vatenkylning

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
nanogizz
Elmoped

vatenkylning

Inlägg av nanogizz »

tjo, igår plockade jag av topplocket och bytte lite packningar men då måste man ju tömma glykolvattnet. så det gjorde jag och fick packningarna bytta. men sen när jag skulle tillbaks med glykolvattnet så verkar det som att luften inte försvinner ur slangarna om ni förstår vad jag menar. läste i manualen och där står det att det skulle i cirkus 1.5L kylarvätska. men när jag häller i kylarvätskan i den lilla plastbehållaren så verkar det som om vattnet inte åker ut i slangarna. för när jag trycker lite på slangen som är påväg in i cylindern så kommer det luftbubblor ur behållaren med kylarvätska i. har testat starta moppen utan locket fastskruvat på behållaren med kylarvätska i men det hjälper inte.

är det nån knapp man ska trycka på för att så att säga "lätta på trycket" eller något sånt? eller tror ni något har gått sönder? hoppas ni förstod, försökte formulera mig så bra jag kunde :D
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

När du fyller kylarvätska kan man göra det genom kylaren, inte expansionskärlet. Då man fyllt så mycket som går i kylaren så startar man moppen och tar en liten åktur så den hinner bli genomvarm. När man sedan kommer hem igen och låtit moppen svalna så kan man fylla på lite till. När man gjort allt detta så kan man fylla upp expansionskärlet (om den har ett sådant).

Vissa moppar måsta man lufta, finns lite olika metoder på detta men står det ingenting om det i instruktionsboken så är det nog lugnt.

Vad är det för moppe vi snackar om?
nanogizz
Elmoped

Inlägg av nanogizz »

okey det låter klokt, jag var ute och åkte bara ett par km nyss så nu ska jag kika om det sjunkit ner lite kylarvätska. det är en yamaha aerox 05 vi snackar om :)
Skriv svar