Sida 1 av 1
Motorn böade och stannade på vägen.
Postat: 5 juli 2014, 10:27
av runners
Min Kymco ...2-takt stannade i går. Motorn böade vid gaspådrag och strax efter gick den bara i 20 km. När jag gasa mer än tredjedels gas Böade motorn bara. Sedan släppte jag gasen helt och motorn stannade. Den gick inte i gång igen.
Jag kollade tändstiftet, det fanns ingen loppa på det men upptäckte att den gav väldigt svag gnista. Prova ett annat tändstift som jag vet ska fungera men samma sak med det. När jag körde så var det ett konstigt pysande ljud som var svårt att höra då det var mycket trafik omkring.
Jag har provat med startgas men motorn är som död.
Kan det vara CDI-boxen som är kass?
Jag kan tillägga att den varit trögstartad under en tid innan.
Postat: 5 juli 2014, 11:02
av användarnamn.
när min gick så var kolven skrot.
Postat: 5 juli 2014, 12:02
av runners
Det var min första tanke att kolv och cylinder på något sätt skurit, men då brukar väl kompet försvinna? Jag känner inte att det blivit lättare att kicka än förut. Men jag ska kolla närmare i helgen på skrotet och gå genom felsökning för att försöka lokalisera problemet. I värsta fall om jag inte kan hitta orsaken till problemet får jag till slut plocka av cylinder och se hur det ser ut. Är det kasst där så åker en 70cc på så snart om möjligt.
Postat: 5 juli 2014, 13:34
av seXsson
runners skrev:Det var min första tanke att kolv och cylinder på något sätt skurit, men då brukar väl kompet försvinna? Jag känner inte att det blivit lättare att kicka än förut. Men jag ska kolla närmare i helgen på skrotet och gå genom felsökning för att försöka lokalisera problemet. I värsta fall om jag inte kan hitta orsaken till problemet får jag till slut plocka av cylinder och se hur det ser ut. Är det kasst där så åker en 70cc på så snart om möjligt.
har du gjort några modifikationer t.ex. bytt styre eller så?
Postat: 5 juli 2014, 16:51
av runners
Nä jag har bara strypt av den för ett par år sedan, men annars är moppen helt i original.
Postat: 5 juli 2014, 18:28
av Hampu
Har du låtit mopeden stå typ ett halvt dygn och sedan försökt starta med choke?
Känns som samma problem jag hade, rengjorde förgasaren och den gick perfekt igen

(2 veckor efter att jag bytt huvudmunstycke..) min gick på choken.
Postat: 6 juli 2014, 11:06
av runners
Hampu skrev:Har du låtit mopeden stå typ ett halvt dygn och sedan försökt starta med choke?
Känns som samma problem jag hade, rengjorde förgasaren och den gick perfekt igen

(2 veckor efter att jag bytt huvudmunstycke..) min gick på choken.
Nä men, jag ska kolla genom förgasaren och se om smuts täpper igen munstycken där. Sedan om det inte är förgasaren som det är fel på så får jag fortsätta med att kolla tändningen. Tändstiftet slår verkligen inte någon bra gnista, men den borde antyda på att starta i alla fall. Det är två saker jag misstänker: CDi-boxen som felar eller har cylinder och kolv gått rent åt Helsike. Men tack för hjälpen

Postat: 10 juli 2014, 00:52
av emilnordman
När jag var ute o körde en gång med min scooter så började den hålla på sådär mitt i allt, fast jag inte ens varvade ur den speciellt mycket, så jag trodde att det var kolvringarna, men det visade sig att luftburken hade flugit av
Sen angående gnistan så kan det ju vara tändspolen som är dålig och inte CDI-boxen

Postat: 10 juli 2014, 08:47
av runners
Jag tyckte gnistan var svag i solens sken när jag kollade den men gnistan var okej när jag senare kollade den hemma.
Sedan fanns smuts i bensinslangen som hindrade bensinflödet men det tog jag bort och rengjorde förgasaren. Allt var frid och fröjd tills jag skulle starta. Men nää! Jag kicka och märkte att en stor del av kompet i motorn försvunnit.
Så nu blir det byte av cylinder, ja troligtvis om inte annat också är fel. Ska montera på en 70 sport.