Bensinslangen var igentäppt eller rättare sagt bränslefilter. Trodde då i min enfald att problemet var löst. Men så lätt får saker och ting förstås inte vara. När motorn äntligen fick bensin uppstod en gigantisk avgasknall då jag kickade. (var i för sig glad att ingen gammal pensionär just kom då) Då hade hon flugit två meter upp i luften och landat på marken död.
Men när jag kickade igen så var det så lätt så att man knappt kände det. Jo! Cylindern skuren till hundra procent.
Nu börjar det trista jobbet med byte av cylinder med alla svordomar och problem det ofta medför. Fläktkåpor ska av till cylindern, den gamla cylindern ska av och det värsta kruxet är att få på den nya utan sabba kolvringarna vilket är lätt att göra om man inte är oerhört försiktig. Självklart när man väl har av den gamla så sätter man på lite roligare. Det kommer att bli en 70cc, större förgasare och effektrör.
Det kommer att bli en 70cc sport för orkar inte byta vev mitt i allt också. Någon speciellt bra sådan cylinder som kan rekommenderas? Moppen är en Kymco super 9 AC tvåtakt.