Sida 1 av 1

Mopeden blir för varm och varvar inte ut !HJÄLP!

Postat: 13 juli 2014, 15:25
av swedishsheep
Hej!
Har en Yamaha Slider från 2007 och problemet är att moppen blir väldigt varm (cylinder, stift mm.) och moppen varvar inte ut. Allt hände efter att moppen slutade fungera. (en packbox bakom variatorn hade gått sönder) När jag fixade det så kom problemen jag skrev högst upp.
Tror det kan vara något med tändning men behöver hjälp. Innan jag tog av alla kåpor så hade jag problemet att moppen dog när jag svängde på styret (till höger) Försökte hitta glappet men lyckades inte och inte försök mer eftersom den inte längre dör. Och när jag lyfter på bakdäcket så varvar moppen som den ska. (och nej jag är inte fet;) ) Om det har någonbetydelse så hoppade tändhatten av ibland när jag körde när moppen gick som den ska. Tacksam för svar! :)


Setup:

original cylinder
stage6 pro replica
Hebo sportvariator
4g vikter
original tryckfjäder
gula kopplingsfjädrar

Vad jag har nyligen bytt:

Packboxen bakom variatorn
Från 50cc sport till original
Ny kolv + kolvringar
Tändhatt/tändspole (ungefär 2 månader gammal)
från malossi fly clutch till original koppling.
Byt rem

Postat: 13 juli 2014, 15:39
av Fr0zt
Trasig vattenpump? Dåligt med kylarvätska?

Postat: 13 juli 2014, 15:42
av swedishsheep
Den är luftkyld

Postat: 13 juli 2014, 16:30
av emilnordman
swedishsheep skrev:Den är luftkyld
Hur vet du att den blir för varm? Luftkylda motorer har en tendens att bli väldigt, väldigt varma

Postat: 13 juli 2014, 16:32
av swedishsheep
det luktar liksom varmt eller vad man ska säga. Man bränner sig på stiftet och kåpan som sitter över cylindern smälter

Postat: 13 juli 2014, 17:15
av swedishsheep
Kan de va att det är en ny rem? eller om den tänder förtidigt? Isåfall hur fixar man det?

Postat: 13 juli 2014, 17:29
av emilnordman
swedishsheep skrev:Kan de va att det är en ny rem? eller om den tänder förtidigt? Isåfall hur fixar man det?
Känn på variatorkåpan när du har varit ute o kört. Om du kan hålla handen där utan att bränna dig så då är det ok.

Om remmen slirar så bildas mycket värme av friktionen. Remslir brukar orsakas av antingen för lätta vikter eller för hård tryckfjäder.
Original på Slider är 6.5g om jag inte misstar mig, så prova byt upp lite och se om det hjälper

Postat: 13 juli 2014, 19:20
av swedishsheep
Ingen skillnad på 5,5g

Postat: 13 juli 2014, 19:56
av emilnordman
Den går inte för snålt då? Det skulle förklara värmen och att den inte orkar varva ut

Prova rengör förgasaren, och kolla stiftet efter varmkörning, stiftet säger ganska mycket om bränsle/luft-blandningen

Postat: 13 juli 2014, 20:26
av swedishsheep
Förgasaren är rengjord och det blir ingen skillnad på 85-135 i munstycke. Stiftet är oboybrunt (när jag kör med 90 eller 95 kommer ej ihåg vilket)