Sida 1 av 1
Problem när motorn blivit varm...
Postat: 25 juli 2014, 07:55
av Jawa-Gusten
Har en Jawa 210 från 1988 med i princip bara originaldelar.
Den startar lätt och går bra på tomgång. Fin acceleration och toppar vid ca 40 km/t.
Men när jag kört en stund så blir det som att motorn börjar "hacka" och tappar effekt och till slut dör den helt. Sen får man vänta en stund innan man kan starta den igen. Och sedan gör den likadant efter bara några hundratals meter.
Låter jag den vila och "svalna" så startar den lätt igen och går bra några minuter.
Vad kan detta vara?
/Gustaf
Postat: 25 juli 2014, 08:25
av TheRavenBlue
Den kanske blir för varm och värmenyper(?)
Postat: 25 juli 2014, 08:56
av Jawa-Gusten
Tack för svar.
Fast då borde väl nästan motorn tvärdö och "låsa sig"?
Beteendet här är ju att den tappar effekt och sjunker i fart tills den dör vid nästan tomgång. Om man vrider på gasen under fartsänkningen så hör man att motorn/förgasaren pluddrar men att det inte tänder eller finns något att tända liksom...
/Gustaf
Postat: 25 juli 2014, 09:16
av Rexxy
Har du pillat med något? Eller blev det bara så?

Postat: 25 juli 2014, 09:42
av Jawa-Gusten
Jag köpte den för två veckor sedan.
Har betett sig så sedan dess.
Funderar på att rengöra förgasaren, kan det göra skillnad?
/Gustaf
Postat: 25 juli 2014, 14:42
av emilnordman
Jawa-Gusten skrev:Jag köpte den för två veckor sedan.
Har betett sig så sedan dess.
Funderar på att rengöra förgasaren, kan det göra skillnad?
/Gustaf
Jo, det gör skillnad, behöver nödvändigtvis inte hjälpa mot att den dör, men den mår ändå bättre av att bli rengjord

Postat: 25 juli 2014, 14:47
av Jawa-Gusten
Ok, då börjar jag med det.
Återkommer med resultat.
Tack för tipsen!
Postat: 25 juli 2014, 14:54
av Axel
ånglås?
Postat: 25 juli 2014, 15:04
av Jawa-Gusten
Okej... Känner mig lite korkad... Men vad är ånglås?
Postat: 25 juli 2014, 15:12
av Axel
Jawa-Gusten skrev:Okej... Känner mig lite korkad... Men vad är ånglås?
När förgasare / bensinkran eller liknande är så jävla varm att bensinen förångas å får svårt för att ta sig till förbränningsrummet. Kanske är de så att du behöver tjockare packning mellan förgasare o cylinder, eller så ligger nåt å får onödigt mycket värme pga nåt annat?
Bara en spekulation.

Brukar hända på gamla jänkejärn o annat mög å då blir de typ sådär, den dör när den börjar få upp temp o blir svårstartad.
Postat: 25 juli 2014, 15:19
av Rexxy
Prova bestycka om förgasaren. Många ställer in motorn när den är kall, och när den sen blir varm funkar inte bestyckningen.
Postat: 25 juli 2014, 15:47
av Axel
Rexxy skrev:Prova bestycka om förgasaren. Många ställer in motorn när den är kall, och när den sen blir varm funkar inte bestyckningen.
jo men gör de så mycket att den "dör"? Märker på min cross att den inte är lika varvvillig nu när de är så jävla hett ute o börjar takta tidigt, men är ju inte så att den håller på å dö direkt, bara huvudmunstycket som är för litet...
Säger inte emot vill bara ha en förklaring av en expert

Postat: 25 juli 2014, 16:17
av G-son
Axel skrev:Jawa-Gusten skrev:Okej... Känner mig lite korkad... Men vad är ånglås?
När förgasare / bensinkran eller liknande är så jävla varm att bensinen förångas å får svårt för att ta sig till förbränningsrummet.
...
Bara en spekulation.

