Drivpaket krångel, kedjan spänns inte

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
gamestudiox
Elmoped

Drivpaket krångel, kedjan spänns inte

Inlägg av gamestudiox »

Hej, som rubriken lyder så har jag problem med att spänna kedjan på min moped (Rieju drac rr sport editon 04). Saken är den att när jag drar åt spännskruvarna så ska ju kedjan bli spänd men det blir den inte. Den börjar spänna sig lite grann men så fort den är lite spänd så är skruvarna i botten,alltså det går inte att skruva mer.

Har funderingar på om det kan vara bakdrevet (framdrevet bytt nyligen) efter som det är slitet men tycker inte det borde göra så stor skillnad.Det skulle ju kunna vara kedjan också men den bytte jag för ett,två år sen.

På grund av allt det här blir moppen slö och det är därför som jag frågar.Så finns det någon vänlig själ därute som vet vad det är som är fel på min moped,snälla skriv. :D

Obs. var inte säker om jag skulle posta här eller i motordelen för crossmopeder,så rätta mig gärna om jag la upp inlägget på fel plats.
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheRavenBlue »

Ta bort en länk annars.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Korta kedjan så spännarna går använda, helt enkelt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gamestudiox
Elmoped

Inlägg av gamestudiox »

kommer inte kedjan gå sönder om den är kortare än vad som är meningen?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

gamestudiox skrev:kommer inte kedjan gå sönder om den är kortare än vad som är meningen?
Nix, den går inte sönder. ;) Så länge man kortar den på rätt sätt.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

gamestudiox skrev:kommer inte kedjan gå sönder om den är kortare än vad som är meningen?
Tanken är att man ska kunna välja själv hur lång kedja man vill ha, ha hjulet långt bak på svingen eller så långt in som möjligt, spänd eller lös som fan, och då påverkas antalet länkar.

För övrigt så brukar man byta hela drivpaketet och inte endast ett drev.
Har du nya drev med sliten kedja så kommer kedjan slita ner dreven snabbare än normalt och vice versa.
Skriv svar