Hur länge håller en välvårdad cylinder?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög

Hur länge håller en välvårdad cylinder?

Inlägg av HaZ »

Tjenare!

Tänkte bara kolla det, hur länge bör en 70cc cylinder av kvalitets märke hålla innan den nyper/skär?
Är nu inne på min 2a cylinder som har gått paj pga. vattenpumpen har slutat funka och oljan vart slut när jag tankat.

Undrar nu hur länge en välvårdad cylinder som man alltid har tillräckligt med olja i, alltid vatten, kör in den och ligger inte och max pressar den så fort man får chansen.

Och hur länge har eran hållt som längst? :)

Själv gick min sönder idag påväg till Brodalen :( SÅ blev inget stuntande eller raceande för min del detta året. Som tur va åkte man med en kompis under cruisingen!

Tack på förhand och hej!
G-son skrev:If you can't do the time, don't do the crime.
Aerox Setup:
Polini 70cc Sport
21mm förgasare
Leo Vince ZX rör
Polini Hi-Speed variator
Hebo koppling
Polini sportfilter
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Måååååååånga mil. Och en cylinder nyper inte när den är slut. Det blir cylinderloppet som blir så stort att kolven inte längre tätar, och motorn blir till slut väldigt svag.
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Rexxy skrev:Måååååååånga mil. Och en cylinder nyper inte när den är slut. Det blir cylinderloppet som blir så stort att kolven inte längre tätar, och motorn blir till slut väldigt svag.
Det som hänt min Slider? Den har gått ca 1500 mil och med dragen v-ring toppade den 53 på mätaren :lol:
Fast nu har den andra olagligheter :roll:
Användarens profilbild
HaZ
Svårstartad skrothög

Inlägg av HaZ »

Rexxy skrev:Måååååååånga mil. Och en cylinder nyper inte när den är slut. Det blir cylinderloppet som blir så stort att kolven inte längre tätar, och motorn blir till slut väldigt svag.
Så om man sköter en cylinder bra så håller den många månader?
G-son skrev:If you can't do the time, don't do the crime.
Aerox Setup:
Polini 70cc Sport
21mm förgasare
Leo Vince ZX rör
Polini Hi-Speed variator
Hebo koppling
Polini sportfilter
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

En bra originalcylinder av aluminium med nikasilfoder kan vara i riktigt fint skick efter 1000 mil eller mer. Hur långt en cylinder KAN hålla är svårt att säga, eftersom de flesta mopparna inte går så många tusen mil under sin livstid, och många får cylindrar bytta av bl.a. trimningsskäl då och då. Och så förekommer ju även andra typer av otur och klantigheter som tar livet av cylindrar i förtid, som du märkt. :wink:

Men för att ge dig ett svar: åtskilliga tusental mil.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

HaZ skrev:
Så om man sköter en cylinder bra så håller den många månader?
En månad kan innebära 20 mil eller 200 mil beroende på vem som har mopeden.
Att varmköra motorn, se till att den är korrekt bestyckad och man kör med olja hela tiden och kylning som fungerar så kan den hålla hur länge som helst, chansen är troligen större att mopeden hinner skrotas innan cylindern rasar.
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nojjan »

Min stunt Roxx har haft Samma cylinder sen 4 år sedan den är i fint skick än kör med vett bara så håller det ;)
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
G_Craft
Elmoped

Inlägg av G_Craft »

Min org cylinder har fungerat i 2000 mil (med kolvbyten i förebyggande syfte) och den kommer nog hålla 2000 mil till.
Skriv svar