Brukar hända på gamla jänkejärn o annat mög...
Ånglås uppstår när bensinen förångas och en stor ångbubbla hindrar bränslepumpen från att suga fram bensin så den kan pumpas vidare till förgasaren.
Detta sker på gamla bilar, t.ex. jänkare, med en mekanisk bränslepump sittande på motorblocket (varmt!), tanken lågt placerad och förgasaren högt upp - pumpen försöker suga fram soppa, men värmen får bensinen att koka i pumpen och ledningen nära den, och pumpen kan inte pumpa ånga så ingen soppa kommer till förgasaren.
Det är
omöjligt att få ånglås på en moped med högt placerad tank och lågt placerad förgasare, oavsett bubblor i ledningarna rinner soppa neråt till förgasaren.
Ett annat värmerelaterat problem som kan uppstå på förgasarmotorer är när förgasaren blir så varm att bensinen kokar i den - särskilt på bilmotorer där värme leds från motorn via ett aluminiuminsug till förgasaren. Är nog detta som Axel förväxlar med ånglås.
Det kan
i teorin uppstå på alla förgasarmotorer, men nästan alla slipper det - och jag kan inte tänka mig att Jawan på något vis är i riskzonen för att värma förgasaren så mycket att det blir ett problem. (Om jag minns rätt sitter förgasaren på ett lååångt insug, och kyls mycket bra av fartvinden.)
Jawa 210 är däremot ökänd för att ha problemet med tändsystemet, och tändningsdelarna är snordyra. Detta är såvitt jag vet den första moppen som fick elektroniskt tändsystem (CDI), och grejerna fick några barnsjukdomar tyvärr. Om nån har en fungerande 210 brukar jag ge dom rådet att sälja den innan tändningen havererar, för dom delarna kostar mer än moppen är värd...
Du kan testa att minska gnistgapet på tändstiftet till ~0,4-0,5mm, det är lättare att göra en kortare gnista så även ett halvdåligt tändsystem kan orka med det.
Du kan även testa att kyla tändspolen (med all inbyggd elektronik) och se om problemet lindras, både elektronik i allmänhet och tändspolar har en tendens att kunna fungera kalla men lägga av när dom blivit varma.
Postat: 25 juli 2014, 17:08
av Axel
[spoiler]
G-son skrev:Axel skrev:Jawa-Gusten skrev:Okej... Känner mig lite korkad... Men vad är ånglås?
När förgasare / bensinkran eller liknande är så jävla varm att bensinen förångas å får svårt för att ta sig till förbränningsrummet.
...
Bara en spekulation.

