Sida 1 av 1

Skuren cylinder??

Postat: 1 augusti 2014, 00:09
av fruktigkaka
Tjinixen för två månader sen så fyllde jag på 50% 2t olja 25% 4t olja och 25% motorsågs olja i olja tanken och för en månad sen dog den och gick inte att starta , dagen efter åkte jag på semester och kom hem igår , idag så öppnade jag topplocket och kolla om det såg bra ut där , det va en ca 1mm djup repa på cylindern och undrar om det är problemet eftersom det är känsliga grejer , moppen har dock bra komp och den får gnista , men är inte säker om den får bensin till cylindern , testade att skruva ur tändstiftet och läggs dit papper och kicka några ggr men pappret vart inte ett dugg blött , sen så undrar jag hur jag får ut den gammla oljan från slangarna , har tömt tanken igenom att koppla ur slangen närmast olje tanken och fyllt på med Biltemas olja men den gammla oljan är ju kvar i dom andra slangarna som går till förgasarn , ska kolla membranet imorrn och kolls hur reedsen ser ut , för det kan väl vara problemet till att det inte kmr bensin till cylindern eller ? Kan 1 å annat om mopeder men är bara lite dum , handlar om en speedfight 2 , tacksam för alla sorters svar

Postat: 1 augusti 2014, 00:17
av emilnordman
Om det är en repa i cylindern är det därför den inte startar, riktigt små repor går, men det går inte med flera millimetrar

Postat: 1 augusti 2014, 00:27
av fruktigkaka
emilnordman skrev:Om det är en repa i cylindern är det därför den inte startar, riktigt små repor går, men det går inte med flera millimetrar
Man känner den typ bara med nageln så den är Max 1mm djup

Postat: 1 augusti 2014, 00:29
av emilnordman
Jag har repor i min cylinder också, och då är det kina dessutom, den har gått 1200km nu med Step2(taiwan-skit-kolv) , så det är inga problem :)

Postat: 1 augusti 2014, 00:40
av fruktigkaka
emilnordman skrev:Jag har repor i min cylinder också, och då är det kina dessutom, den har gått 1200km nu med Step2(taiwan-skit-kolv) , så det är inga problem :)
Haha okej , får ta en titt på reedsen imorrn och få ut oljan ur slangarna på nåt sätt sen så :P

Postat: 1 augusti 2014, 01:55
av Härdig
blanda olja direkt i tanken iställe :)

Postat: 1 augusti 2014, 10:38
av fruktigkaka
Härdig skrev:blanda olja direkt i tanken iställe :)
Du va bra smart du :3 men om man gör det blir det inte så att bensinen i slangarna och förgasarn inte har olja då eftersom jag bara har blandar i tanken , kan ju tömma bensinen å alla slangar på bensin i en dunke å skaka å sen hälla i tanken igen , då borde det ju bli rätt :)

Postat: 1 augusti 2014, 11:38
av Agge0102
fruktigkaka skrev:
emilnordman skrev:Om det är en repa i cylindern är det därför den inte startar, riktigt små repor går, men det går inte med flera millimetrar
Man känner den typ bara med nageln så den är Max 1mm djup
1mm är katastrof. Tror dock inte du har en sådan repa om du har bra komp. Jag tror att eftersom du haft helt fel olja i så har du slabbat igen allt i motorn, förgasare, tändstift, reedsen, slangar osv. Testa att rengöra allt som har varit i kontakt med oljan.

kom ihåg sen, blanda aldrig i annan olja än 2-taksolja, finns en anledning till varför man har en specifik olja för dessa motorer. :roll:

Postat: 1 augusti 2014, 13:57
av fruktigkaka
fruktigkaka skrev:
Härdig skrev:blanda olja direkt i tanken iställe :)
Du va bra smart du :3 men om man gör det blir det inte så att bensinen i slangarna och förgasarn inte har olja då eftersom jag bara har blandar i tanken , kan ju tömma bensinen å alla slangar på bensin i en dunke å skaka å sen hälla i tanken igen , då borde det ju bli rätt :)
Asså mena att jag häller olja i dunken å skakar , var trött när jag skrev :roll:

