Sida 1 av 1
Slider går segt när den är varm! FIXAT:D
Postat: 25 juni 2014, 15:52
av Twixness
Hej har en yamaha slider 09a som går riktigt bra kall men när man kört ett tag så blir accet riktigt dåligt och den börjar inte dra från 35-40km/h
setup:
Urpluggat rör
dragen v-ring
90 munstycke
4g vikter
blåa kopplingsfjädrar (6500 varv tror jag)
15% hårdare tryckfjäder
Sjukt tacksam för alla tankar och svar kring detta då jag letat som en idiot men inte hittat något vettigt svar:/
Edit: Jag har kollat cylinder och kolv och allt såg bra ut, samt rengjort förgasare, insug, luftfilter osv men allt såg bra ut!
Postat: 25 juni 2014, 15:58
av Hampu
För stort munstycke. När den är kall behöver den mera bensin = går bättre och sen när den blivit varm så behöver den mindre = går dåligt. Hade samma problem med strl 92 på min slider.
Postat: 25 juni 2014, 16:07
av Twixness
Hampu skrev:För stort munstycke. När den är kall behöver den mera bensin = går bättre och sen när den blivit varm så behöver den mindre = går dåligt. Hade samma problem med strl 92 på min slider.
okej tack som fan:D
får man fråga vilket munstycke du satte i? eller kör med nu:)
Postat: 29 juni 2014, 15:07
av Twixness
Har nu testat 90 och 88 men inget av dem gör så den går bättre..
dock går den inte sämre när den blir varm utan accet kommer vid runt 30-40km/h varför?
Postat: 29 juni 2014, 17:49
av Hampu
Twixness skrev:Har nu testat 90 och 88 men inget av dem gör så den går bättre..
dock går den inte sämre när den blir varm utan accet kommer vid runt 30-40km/h varför?
Vänta, va? Hur kan den börja accelerera när den är vid 30-40km/h..? Du kan knappast använda acceleration som vad det egentligen är... Förklara vad du menar bättre.
Postat: 29 juni 2014, 23:11
av Twixness
Hampu skrev:Twixness skrev:Har nu testat 90 och 88 men inget av dem gör så den går bättre..
dock går den inte sämre när den blir varm utan accet kommer vid runt 30-40km/h varför?
Vänta, va? Hur kan den börja accelerera när den är vid 30-40km/h..? Du kan knappast använda acceleration som vad det egentligen är... Förklara vad du menar bättre.
från 0-20 så drar den inget asså går riktigt segt sen vid 20-40 går den lite bättre men inget specielt krut i skiten om du förstår vad jag menar:p sen vid 40- 70 drar den riktigt bra och man känner att den varvar upp osv:)
Edit: 0-20 så vill den inte varva upp
Postat: 29 juni 2014, 23:24
av Hampu
Twixness skrev:Hampu skrev:Twixness skrev:Har nu testat 90 och 88 men inget av dem gör så den går bättre..
dock går den inte sämre när den blir varm utan accet kommer vid runt 30-40km/h varför?
Vänta, va? Hur kan den börja accelerera när den är vid 30-40km/h..? Du kan knappast använda acceleration som vad det egentligen är... Förklara vad du menar bättre.
från 0-20 så drar den inget asså går riktigt segt sen vid 20-40 går den lite bättre men inget specielt krut i skiten om du förstår vad jag menar:p sen vid 40- 70 drar den riktigt bra och man känner att den varvar upp osv:)
Edit: 0-20 så vill den inte varva upp
Är det såhära? Lyssna noga
https://www.youtube.com/watch?v=ZGfAN_c2A5o
Postat: 30 juni 2014, 10:16
av användarnamn.
Hampu skrev:Twixness skrev:Hampu skrev:Vänta, va? Hur kan den börja accelerera när den är vid 30-40km/h..? Du kan knappast använda acceleration som vad det egentligen är... Förklara vad du menar bättre.
från 0-20 så drar den inget asså går riktigt segt sen vid 20-40 går den lite bättre men inget specielt krut i skiten om du förstår vad jag menar:p sen vid 40- 70 drar den riktigt bra och man känner att den varvar upp osv:)
Edit: 0-20 så vill den inte varva upp
Är det såhära? Lyssna noga
https://www.youtube.com/watch?v=ZGfAN_c2A5o
det där problemet har jag på min slider

