Sida 1 av 1
Göra moppe laglig
Postat: 11 juli 2014, 01:10
av Calle111
Tja, har tänkt att göra min moppe laglig eftersom det är så tråkigt att åka runt och vara orolig över polisen hela tiden
Jag har har då en crossplatta på min Ch racing med en liten spotlight på 20w (endast halvljus) står inte om den är CE godkänt eller ej på twostroke. Lär jag få böter om jag kör med den? (På dagen alltså)
En till fråga också, har ett malossi mhr överliggande högerdraget rör, som jag tänker sätta en plugg i, om jag får den att gå i ungefär 45-50 så borde jag inte få någon böter men om det är en MC polis som kan sin skit och får reda på att det är trimrör, skulle man få böter/indraget körkort på de?
bild på moppen (med lampa på)
Och en sista sak bara för att vara säker, visst är det lagligt att ha baklampan inne i hjulhuset? bara den syns så är de lagligt?
Postat: 11 juli 2014, 01:15
av rärox
Allt du radat upp är olagligt, en klass 1 moped är helfordonsgodkänd (Heter det så?) och då får du inte avvika från originalutförandet, dock bryr sig inte polisen så förbannat mycket så länge du har lysen, den gör under 52 km/h, plåt och allt sånt.
Postat: 11 juli 2014, 01:18
av Calle111
rärox skrev:Allt du radat upp är olagligt, en klass 1 moped är helfordonsgodkänd (Heter det så?) och då får du inte avvika från originalutförandet, dock bryr sig inte polisen så förbannat mycket så länge du har lysen, den gör under 52 km/h, plåt och allt sånt.
Aa, men den lilla lampan skulle väl vara det ända man skulle få böter få, eftersom det inte är en riktig "strålkastare" om man kör runt mitt i natten med den så skulle du säkert åka på en böter!
Och om man skulle bli stannad av en påläst mc snut, och de mäter upp den till 50, så kan de fortfarande inte bevisa att de är ett trimrör? står inte malossi eller något på det

Postat: 11 juli 2014, 01:31
av emilnordman
För crossplattan skulle du få 800kr, kör man utan lampa när det är mörkt blir det 1600kr, så antagligen blir det samma när du kör med en icke tillåten lampa osv
Om du blir stannad av en Mc-snut så ser han högst troligt att det inte är originalröret på ljuddämparen
Och om jag inte missminner mig så brukar det väl stå nåt nummer på originalkröken som visar att det hör till moppen? o det borde dom ju isåfall kolla
Postat: 11 juli 2014, 01:35
av Calle111
emilnordman skrev:För crossplattan skulle du få 800kr, kör man utan lampa när det är mörkt blir det 1600kr, så antagligen blir det samma när du kör med en icke tillåten lampa osv
Om du blir stannad av en Mc-snut så ser han högst troligt att det inte är originalröret på ljuddämparen
Och om jag inte missminner mig så brukar det väl stå nåt nummer på originalkröken som visar att det hör till moppen? o det borde dom ju isåfall kolla
har letat egenom hela twostrokes sortiment och det finns inget rör som är CE godkänt till CH racing och har inget orginalrör

Postat: 11 juli 2014, 01:39
av emilnordman
Calle111 skrev:har letat egenom hela twostrokes sortiment och det finns inget rör som är CE godkänt till CH racing och har inget orginalrör

Men har inte CH racing AM6? Isåfall borde det väl gå att köpa ett Yamaha-rör och modifiera lite
På min DT så har jag ett Turbokit från någon Gilera eller nåt, men jag tog en kraftig stång in i kröken och böjde ut det lite så passade det
(min kompis sa förresten att rör från Aprilia Rx med AM6 och Sherco passar på Ch Racing)
Postat: 11 juli 2014, 01:48
av Calle111
emilnordman skrev:Calle111 skrev:har letat egenom hela twostrokes sortiment och det finns inget rör som är CE godkänt till CH racing och har inget orginalrör

Men har inte CH racing AM6? Isåfall borde det väl gå att köpa ett Yamaha-rör och modifiera lite
På min DT så har jag ett Turbokit från någon Gilera eller nåt, men jag tog en kraftig stång in i kröken och böjde ut det lite så passade det
(min kompis sa förresten att rör från Aprilia Rx med AM6 och Sherco passar på Ch Racing)
aa det är AM6, men det står klart och tydligt
ENDAST tex beta rr, yamaha dt och sånt skit

Postat: 11 juli 2014, 01:53
av emilnordman
Calle111 skrev:aa det är AM6, men det står klart och tydligt
ENDAST tex beta rr, yamaha dt och sånt skit

Just ja, vafan tänkte jag, man kan ju inte åka runt med Aprilia-rör och säga de e original på en Ch racing.. Va dum man kan va

Postat: 11 juli 2014, 01:58
av Calle111
emilnordman skrev:Calle111 skrev:aa det är AM6, men det står klart och tydligt
ENDAST tex beta rr, yamaha dt och sånt skit