Postat: 1 augusti 2014, 15:57
av Nojjan
fruktigkaka skrev:
fruktigkaka skrev:
Härdig skrev:blanda olja direkt i tanken iställe :)
Du va bra smart du :3 men om man gör det blir det inte så att bensinen i slangarna och förgasarn inte har olja då eftersom jag bara har blandar i tanken , kan ju tömma bensinen å alla slangar på bensin i en dunke å skaka å sen hälla i tanken igen , då borde det ju bli rätt :)
Asså mena att jag häller olja i dunken å skakar , var trött när jag skrev :roll:
Går mer olja om du blandar dräkt i tanken... Dunk etc istället för separat

Postat: 2 augusti 2014, 00:05
av fruktigkaka
Nojjan skrev:
fruktigkaka skrev:
fruktigkaka skrev: Du va bra smart du :3 men om man gör det blir det inte så att bensinen i slangarna och förgasarn inte har olja då eftersom jag bara har blandar i tanken , kan ju tömma bensinen å alla slangar på bensin i en dunke å skaka å sen hälla i tanken igen , då borde det ju bli rätt :)
Asså mena att jag häller olja i dunken å skakar , var trött när jag skrev :roll:
Går mer olja om du blandar dräkt i tanken... Dunk etc istället för separat
Vaa ? Menar du att de går åt mer olja ? Oljetanken ger väl 1-2% blandning , är 2% lagomt , kör urpluggat rör och dragen v bricka om det gör nå skillnad ?

Postat: 2 augusti 2014, 00:13
av Persson97
Nojjan skrev:
fruktigkaka skrev:
fruktigkaka skrev: Du va bra smart du :3 men om man gör det blir det inte så att bensinen i slangarna och förgasarn inte har olja då eftersom jag bara har blandar i tanken , kan ju tömma bensinen å alla slangar på bensin i en dunke å skaka å sen hälla i tanken igen , då borde det ju bli rätt :)
Asså mena att jag häller olja i dunken å skakar , var trött när jag skrev :roll:
Går mer olja om du blandar dräkt i tanken... Dunk etc istället för separat
Det gör det ju dock inte..

Enda skillnaden är att istället för att hälla i mycket olja och sen vänta tills du behöver fylla på så får du blanda lite varje gång du tankar..

Postat: 2 augusti 2014, 09:19
av euroman
Nojjan skrev:
fruktigkaka skrev:
fruktigkaka skrev: Du va bra smart du :3 men om man gör det blir det inte så att bensinen i slangarna och förgasarn inte har olja då eftersom jag bara har blandar i tanken , kan ju tömma bensinen å alla slangar på bensin i en dunke å skaka å sen hälla i tanken igen , då borde det ju bli rätt :)
Asså mena att jag häller olja i dunken å skakar , var trött när jag skrev :roll:
Går mer olja om du blandar dräkt i tanken... Dunk etc istället för separat
Pumpen ger ju ca2% iallafall annars skär ju cylindern ihop. Då 2 takts moppar går på runt 2% olja. Enda skillnaden är att man häller i mycket i olje tanken istället för lite varje gång man tankar.

Mvh
Martin

Postat: 2 augusti 2014, 13:13
av TheRavenBlue
Efter min cylinder och kolv skar så började jag köra oljeblandat moch jag kommer aldrig sluta med det. Så jag gjorde om oljetanken till en bensin reservtank.

Postat: 2 augusti 2014, 18:49
av fruktigkaka
Kollade membranet det såg bra utt ingen glipa vid reed ventilerna, så tog å öppna toppen å så såg jag en spricka på kolven så drog av cylindern å såg att kolvringen hade gått , lämnade fina märken på kolven de , kolla mitt galleri ladda upp bild på kolven där , , farbror skulle borra up cylindern på jobbet så att den skulle passa till nån kolv han hade , tack för all hjälp allihopa