Den eviga frågan om ECU

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
FezoN
Elmoped

Den eviga frågan om ECU

Inlägg av FezoN »

Hej twostroke! :D

Det är så att jag äger en Rieju SMX -07 Power Up
Dessa Power Up modeller ska ju ha någon låda som heter ECU
I alla fall så går mopeden jävligt dåligt, typ runt 35?
Jag vet inte vad felet är, om någon kan hjälpa så uppskattas det, för övrigt så har jag ingen packning vid kröken :SSSS

Men i alla fall, jag såg en video när ett par finnar stod och borrade i en ecu box. Någon som har någon erfarenhet om borrande? Eller vet ungefär hur mycket ''snabbare'' den går efter borrandet? Går den typ 10km/h extra? Asså hjälp mig nu, vill inte pressa 45, vill åtmindstone köra 52 som skall vara ''lagligt''.

Aja, pls säg era åsikter, eller bara diskutera över huvud taget :wink:
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Min polare har en sprillans ny Rieju Mrt 2014 som han beställde från fabriken i Spanien, och han har samma problem, alltså att han inte vet hur man stryper av den. Jag beställde ett Tecnigas åt honom, och den går väl ca.60km/h, men han sa att den inte stryper på ett visst varvtal utan vid 60km/h, så han brukar dra ut kabeln till hastighetsmätarn och han säger att den går fortare, fast jag tvivlar..

En annan kompis har också en Power Up och han har borrat den, han förklarade väldigt utförligt en gång, men det enda jag minns var att det skulle vara ett 3mm hål, exakt 10mm djupt, men resten glömde jag tyvärr

Har för övrigt flera kompisar här i Finland som borrat, tycks funka bra, men några har hamnat att byta kondensatorn, vet inte om de har med borrningen att göra, för ECU o kondensator o skit har ja inte på mina moppar :D
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Enklare att köpa ett komplett ducatisystem och slänga på. :P
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

om den går i 35 km/h beror det inte på ecun. Googlar du så finns det ritning, tror det är flera stycken här som testat. Misslyckas du så kostar en ny ecu runt 4000:-.
Årets Styrelsemedlem 2013
FezoN
Elmoped

Inlägg av FezoN »

emilnordman skrev:Min polare har en sprillans ny Rieju Mrt 2014 som han beställde från fabriken i Spanien, och han har samma problem, alltså att han inte vet hur man stryper av den. Jag beställde ett Tecnigas åt honom, och den går väl ca.60km/h, men han sa att den inte stryper på ett visst varvtal utan vid 60km/h, så han brukar dra ut kabeln till hastighetsmätarn och han säger att den går fortare, fast jag tvivlar..

En annan kompis har också en Power Up och han har borrat den, han förklarade väldigt utförligt en gång, men det enda jag minns var att det skulle vara ett 3mm hål, exakt 10mm djupt, men resten glömde jag tyvärr

Har för övrigt flera kompisar här i Finland som borrat, tycks funka bra, men några har hamnat att byta kondensatorn, vet inte om de har med borrningen att göra, för ECU o kondensator o skit har ja inte på mina moppar :D
Om jag skulle ha kvar ECU lådan som den är och inte borra, och kanske köpa dit ett beg. technigas rör för ett par hundringar, skulle då mopeden gå lite snabbare? Asså vill inte ha upp den i extrema farter, typ 55-60 som du säger. Fungerar det verkligen? :)))
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

FezoN skrev:Om jag skulle ha kvar ECU lådan som den är och inte borra, och kanske köpa dit ett beg. technigas rör för ett par hundringar, skulle då mopeden gå lite snabbare? Asså vill inte ha upp den i extrema farter, typ 55-60 som du säger. Fungerar det verkligen? :)))
Jag fick provköra hans Rieju idag, han har lagt på större drev fram, 13 eller 14 tror jag, och jag måste erkänna, den har faktiskt hyffsat bra acceleration och toppfart, gick 68 enligt GPS:en i mobilen, men de gäller att hålla 3/4 gas ungefär så man inte ligger å maler på varvspärren hehe

Det finns för övrigt en som har en Rieju Mrt från typ 06 eller 07, och han hade kastat på ett Turbokit, men hade inte hunnit borra CDI:n än, så han åkte några varv runt stan å provkörde, och efter ett stunds varvande så försvann varvspärren, vetefan hur det gick till, men det stämmer för jag såg det med egna ögon :)
FezoN
Elmoped

Inlägg av FezoN »

emilnordman skrev:
FezoN skrev:Om jag skulle ha kvar ECU lådan som den är och inte borra, och kanske köpa dit ett beg. technigas rör för ett par hundringar, skulle då mopeden gå lite snabbare? Asså vill inte ha upp den i extrema farter, typ 55-60 som du säger. Fungerar det verkligen? :)))
Jag fick provköra hans Rieju idag, han har lagt på större drev fram, 13 eller 14 tror jag, och jag måste erkänna, den har faktiskt hyffsat bra acceleration och toppfart, gick 68 enligt GPS:en i mobilen, men de gäller att hålla 3/4 gas ungefär så man inte ligger å maler på varvspärren hehe

Det finns för övrigt en som har en Rieju Mrt från typ 06 eller 07, och han hade kastat på ett Turbokit, men hade inte hunnit borra CDI:n än, så han åkte några varv runt stan å provkörde, och efter ett stunds varvande så försvann varvspärren, vetefan hur det gick till, men det stämmer för jag såg det med egna ögon :)
men vad för rör passar då? skulle testa min kompis Hebo underliggande för någon vecka sen, det passade inte. på min cylinder/motor så var porten till avgasröret 49.3cm och 49 på hans. hur vet jag att jag får ett rör som passar? hans var en mrx -06 (med cdi såklart)
min är en smx -07 power up med AM7
Dawidd
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dawidd »

Fick upp min RRX power up i 75 på mätaren med en för lätt drevning, låg på varvstoppet då :)

Hade 13-60 drevning, med en tyngre drevning så hade den lätt gjort 75+ på mätaren utan problem. Drog även en peugeot ludix i axxet, då startade båda från 0 :)

Men gör din moppe 35, så är det inte boxen utan nåt annat. Fixa packingen till kröken och se över förgasaren och annat läckage. Min gjorde prick 50 på mätaren, ibland 52 men på gps ca 47-48 ärliga
Användarens profilbild
Biiias
Elmoped

Inlägg av Biiias »

Kan du kasta upp en bild på din ECU ? Som @Emilnordman sa har jag en ''ny'' MRT och borrade just min och den går fint .
Användarens profilbild
Poppeskoglund
Elmoped

Inlägg av Poppeskoglund »

jag har en Rieju mrt pro 11 och hade strypt ecu, den gick 60 urpluggat.
Borrade ecun och nu går den ca 80
Rieju Mrt Pro <33
Skriv svar