konstigt fel!!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
dannekarlsson
Elmoped

konstigt fel!!

Inlägg av dannekarlsson »

Tjenare där tog precis över broderns cross moppe, de är en GasGas. problemet är då att den inte går att kicka igång, de enda sättet är att rulla igång den. jag har gjort rent förgasaren, byt tändstift och ingenting har gett resultat.

när nrodern hade moppen så gick den kannon och man kunde kicka igång den, sedan stog den ett tag och sen gick det inte mera, omgången på mopeden har ochkå försvunnit. moppen har komp. kollade de när jag bytte tändstift,

setup
effektrör
större munstycke
drevning

Tack på förhand!
Senast redigerad av dannekarlsson den 3 augusti 2014, 15:03, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Har den bra kompression?

Om kolvringarna börjar bli nötta så får den sämre kompression och går inte att starta med kicken, utan måste rullas igång :)
dannekarlsson
Elmoped

emilnordman skrev:Har den bra kompression?

Om kolvringarna börjar bli nötta så får den sämre kompression och går inte att starta med kicken, utan måste rullas igång :)
ja moppen har kompression! blir trött på de här jävla felet asså!
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Säger till så att ingen moderator behöver, byt rubriken ;)
Om du inte förstår varför tycker jag du ska läsa igenom reglerna.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Rengöra förgasaren är enda jag kan komma på som kan lösa problemet, utöver sliten kolv osv

Choken ligger inte på då? Om du har manuell choke så är det ett vanligt misstag om man inte är van
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Ossian »

Drar kicken runt motorn? Alltså känner och hör du att du drar runt kolven med kicken för annars kan det vara så att själva kicken är sönder inne i motorn.

Sedan, no offense, så kan det vara så att du kickar dåligt, har du startat den själv förr eller andra saker med kick? Var i alla fall så för mig när jag började köra moppe :oops: :lol:
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
dannekarlsson
Elmoped

Ossian skrev:Drar kicken runt motorn? Alltså känner och hör du att du drar runt kolven med kicken för annars kan det vara så att själva kicken är sönder inne i motorn.

Sedan, no offense, så kan det vara så att du kickar dåligt, har du startat den själv förr eller andra saker med kick? Var i alla fall så för mig när jag började köra moppe :oops: :lol:
ja kicken drar runt motorn, jag hör hur den är lite på gång men inget händer, den tänder inte heller på startgas.

ingen annan kan starta den heller!
dannekarlsson
Elmoped

emilnordman skrev:Rengöra förgasaren är enda jag kan komma på som kan lösa problemet, utöver sliten kolv osv

Choken ligger inte på då? Om du har manuell choke så är det ett vanligt misstag om man inte är van
nepp choken ligger inte på! :(
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheRavenBlue »

När du kickar känner du ett ganska trögt motstånd eller går det väldigt lätt att kicka?
dannekarlsson
Elmoped

TheRavenBlue skrev:När du kickar känner du ett ganska trögt motstånd eller går det väldigt lätt att kicka?
jag har motstånd när jag kickar! de här felet är verkligen helt sjukt ju?
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Har haft exakt samma problem på min moppe (och just nu min fiddy). Har även en kompis som haft samma problem på en Rieju. I alla tre fallen så känns kicken helt normal - MEN den startar bara inte. 3/3 så var det kopplingen som jävlades (feljusterad/slirar). Du har inte justerat kopplingen nyligt? Om du gjort det så kan det vara värt och slaka på den lite.
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheRavenBlue »

Den sista utvägen om det inte löser sig är antingen att sälja den eller lämmna in den pp verkstad men då blir det dyrt.
Användarens profilbild
Böldhare
Elmoped

Inlägg av Böldhare »

öppna toppen å kolla om allt ser okej ut man vet ju aldrig
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Som Vixhall säger, så kan det vara kopplingen, på en fiddy jag hade så gick kicken utan motstånd och jag var beredd att köpa ny kolvserie, men nej, ställde in kopplingen så gick den som aldrig förr

Samma sak på min kompis Aprilia Rx50 från typ 02, den hade ingen komp (trodde vi), och den behövde skjutas igång, men efter justering av kopplingen gick den att starta med kicken igen

Eftersom du har kompression är det högst troligt kopplingen som är boven i dramat, du har AM6 i din Gasgas antar jag, tappa ur oljan och kylarvätskan och dra loss alla skruvarna till kopplingskåpan, sen är det bara att plocka bort kicken och vattenpumpen och så finns en stor bult i mitten av kopplingskorgen:

Håll med en flatmejsel i spåret på mittersta bulten och skruva in bulten, då tar kopplingen mer, så spänner man fast med muttern , som en kedjespännare fungerar ungefär, men skruva inte in bulten för mycket, då ligger kopplingen på hela tiden och motorn startar ej :)

Hoppas detta var till hjälp och att din moppe kmr gå som rinnande vatten igen ;)
dannekarlsson
Elmoped

emilnordman skrev:Som Vixhall säger, så kan det vara kopplingen, på en fiddy jag hade så gick kicken utan motstånd och jag var beredd att köpa ny kolvserie, men nej, ställde in kopplingen så gick den som aldrig förr

Samma sak på min kompis Aprilia Rx50 från typ 02, den hade ingen komp (trodde vi), och den behövde skjutas igång, men efter justering av kopplingen gick den att starta med kicken igen

Eftersom du har kompression är det högst troligt kopplingen som är boven i dramat, du har AM6 i din Gasgas antar jag, tappa ur oljan och kylarvätskan och dra loss alla skruvarna till kopplingskåpan, sen är det bara att plocka bort kicken och vattenpumpen och så finns en stor bult i mitten av kopplingskorgen:

Håll med en flatmejsel i spåret på mittersta bulten och skruva in bulten, då tar kopplingen mer, så spänner man fast med muttern , som en kedjespännare fungerar ungefär, men skruva inte in bulten för mycket, då ligger kopplingen på hela tiden och motorn startar ej :)

Hoppas detta var till hjälp och att din moppe kmr gå som rinnande vatten igen ;)
finms de någon tråd som visar hur man fixar koppligen, förstår nämligen inte hur jag skall göra? inte så kunnig inom mopeder!
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Innan du gör nånting så måste jag fråga en sak - har den ett batteri? Och om den har det - har det ström?
Skriv svar