Postat: 30 juni 2014, 14:17
av Twixness
Hampu skrev:Twixness skrev:Hampu skrev:Vänta, va? Hur kan den börja accelerera när den är vid 30-40km/h..? Du kan knappast använda acceleration som vad det egentligen är... Förklara vad du menar bättre.
från 0-20 så drar den inget asså går riktigt segt sen vid 20-40 går den lite bättre men inget specielt krut i skiten om du förstår vad jag menar:p sen vid 40- 70 drar den riktigt bra och man känner att den varvar upp osv:)
Edit: 0-20 så vill den inte varva upp
Är det såhära? Lyssna noga
https://www.youtube.com/watch?v=ZGfAN_c2A5o
ja fast det som låter från 0-2 sec in i klippet varar från 0-20km/h asså att den typ inte vill varva
Postat: 30 juni 2014, 16:41
av Hampu
Twixness skrev:Hampu skrev:Twixness skrev:
från 0-20 så drar den inget asså går riktigt segt sen vid 20-40 går den lite bättre men inget specielt krut i skiten om du förstår vad jag menar:p sen vid 40- 70 drar den riktigt bra och man känner att den varvar upp osv:)
Edit: 0-20 så vill den inte varva upp
Är det såhära? Lyssna noga
https://www.youtube.com/watch?v=ZGfAN_c2A5o
ja fast det som låter från 0-2 sec in i klippet varar från 0-20km/h asså att den typ inte vill varva
Skruva på luftskruven och tomgångsskruven! Det var vad jag gjorde för att fixa till det

Postat: 30 juni 2014, 23:16
av Twixness
Hampu skrev:Twixness skrev:
ja fast det som låter från 0-2 sec in i klippet varar från 0-20km/h asså att den typ inte vill varva
Skruva på luftskruven och tomgångsskruven! Det var vad jag gjorde för att fixa till det

har testat skruva 1 varv i taget från helt inne till den knappt går att köra och har den där det känns bäst men ändå så vill den inte varva ut:/
Vad jag själv tror det kan vara är att min tryck-fjäder är för mjuk för när den är kall går den hyfsat bra men såfort man kört ett tag så blir accet segare och den går saktare i uppförsbackar.. kan det vara tryck-fjädern?
Edit: såg detta när jag sökte om mjuk tryckfjäder:
Mjuk tryckfjäder
En för mjuk tryckfjäder har negativ inverkan på gasresponsen!
Som exempel du ligger och kör i hög hastighet och bromsar ned till låg hastighet.
Sedan när du försöker accellera så händer det nästan ingenting!
Detta kan bero på att din tryckfjäder är för mjuk och inte orkar trycka ut kopplingen.
Vad som då händer är att du kör med för "hög växel".
Kan det vara så?
Postat: 1 juli 2014, 19:31
av Twixness
bump
Postat: 1 juli 2014, 20:21
av Hampu
Twixness skrev:Hampu skrev:Twixness skrev:
ja fast det som låter från 0-2 sec in i klippet varar från 0-20km/h asså att den typ inte vill varva
Skruva på luftskruven och tomgångsskruven! Det var vad jag gjorde för att fixa till det

har testat skruva 1 varv i taget från helt inne till den knappt går att köra och har den där det känns bäst men ändå så vill den inte varva ut:/
Vad jag själv tror det kan vara är att min tryck-fjäder är för mjuk för när den är kall går den hyfsat bra men såfort man kört ett tag så blir accet segare och den går saktare i uppförsbackar.. kan det vara tryck-fjädern?
Edit: såg detta när jag sökte om mjuk tryckfjäder:
Mjuk tryckfjäder
En för mjuk tryckfjäder har negativ inverkan på gasresponsen!
Som exempel du ligger och kör i hög hastighet och bromsar ned till låg hastighet.
Sedan när du försöker accellera så händer det nästan ingenting!
Detta kan bero på att din tryckfjäder är för mjuk och inte orkar trycka ut kopplingen.
Vad som då händer är att du kör med för "hög växel".
Kan det vara så?
1 varv i taget..? När jag fixade så skruvade jag 1/8 åt gången först och sen när den gick som bäst så skruvade jag så lite som möjligt för varje gång (mindre än en mm typ..)
Postat: 9 juli 2014, 18:03
av Twixness
köpte en 15% hårdare tryckfjäder och nu funkar den sjuuukt bra! drar direkt osv! äntligen fixat