Sida 1 av 1

cylinder skuren

Postat: 6 juli 2014, 21:27
av Fjantztone99
Har en skuren 70cc airsal hemma, går det att göra något för att cylinder ska fungera t.e.x borra upp fodra osv? isf länka foder osv ..

Postat: 6 juli 2014, 22:12
av Hampu
Ifall det är en aluminium går det inte men gjutjärn brukar väl gå (?)
Beror förmodligen på hur det ser ut i cylinderloppet också!

Edit; Byt rubrik, moderatorerna lär inte gilla denna!

Postat: 6 juli 2014, 22:18
av Speedway
Det går att borra upp aluminium, dock måste du nikasilera om vilket kostar lika mycket som en ny cylinder. Borra upp gjutgärn fungerar fint! Observera att portarna kan bli fel och att det kan behövas göras om!
Självklart är det inget du gör hemma med en borrmaskin, det måste göras ordentligt!

Postat: 6 juli 2014, 23:00
av Pulze

svarva

Postat: 6 juli 2014, 23:08
av Fjantztone99
det är en omöjlighet att svarva upp det alltså

Postat: 6 juli 2014, 23:12
av Hampu
Speedway skrev:Det går att borra upp aluminium, dock måste du nikasilera om vilket kostar lika mycket som en ny cylinder. Borra upp gjutgärn fungerar fint! Observera att portarna kan bli fel och att det kan behövas göras om!
Självklart är det inget du gör hemma med en borrmaskin, det måste göras ordentligt!
Fick man lära sig något nytt! Vad jag vill minnas så brukar väl folk säga att en nackdel med aluminiumcyllar är att man inte kan borra dom medans man kan borra gjutjärn, men helt klart litar jag på dig! :D

Postat: 7 juli 2014, 08:22
av GurkMarmelad
Om lagret med nicasil är tillräckligt tjockt så kan man hena/hona genom att svarva bort pyttelite material så att repor och dylikt försvinner. Det hänger egentligen på hur stora repor eller skador cylinderloppet har.

Postat: 7 juli 2014, 09:58
av Rexxy
GurkMarmelad skrev:Om lagret med nicasil är tillräckligt tjockt så kan man hena/hona genom att svarva bort pyttelite material så att repor och dylikt försvinner. Det hänger egentligen på hur stora repor eller skador cylinderloppet har.
Nicasilet är någon hundradel tjockt, det svarvar man inte... !
Allt beror på skador i cylindern, lätta repor är fullt körbar. Repor rätt ner till nicasilet, kan vara rätt så illa.

Nicasil går att borra om - om man skickar iväg cylindern på omnicasilering. Men det brukar kosta mer än vad cylindern kostar ny. Inte värt, om man nu inte har flera timmars portningsjobb i cylindern som man vill bevara.

Gjutjärn går att borra om, om det finns material och ÖD kolvar att få tag i!

Postat: 7 juli 2014, 11:28
av GurkMarmelad
Rexxy skrev:
GurkMarmelad skrev:Om lagret med nicasil är tillräckligt tjockt så kan man hena/hona genom att svarva bort pyttelite material så att repor och dylikt försvinner. Det hänger egentligen på hur stora repor eller skador cylinderloppet har.
Nicasilet är någon hundradel tjockt, det svarvar man inte... !
Allt beror på skador i cylindern, lätta repor är fullt körbar. Repor rätt ner till nicasilet, kan vara rätt så illa.

Nicasil går att borra om - om man skickar iväg cylindern på omnicasilering. Men det brukar kosta mer än vad cylindern kostar ny. Inte värt, om man nu inte har flera timmars portningsjobb i cylindern som man vill bevara.

Gjutjärn går att borra om, om det finns material och ÖD kolvar att få tag i!
Jag hade hört talas om att man kunde fixa en skada i nicasil. Om det inte går att svarva, finns det något man skulle kunna göra för att "slipa" bort repor eller dylikt?