Just ja, vafan tänkte jag, man kan ju inte åka runt med Aprilia-rör och säga de e original på en Ch racing.. Va dum man kan va

tycker det är jävligt dumt att det inte ska vara lagligt med strypt rör.. det går ju ändå i 50km/h och går inte att få tag i orginalrör.. det är ju ingen säkerhetsrisk om den ändå går i 50km/h
Postat: 11 juli 2014, 11:26
av Hampu
Calle111 skrev:emilnordman skrev:Calle111 skrev:aa det är AM6, men det står klart och tydligt
ENDAST tex beta rr, yamaha dt och sånt skit

Just ja, vafan tänkte jag, man kan ju inte åka runt med Aprilia-rör och säga de e original på en Ch racing.. Va dum man kan va

tycker det är jävligt dumt att det inte ska vara lagligt med strypt rör.. det går ju ändå i 50km/h och går inte att få tag i orginalrör.. det är ju ingen säkerhetsrisk om den ändå går i 50km/h
Sätt plugg i röret så kan du sedan besikta mopeden med det röret och då blir det lagligt.
Postat: 11 juli 2014, 14:32
av G4mbl4er
Crossplatta kommer dem högst troligtvis stoppa dig för, ska man vara petig så ska du egentligen ha två backspeglar då den är helfordongodkänd. Om du inte har backspeglar så riskerar du att bli stoppad! :/
Sedan ser jag att du inte har några blinkers, där riskerar du också att bli stoppad. Sen om man ska vara extra petig så måste du tyvärr ha bögläppen kvar.. Ja, det är egentligen vad som behövs.
Plugga det röret du har nu och gör en ombess så ska den vara godkänd, som någon tidigare sa (tror jag)
Postat: 11 juli 2014, 14:44
av Hampu
G4mbl4er skrev:Crossplatta kommer dem högst troligtvis stoppa dig för, ska man vara petig så ska du egentligen ha två backspeglar då den är helfordongodkänd. Om du inte har backspeglar så riskerar du att bli stoppad! :/
Sedan ser jag att du inte har några blinkers, där riskerar du också att bli stoppad. Sen om man ska vara extra petig så måste du tyvärr ha bögläppen kvar.. Ja, det är egentligen vad som behövs.
Plugga det röret du har nu och gör en ombess så ska den vara godkänd, som någon tidigare sa (tror jag)
Sluta snacka strunt!
1. Nej, man behöver inte ha två backspeglar. Yamaha Slider har endast EN backspegel original, den vänstra såklart.
2. Poliser bryr sig inte om småsaker som att man kör utan backspeglar.
3. Nej, man behöver inte ha kvar b*gläppen, till och med Järnet60 har sagt att man inte behöver ha kvar den!
4. Ifall man besiktar mopeden för att göra den laglig med pluggat trimrör så heter det INTE ombesiktning (ombesiktning är efter att man blivit stannad för trim, inte när man besiktar mopeden för att man ska göra ändringar lagliga)
Postat: 11 juli 2014, 17:27
av Calle111
Hampu skrev:G4mbl4er skrev:Crossplatta kommer dem högst troligtvis stoppa dig för, ska man vara petig så ska du egentligen ha två backspeglar då den är helfordongodkänd. Om du inte har backspeglar så riskerar du att bli stoppad! :/
Sedan ser jag att du inte har några blinkers, där riskerar du också att bli stoppad. Sen om man ska vara extra petig så måste du tyvärr ha bögläppen kvar.. Ja, det är egentligen vad som behövs.
Plugga det röret du har nu och gör en ombess så ska den vara godkänd, som någon tidigare sa (tror jag)
Sluta snacka strunt!
1. Nej, man behöver inte ha två backspeglar. Yamaha Slider har endast EN backspegel original, den vänstra såklart.
2. Poliser bryr sig inte om småsaker som att man kör utan backspeglar.
3. Nej, man behöver inte ha kvar b*gläppen, till och med Järnet60 har sagt att man inte behöver ha kvar den!
4. Ifall man besiktar mopeden för att göra den laglig med pluggat trimrör så heter det INTE ombesiktning (ombesiktning är efter att man blivit stannad för trim, inte när man besiktar mopeden för att man ska göra ändringar lagliga)
tack för alla svaren

jag lär inte ta bort crossplattan jag kommer fortsätta köra med den med den lille lampan på, kommer sätta på blinkers också naturligtvis och ev om plånboken tillåter det en liten stage6 backspegel på vänster sida vilket för övrigt är lagligt har sett många original moppar som inte ens har fäste för höger backspegel
Postat: 11 juli 2014, 21:51
av Hampu
Calle111 skrev:Hampu skrev:G4mbl4er skrev:Crossplatta kommer dem högst troligtvis stoppa dig för, ska man vara petig så ska du egentligen ha två backspeglar då den är helfordongodkänd. Om du inte har backspeglar så riskerar du att bli stoppad! :/
Sedan ser jag att du inte har några blinkers, där riskerar du också att bli stoppad. Sen om man ska vara extra petig så måste du tyvärr ha bögläppen kvar.. Ja, det är egentligen vad som behövs.
Plugga det röret du har nu och gör en ombess så ska den vara godkänd, som någon tidigare sa (tror jag)
Sluta snacka strunt!
1. Nej, man behöver inte ha två backspeglar. Yamaha Slider har endast EN backspegel original, den vänstra såklart.
2. Poliser bryr sig inte om småsaker som att man kör utan backspeglar.
3. Nej, man behöver inte ha kvar b*gläppen, till och med Järnet60 har sagt att man inte behöver ha kvar den!
4. Ifall man besiktar mopeden för att göra den laglig med pluggat trimrör så heter det INTE ombesiktning (ombesiktning är efter att man blivit stannad för trim, inte när man besiktar mopeden för att man ska göra ändringar lagliga)
tack för alla svaren