Brukar hända på gamla jänkejärn o annat mög...
Ånglås uppstår när bensinen förångas och en stor ångbubbla hindrar bränslepumpen från att suga fram bensin så den kan pumpas vidare till förgasaren.
Detta sker på gamla bilar, t.ex. jänkare, med en mekanisk bränslepump sittande på motorblocket (varmt!), tanken lågt placerad och förgasaren högt upp - pumpen försöker suga fram soppa, men värmen får bensinen att koka i pumpen och ledningen nära den, och pumpen kan inte pumpa ånga så ingen soppa kommer till förgasaren.
Det är
omöjligt att få ånglås på en moped med högt placerad tank och lågt placerad förgasare, oavsett bubblor i ledningarna rinner soppa neråt till förgasaren.
Ett annat värmerelaterat problem som kan uppstå på förgasarmotorer är när förgasaren blir så varm att bensinen kokar i den - särskilt på bilmotorer där värme leds från motorn via ett aluminiuminsug till förgasaren. Är nog detta som Axel förväxlar med ånglås.
Det kan
i teorin uppstå på alla förgasarmotorer, men nästan alla slipper det - och jag kan inte tänka mig att Jawan på något vis är i riskzonen för att värma förgasaren så mycket att det blir ett problem. (Om jag minns rätt sitter förgasaren på ett lååångt insug, och kyls mycket bra av fartvinden.)
Jawa 210 är däremot ökänd för att ha problemet med tändsystemet, och tändningsdelarna är snordyra. Detta är såvitt jag vet den första moppen som fick elektroniskt tändsystem (CDI), och grejerna fick några barnsjukdomar tyvärr. Om nån har en fungerande 210 brukar jag ge dom rådet att sälja den innan tändningen havererar, för dom delarna kostar mer än moppen är värd...
Du kan testa att minska gnistgapet på tändstiftet till ~0,4-0,5mm, det är lättare att göra en kortare gnista så även ett halvdåligt tändsystem kan orka med det.
Du kan även testa att kyla tändspolen (med all inbyggd elektronik) och se om problemet lindras, både elektronik i allmänhet och tändspolar har en tendens att kunna fungera kalla men lägga av när dom blivit varma.
[/spoiler] Där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag haha
Postat: 25 juli 2014, 19:06
av Jawa-Gusten
G-son skrev:
Ånglås uppstår när bensinen förångas och en stor ångbubbla hindrar bränslepumpen från att suga fram bensin så den kan pumpas vidare till förgasaren.
Detta sker på gamla bilar, t.ex. jänkare, med en mekanisk bränslepump sittande på motorblocket (varmt!), tanken lågt placerad och förgasaren högt upp - pumpen försöker suga fram soppa, men värmen får bensinen att koka i pumpen och ledningen nära den, och pumpen kan inte pumpa ånga så ingen soppa kommer till förgasaren.
Det är omöjligt att få ånglås på en moped med högt placerad tank och lågt placerad förgasare, oavsett bubblor i ledningarna rinner soppa neråt till förgasaren.
Ett annat värmerelaterat problem som kan uppstå på förgasarmotorer är när förgasaren blir så varm att bensinen kokar i den - särskilt på bilmotorer där värme leds från motorn via ett aluminiuminsug till förgasaren. Är nog detta som Axel förväxlar med ånglås.
Det kan i teorin uppstå på alla förgasarmotorer, men nästan alla slipper det - och jag kan inte tänka mig att Jawan på något vis är i riskzonen för att värma förgasaren så mycket att det blir ett problem. (Om jag minns rätt sitter förgasaren på ett lååångt insug, och kyls mycket bra av fartvinden.)
Jawa 210 är däremot ökänd för att ha problemet med tändsystemet, och tändningsdelarna är snordyra. Detta är såvitt jag vet den första moppen som fick elektroniskt tändsystem (CDI), och grejerna fick några barnsjukdomar tyvärr. Om nån har en fungerande 210 brukar jag ge dom rådet att sälja den innan tändningen havererar, för dom delarna kostar mer än moppen är värd...
Du kan testa att minska gnistgapet på tändstiftet till ~0,4-0,5mm, det är lättare att göra en kortare gnista så även ett halvdåligt tändsystem kan orka med det.
Du kan även testa att kyla tändspolen (med all inbyggd elektronik) och se om problemet lindras, både elektronik i allmänhet och tändspolar har en tendens att kunna fungera kalla men lägga av när dom blivit varma.
Oj, stort tack för förklaringen och varningen/rekommendationen.
Ska kolla tändstiftet och sen får vi se vad jag gör med maskinen.
Jag har en reservdelsmaskin som jag kan plocka från för att kolla/testa med annat tändsystem.
Återkommer!
/Gustaf
Postat: 6 augusti 2014, 20:39
av Jawa-Gusten
Ok. Jag har nu rengjort hela förgasaren och luftintaget o filtret.
Har även bytt till nytt tändstift. Men ingen skillnad på beteendet.
Vet inte hur jag ska gå vidare... Har även bytt från 55 till 63 på huvudmunstycket (63 är standard), men samma ändå, lite sämre maxfart innan den stannar dock.
Hjälp...

Postat: 15 oktober 2014, 16:49
av MacGyver84
Konstigt att ingen nämnt kondensatorn för mopederna kan uppföra sig så som du beskrev om kondensatorn är dålig.
Postat: 15 oktober 2014, 17:03
av Speedway
MacGyver84 skrev:Konstigt att ingen nämnt kondensatorn för mopederna kan uppföra sig så som du beskrev om kondensatorn är dålig.
Det är på äldre mopeder det finns den sortens "kondensator"
På nyare tändsystem sitter det ej den sortens kondensator, och dom har inte heller sådana problem.
Postat: 15 oktober 2014, 17:32
av MacGyver84
Okej då vet jag det men tändspolen kan kanske vara dålig? men då går den väl inte alls mopeden? har läst att om tändspolen är dålig kan man knacka in gnistgapet helt på tändstiftet går mopeden då, är tändspolen dålig. Men om tändspolen är dålig kanske den bara går orent mopeden.
Postat: 15 oktober 2014, 18:26
av Jawa-Gusten
Hej igen.
Uppdatering:
Har flyttat över förgasare, cylinder, topp, kolv och bytt thyristor med en annan Jawa 210 jag har.
Fortfarande samma problem.
Har beställt och fått ny Stator som ska monteras snart.
Även en ny förgasare av Dellorto-märke har jag som jag också ska testa.
Återkommer med status.