Sida 1 av 1

Rieju Drac 05 Får för mycket bensin problem

Postat: 21 juni 2014, 15:04
av msr
Tjena! Kan börja med att säga att jag inte är särskilt bra med mopeder när det gäller att greja. Jag har garanterat att den får för mycket bensin för hinner åka 20-40 meter max innan hela avgasröret blir pisseblött och man ser direkt på tändstiftet att den får för mycket bensin. Efter så går det knappt att starta den för att den blir sur helt enkelt. efter cirka 10 kickar så går moppen igång och sen dör den. Min polares farsa trodde att det är choken som har hängt sig? Något spjäll i förgasaren. Är detta något som är svårt att fixa för en som inte kan så mycket om mopeder? Eller kan det vara något annat som orsakar detta?

Och kan detta problemet göra så att tomgången inte fungerar som den ska? Min tomgång fungerar men inte bra. Den kan stå på tomgång i 10 sek max sen dör den. Eller är det normalt? Skulle vara sjysst om någon kunde hjälpa mig!

Den går dåligt också på lågfart. Är det bara att ändra lågfartsmunstycke?

Tack på förhand!

Postat: 22 juni 2014, 12:40
av k3m3rz
Den får ju för mycket bensin av någon anledning, därför har du ingen tomgång! Gör fen förgasaren, kolla vad du har för storlek på dina munstycken (är den trimmad? Isåfall vad har du för trimm? Om inte, har den varit trimmad? ) om du känner någon som har samma moppe så kan du ju testa din polares förgasare

Om det med choken, det finns 2 olika typer av chok, en som ger mer luft och en som ger mer bensin! Ta isär förgasaren och "lek" med choken, om du ser något som rör sig så ta en närmare titt hur din chok fungerar och vad som händer när du chokar och om den kanske tjärvar!

Postat: 22 juni 2014, 13:58
av msr
k3m3rz skrev:Den får ju för mycket bensin av någon anledning, därför har du ingen tomgång! Gör fen förgasaren, kolla vad du har för storlek på dina munstycken (är den trimmad? Isåfall vad har du för trimm? Om inte, har den varit trimmad? ) om du känner någon som har samma moppe så kan du ju testa din polares förgasare

Om det med choken, det finns 2 olika typer av chok, en som ger mer luft och en som ger mer bensin! Ta isär förgasaren och "lek" med choken, om du ser något som rör sig så ta en närmare titt hur din chok fungerar och vad som händer när du chokar och om den kanske tjärvar!
tack för svaret k3m3rz! Jag har ett annat luftfilet och Turbokit på. Ägaren innan har nog pillat med munstycken och förgasaren. Den choken antar att den ger mer bensin eftersom den sitter på styret? inte vet jag. Ska köpa en munstyckssats och kolla lite på det. Ska även göra rent förgasaren. Men finns det en stor chans att det kan va choken som krånglar? eller är det förmodligen förgasaren som behövs göras rent? :)

Postat: 22 juni 2014, 22:52
av k3m3rz
msr skrev:
k3m3rz skrev:Den får ju för mycket bensin av någon anledning, därför har du ingen tomgång! Gör fen förgasaren, kolla vad du har för storlek på dina munstycken (är den trimmad? Isåfall vad har du för trimm? Om inte, har den varit trimmad? ) om du känner någon som har samma moppe så kan du ju testa din polares förgasare

Om det med choken, det finns 2 olika typer av chok, en som ger mer luft och en som ger mer bensin! Ta isär förgasaren och "lek" med choken, om du ser något som rör sig så ta en närmare titt hur din chok fungerar och vad som händer när du chokar och om den kanske tjärvar!
tack för svaret k3m3rz! Jag har ett annat luftfilet och Turbokit på. Ägaren innan har nog pillat med munstycken och förgasaren. Den choken antar att den ger mer bensin eftersom den sitter på styret? inte vet jag. Ska köpa en munstyckssats och kolla lite på det. Ska även göra rent förgasaren. Men finns det en stor chans att det kan va choken som krånglar? eller är det förmodligen förgasaren som behövs göras rent? :)
Lugnt! :) okej, alltså lite lätt trimmad! ;) Vet faktiskt inte men du kan nog ha båda varianterna uppdragna till styret men jag tror faktiskt att din chok är trasig eller krånglar! Men något med fögasarn är det ju eftersom det är nästa "anhalt" efter tanken, så det är ju definitivt något med förgasaren! Men kolla choken, för antingen är den ju trasig, tjärvar eller om du har tur så är det bara skit vid den så art det är det som göe att den krånglar! :)

Postat: 23 juni 2014, 09:02
av msr
k3m3rz skrev:
msr skrev:
k3m3rz skrev:Den får ju för mycket bensin av någon anledning, därför har du ingen tomgång! Gör fen förgasaren, kolla vad du har för storlek på dina munstycken (är den trimmad? Isåfall vad har du för trimm? Om inte, har den varit trimmad? ) om du känner någon som har samma moppe så kan du ju testa din polares förgasare

Om det med choken, det finns 2 olika typer av chok, en som ger mer luft och en som ger mer bensin! Ta isär förgasaren och "lek" med choken, om du ser något som rör sig så ta en närmare titt hur din chok fungerar och vad som händer när du chokar och om den kanske tjärvar!
tack för svaret k3m3rz! Jag har ett annat luftfilet och Turbokit på. Ägaren innan har nog pillat med munstycken och förgasaren. Den choken antar att den ger mer bensin eftersom den sitter på styret? inte vet jag. Ska köpa en munstyckssats och kolla lite på det. Ska även göra rent förgasaren. Men finns det en stor chans att det kan va choken som krånglar? eller är det förmodligen förgasaren som behövs göras rent? :)
Lugnt! :) okej, alltså lite lätt trimmad! ;) Vet faktiskt inte men du kan nog ha båda varianterna uppdragna till styret men jag tror faktiskt att din chok är trasig eller krånglar! Men något med fögasarn är det ju eftersom det är nästa "anhalt" efter tanken, så det är ju definitivt något med förgasaren! Men kolla choken, för antingen är den ju trasig, tjärvar eller om du har tur så är det bara skit vid den så art det är det som göe att den krånglar! :)

Ska kolla upp detta! Återkommer om jag undrar något eller något som krånglar :)