jag lär inte ta bort crossplattan jag kommer fortsätta köra med den med den lille lampan på, kommer sätta på blinkers också naturligtvis och ev om plånboken tillåter det en liten stage6 backspegel på vänster sida vilket för övrigt är lagligt har sett många original moppar som inte ens har fäste för höger backspegel
Köp en backspegel ifall du tycker det är skönare än utan, annars är det onödigt! Poliser bryr sig inte om sånt småskit

Postat: 11 juli 2014, 23:12
av Calle111
Hampu skrev:Calle111 skrev:Hampu skrev:Sluta snacka strunt!
1. Nej, man behöver inte ha två backspeglar. Yamaha Slider har endast EN backspegel original, den vänstra såklart.
2. Poliser bryr sig inte om småsaker som att man kör utan backspeglar.
3. Nej, man behöver inte ha kvar b*gläppen, till och med Järnet60 har sagt att man inte behöver ha kvar den!
4. Ifall man besiktar mopeden för att göra den laglig med pluggat trimrör så heter det INTE ombesiktning (ombesiktning är efter att man blivit stannad för trim, inte när man besiktar mopeden för att man ska göra ändringar lagliga)
tack för alla svaren

jag lär inte ta bort crossplattan jag kommer fortsätta köra med den med den lille lampan på, kommer sätta på blinkers också naturligtvis och ev om plånboken tillåter det en liten stage6 backspegel på vänster sida vilket för övrigt är lagligt har sett många original moppar som inte ens har fäste för höger backspegel
Köp en backspegel ifall du tycker det är skönare än utan, annars är det onödigt! Poliser bryr sig inte om sånt småskit

joo då hittar du en sur mc polis så lär du få en 500 för den

haha men jag kanske skaffar, tycker dom där stage6 som är de ända snygga sitter så lågt på styret så kanske blir att köra utan
Postat: 11 juli 2014, 23:27
av Xaxiz
Du lär inte få några problem så länge du inte gör något så att polisen skulle vilja jävlas med dig och sätta dit dig för småskit.
Postat: 11 juli 2014, 23:32
av Calle111
Xaxiz skrev:Du lär inte få några problem så länge du inte gör något så att polisen skulle vilja jävlas med dig och sätta dit dig för småskit.
Aa, hoppas det.

Postat: 12 juli 2014, 01:16
av Hampu
Det är 300 för att köra utan backspegel, inte 500
Själv kör jag utan speglar, trasigt framlyse, tolva och effektrör utan att poliserna brytt sig ett piss! (Även när jag kört på bakhjulet förbi dom..)
Postat: 12 juli 2014, 10:21
av Xaxiz
Är det olagligt med tolva?

^^
Postat: 12 juli 2014, 10:37
av Nojjan
Xaxiz skrev:Är det olagligt med tolva?

^^
japp allt som du ändrar är olagligt på helgodkändfordon.
Postat: 12 juli 2014, 12:13
av Hampu
Nojjan skrev:Xaxiz skrev:Är det olagligt med tolva?

^^
japp allt som du ändrar är olagligt på helgodkändfordon.
Helfordonsgodkänt*
Om vi säger såhär, många brukar acceptera tolva som en pakethållare och så länge man inte ha typ utstickandes pegs osv (saker som kan göra skador värre vid en krock) så brukar det vara lugnt! Men poliser vet ju vad man har tolvor till så dom lär ju bli lite misstänksamma när de ser en moped med tolva

Postat: 12 juli 2014, 14:43
av tetesnubben
Hampu skrev:Nojjan skrev:Xaxiz skrev:Är det olagligt med tolva?

^^
japp allt som du ändrar är olagligt på helgodkändfordon.
Helfordonsgodkänt*
Om vi säger såhär, många brukar acceptera tolva som en pakethållare och så länge man inte ha typ utstickandes pegs osv (saker som kan göra skador värre vid en krock) så brukar det vara lugnt! Men poliser vet ju vad man har tolvor till så dom lär ju bli lite misstänksamma när de ser en moped med tolva

stämmer! de påpeka min 12a men acceptera att jag sa det var en pakethållare xD även fast de klart och tydligt visste om den äkta funktionen
OnT: plugga bara röret och ha regskyllten på rätt ställe, blinkers, lampor osv brukar de inte bry dig om men kan ge dig böter i värsta fall

så om du inte bryr dig så mycket om böter så är det lugnt
sen de där med att mc snutar kan allt vette faan, en polare blev stoppad med sitt polerade org rör och då sa mc snuten att det var trimmrör
