för dyrt?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
moppetokig88
Elmoped

för dyrt?

Inlägg av moppetokig88 »

hej lämnade idag in min moppe till en firma som skulle byta veven på den eftersom att den gått sönder han sa att det var ganska vanligt på aerox och att det var en hel motor renovering att byta den han sa att vi skulle få räkna med att det skulle kosta 5000 kr att fixa den är det rimligt?
Jag kan ingenting om moppar...
Aerox 02 80km/h
Tiggetigge
Elmoped

Inlägg av Tiggetigge »

Det är väl det dem tar på firma om man ska ha kvitto och allt sånt, brukar vara svindyrt. Jag skulle nog hellre köpt ny vev och lämnat moppen till någon här på forumet som skulle kunna fixa det åt dig för under tusenlappen.
MopedOlle
Svårstartad skrothög

Inlägg av MopedOlle »

Allt man gör på firma brukar kosta en förmögenhet. Om du inte har kunskapen att göra det själv får man antingen ta den smällen eller göra som tiggetigge säger :)
Speedfight 2 Iron-x -07
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

firma ja, om du lämnar till någon privat så allt från 500-2000
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Det låter rimligt. Det tar väl några timmar att skruva isär moppen så motorn kommer loss - sen ska motorn klyvas.
Reservdelar, Yamaha original (svindyrt!!) ska köpas in.
Och sen ska allt ihop igen.
moppetokig88
Elmoped

Inlägg av moppetokig88 »

vad är det som är för och nackdelar med att lämna in och inte lämna in?
ska dom byta till en starkare vev?
SETUP:urpluggat original rör sportluftfilter och 17.5 förgasare
Jag kan ingenting om moppar...
Aerox 02 80km/h
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

moppetokig88 skrev:vad är det som är för och nackdelar med att lämna in och inte lämna in?
ska dom byta till en starkare vev?
SETUP:urpluggat original rör sportluftfilter och 17.5 förgasare
nej dem byter till original som kostar mer än en trim vev XD
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Blir ju typ billigare att köpa en starkare vev än original och försöka sätta dit den själv, ifall allt blir cp och hela motorn brinner upp så blir det fortfarande billigare att köpa en begagnad motor än att lämna in den på en verkstad :lol:
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

När jag lämnade in min moppe på service så bytte dom alla lager i motorn, jag hade redan en scooter att meka med så hade inte tid med båda, och då bytte dom kopplingsfjädrarna+lamellerna också, blev 170€ för arbetet ~1500kr. Delarna(lager, kopplingslameller+fjädrar, cylinder,kolv o topplock, vattenpump) kostade 250€, men dom beställde jag själv från Italien

Så 5000 låter liiite överprissatt :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

5000kr låter lite i överkant, men samtidigt kan det gälla en originalvev från Yamaha (snordyrt!), eller att dom tagit till i överkant för att ha marginal ifall det dyker upp extrakostnader under jobbet - det är inte roligt att ringa upp en kund och meddela att det kommer bli en tusenlapp dyrare än man sagt.

Fördel med att få jobbet gjort på verkstad: Du får garanti. Om en privatperson gör jobbet och har klantat sig kan du titta i stjärnorna efter nått sånt...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Ifall du köper en vev som håller bättre än original så kostar det runt 1500 (om det inte är motoforce) och Yamaha tar ju äckligt jävla överdrivet mycket betalt för originaldelar så bara veven kostar säkert 2500+ och i mina ögon så känns inte jobbet så jävla dyrt ändå ifall det är en bra och seriös verkstad! :)
Kolla dock ifall dom kan sätta på en vev som du själv köpt, ifall detta går är det bara köpa en någorlunda vev från twostroke så kommer den hålla bättre än original också! :D
Skriv svar