Aerox original luftburk

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Simon^L
Elmoped

Aerox original luftburk

Inlägg av Simon^L »

När jag köpte mopeden så satt det ett sportluftfilter på som jag nu plockat bort pga att det gick sönder. Jag bestämde mig då för att sätta dit en original luftburk istället. jag köpte typ ett sånt här:
Bild
Min fråga är, vad är det andra röret som sticker upp, jag har nämligen inget som jag kan fästa i det...
Simoon
Elmoped

Inlägg av Simoon »

Den ska inte fästas i nåt, Dra bort den det är en strypning.
DS
Svårstartad skrothög

Inlägg av DS »

Den lilla slangen som sitter på burken=där kommer luften in sedan filtreras den.
Den stora slangen ska fästas på förgasarn, där den renade luften kommer in i förgasarn.
Om den bara hade haft den som ska fästas på förgasarn hade den inte gått alls....
Simon^L
Elmoped

Inlägg av Simon^L »

Okej så jag monterade luftburken och moppen fungerade bra tills jag kom upp i cirka 20km/h, då borjade den bööa och orkade inte acca mer och tappade sakta men säkert fart till jag stod still. Jag startade moppen och den gick bra på tomgången men orkade knappt köra framåt.

Jag lät moppen stå några timmar sen provade jag köra den igen och den gick bra så länge jag inte försökte köra för snabbt. Har jag ett för litet/för stort munstycke på förgasaren eller kan det var något annat?
DS
Svårstartad skrothög

Inlägg av DS »

För stort munstycke lär du ha då du körde med öppet filter innan?
Så byt ner dig i munstycke ca 5-10 storlekar och prova dig fram, har du satt i filter i luftburken? Annars kan ju det vara en anledning att den går dåligt också...
Simon^L
Elmoped

Inlägg av Simon^L »

DS skrev:För stort munstycke lär du ha då du körde med öppet filter innan?
Så byt ner dig i munstycke ca 5-10 storlekar och prova dig fram, har du satt i filter i luftburken? Annars kan ju det vara en anledning att den går dåligt också...
Måste nog kolla om det sitter nått filter i den, köpte det på yamaha center och han sa att det var redo att monteras men.

Vars kan jag köpa munstycken och hur vet jag vilken storlek jag har nu?
DS
Svårstartad skrothög

Inlägg av DS »

Börja med att kolla vad det är för munstycke som sitter i nu sedan kan du köpa ett munstyckskitt på Twostroke som är ca 10 storlekar mindre.
Simon^L
Elmoped

Inlägg av Simon^L »

DS skrev:Börja med att kolla vad det är för munstycke som sitter i nu sedan kan du köpa ett munstyckskitt på Twostroke som är ca 10 storlekar mindre.
Tog bort strypningen på luftburken och den började gå mycket bättre, men jag ska kolla på tändstiftet för att se vilken färg det är. Om tändstiftet är oboybrunt behöver jag väll inte byta munstycke?
DS
Svårstartad skrothög

Inlägg av DS »

Man kan inte alltid lita på färgen på stiftet, man måste känna hur den går också. Men det är bara att prova sig fram :)
Simon^L
Elmoped

Inlägg av Simon^L »

Okej, men motorn kan väll inte ta någon skada om man har ett för stort munstycke, det blir bara mer bensin som går åt?
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög

Inlägg av guddingalex »

Simon^L skrev:Okej, men motorn kan väll inte ta någon skada om man har ett för stort munstycke, det blir bara mer bensin som går åt?
den skadas inte men den drar mer somsakt
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Skriv svar