gnista, tillräckligt komp men startar inte.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
runners
King of the street

gnista, tillräckligt komp men startar inte.

Inlägg av runners »

Motorn började böa på vägen och stannade när jag släppte gasen. Startade inte igen. Samtidigt slutade elstarten att fungera som den ska. Den surrar men som om den inte griper motorn för att dra i gång den.

Plockade av och rengjorde förgasaren. Tändstiftet får gnista, men trots att jag kickat en stund så var det snustorrt. Men så plockade jag av bensinslangen och det kommer inte någon bensin när jag kickar. När jag använder startgas antyder motorn inte ens att starta, bara en och annan förgasarsmäll uppstår. Det finns komp i motorn och då ska den normal antyda att starta med gas. Ett skumt problem som jag aldrig varit med om. Visst kan vaccumpumpen vara sönder men som sagt borde motorn åtminstone antyda på starta med startgas då.

Min teori är lite åt hållet att något är problem med CDI-boxen. Men jag vet väldigt lite om hur denna fungerar och vad den egentligen gör. En misstanke är att tändningen tänder vid fel tidpunkter men är det CDI-boxen som styr detta? Eller kan det vara något annat fel?

Är som ett levande frågetecken just nu.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheRavenBlue »

Startgas funkar bara om den får bensin och gasen gör bensinen mer lättantändlig så jag skulle ta och kolla bensin slangarna och pumpen eventuellt förgasaren en gång till
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Tack för svaret. Då kommer jag fixa problemet med att inte bensinen kommer fram sedan får jag hoppas att den går i gång.
:D
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheRavenBlue »

runners skrev:Tack för svaret. Då kommer jag fixa problemet med att inte bensinen kommer fram sedan får jag hoppas att den går i gång.
:D
Alltid kul att hjälpa till, säg till om det inte funkar.
skymningsrejser_1337
Elmoped

Inlägg av skymningsrejser_1337 »

kan ju vara så att soppakran, soppafiltret eller förgasaren är igentäppt med skit. då kommer det inte ner någon bensin :)
--------------------------------------------
Yamaha dt50mx -90
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

TheRavenBlue skrev:Startgas funkar bara om den får bensin och gasen gör bensinen mer lättantändlig så jag skulle ta och kolla bensin slangarna och pumpen eventuellt förgasaren en gång till
Nej.. då startgas är lättantändligt så kan den gå på bara startgasen! Behöver ingen bensin till det.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Bensinslangen var igentäppt eller rättare sagt bränslefilter. Trodde då i min enfald att problemet var löst. Men så lätt får saker och ting förstås inte vara. När motorn äntligen fick bensin uppstod en gigantisk avgasknall då jag kickade. (var i för sig glad att ingen gammal pensionär just kom då) Då hade hon flugit två meter upp i luften och landat på marken död.
Men när jag kickade igen så var det så lätt så att man knappt kände det. Jo! Cylindern skuren till hundra procent.

Nu börjar det trista jobbet med byte av cylinder med alla svordomar och problem det ofta medför. Fläktkåpor ska av till cylindern, den gamla cylindern ska av och det värsta kruxet är att få på den nya utan sabba kolvringarna vilket är lätt att göra om man inte är oerhört försiktig. Självklart när man väl har av den gamla så sätter man på lite roligare. Det kommer att bli en 70cc, större förgasare och effektrör.

Det kommer att bli en 70cc sport för orkar inte byta vev mitt i allt också. Någon speciellt bra sådan cylinder som kan rekommenderas? Moppen är en Kymco super 9 AC tvåtakt. :)
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheRavenBlue »

Kör med oljeblandad bensin så är det mindre risk för att den skär.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

TheRavenBlue skrev:Kör med oljeblandad bensin så är det mindre risk för att den skär.

Ja det har du rätt i. Jag kommer inte mer helt lita på den där separata oljetanken. Så det blir väl som på gammaldags-mopparna att blanda egen bensin med olja.
:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheRavenBlue »

runners skrev:
TheRavenBlue skrev:Kör med oljeblandad bensin så är det mindre risk för att den skär.

Ja det har du rätt i. Jag kommer inte mer helt lita på den där separata oljetanken. Så det blir väl som på gammaldags-mopparna att blanda egen bensin med olja.
:wink:
Jag gjorde om min gammla oljetank till reservtank funkar jättebra tror.det ska.finnas en.guide här på tsr.
Skriv svar