cc Airsal
24mm Koso förgasare (PWK model)
Malossi membran + insugskit.
Top performance CDI
Turbokit rör.
NGK tändstift (värmetal 8)
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Revilz »

Eftersom problemet bara uppstod så kan det vara skitigt luftfilter. Gör rent luftfiltret och se om det hjälper :)
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

Munstycket är för stort, vilket storlek sitter i nu?
Man behöver ibland ställa in förgasaren efter vädret.
teast97
Elmoped

Inlägg av teast97 »

munstycket som sitter i just nu är 116. Tidigare idag bytte jag från 118 till 116 och tyckte den gick sämre med 116 (den bluddrade mer). Tror ni att mopeden får för lite soppa så den inte vill varva upp rent?? dvs ska jag pröva typ storlek 120, 122??
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

teast97 skrev:munstycket som sitter i just nu är 116. Tidigare idag bytte jag från 118 till 116 och tyckte den gick sämre men 116. Tror ni att mopeden får för lite soppa så den inte vill varva upp rent?? dvs ska jag pröva typ storlek 120, 122??
Enligt din beskrivning så blöddrar den och det är ett starkt tecken på att den får för mycket soppa. Du kan ju testa gå upp och se vad som händer men om det inte hjälper får du börja gå ner i storlek.

Kolla också på rexxys guide om hur man ställer in sin förgasare : http://www.twostrokerider.se/rexxys-forgasarguide/
teast97
Elmoped

Inlägg av teast97 »

skulle det hjälpa om du fick se en video på hur den går? tycker inte det låter som för mycket soppa för att den bluddrar inte på bara höga varv utan lite då och då
Användarens profilbild
KOLVBulten
Svårstartad skrothög

Inlägg av KOLVBulten »

sänk nålen (sätt brickan ett hack upp)
ett vanligt problem att pwk föggarna går för fett på mellan registret.

själv kör jag med

airsal 80
pwk 28
malossi mhr supermoto
och har 100 i munstycke och de e nästan för stort..
Prova med munstycken runt 100
Bild
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

teast97 skrev:skulle det hjälpa om du fick se en video på hur den går? tycker inte det låter som för mycket soppa för att den bluddrar inte på bara höga varv utan lite då och då
jo visst hade det hjälp!
teast97
Elmoped

Inlägg av teast97 »

Hittade felet och det var inte förgasaren. Det var CDI boxen. Någonting inuti den hade gått sönder så jag prövade byta till orginal boxen och då funkade det fin fint :)
Skriv svar