Sida 1 av 1

Dör om man gasar fullt från tomgång

Postat: 16 juni 2014, 19:58
av rexzo
Tjena, har en stalker 09 med följande setup.

org 50cc
borrad luftburk
17.5mm dellorto "98 munstycke"
malossi reeds
Stage 6 pro replica


Om jag står på tomgång och vrider gasen fullt så vill moppen döö.. Den bööar.. Om jag gasar lite mindre än fullt så varvar den fint.

När jag kör så går den perfekt!

Postat: 16 juni 2014, 20:05
av KrooxTheStyler
Lågfartmunstycke, upp med det :)

Postat: 16 juni 2014, 20:06
av rexzo
KrooxTheStyler skrev:Lågfartmunstycke, upp med det :)
Okej! Hur mkt ska jag gå upp? har strl 32 nu, är 36 typ bra?

Postat: 16 juni 2014, 20:07
av G-son
Att flytta upp nålen är en bättre början. Möjligtvis i kombination med att skurva in luftskruven, men är det bra inställt där är det nålen som gäller.

Postat: 16 juni 2014, 20:13
av rexzo
G-son skrev:Att flytta upp nålen är en bättre början. Möjligtvis i kombination med att skurva in luftskruven, men är det bra inställt där är det nålen som gäller.
Testade att höja nålen, men då vill den till att börja fyrtakta vid små gaspådrag istället! hmm...

Postat: 16 juni 2014, 20:17
av Filsi
rexzo skrev:
G-son skrev:Att flytta upp nålen är en bättre början. Möjligtvis i kombination med att skurva in luftskruven, men är det bra inställt där är det nålen som gäller.
Testade att höja nålen, men då vill den till att börja fyrtakta vid små gaspådrag istället! hmm...
Prova lågfartsmunstycket, sedan kan du alltid prova huvudmunstycket.
Throttelnålen är också en bra början som G-son sa.

Postat: 16 juni 2014, 20:23
av rexzo
Filsi skrev:
rexzo skrev:
G-son skrev:Att flytta upp nålen är en bättre början. Möjligtvis i kombination med att skurva in luftskruven, men är det bra inställt där är det nålen som gäller.
Testade att höja nålen, men då vill den till att börja fyrtakta vid små gaspådrag istället! hmm...
Prova lågfartsmunstycket, sedan kan du alltid prova huvudmunstycket.
Throttelnålen är också en bra början som G-son sa.
Nålen har jag testat ändra redan samt huvudmunstycket, men ska testa höja lågfartmunstycket.. Hur många steg tror ni kan behövas? 4st?

Postat: 16 juni 2014, 20:24
av Filsi
rexzo skrev:
Filsi skrev:
rexzo skrev: Testade att höja nålen, men då vill den till att börja fyrtakta vid små gaspådrag istället! hmm...
Prova lågfartsmunstycket, sedan kan du alltid prova huvudmunstycket.
Throttelnålen är också en bra början som G-son sa.
Nålen har jag testat ändra redan samt huvudmunstycket, men ska testa höja lågfartmunstycket.. Hur många steg tror ni kan behövas? 4st?
Prova dig fram, vad har du nu?

Postat: 16 juni 2014, 20:29
av rexzo
Filsi skrev:
rexzo skrev:
Filsi skrev: Prova lågfartsmunstycket, sedan kan du alltid prova huvudmunstycket.
Throttelnålen är också en bra början som G-son sa.
Nålen har jag testat ändra redan samt huvudmunstycket, men ska testa höja lågfartmunstycket.. Hur många steg tror ni kan behövas? 4st?
Prova dig fram, vad har du nu?
Har strl 32 nu på lågfartsmuntycket, 98 på högfartsmunstycket och nålclipset är ett steg ner från mitten!

Postat: 16 juni 2014, 20:44
av Filsi
rexzo skrev:
Filsi skrev:
rexzo skrev: Nålen har jag testat ändra redan samt huvudmunstycket, men ska testa höja lågfartmunstycket.. Hur många steg tror ni kan behövas? 4st?
Prova dig fram, vad har du nu?
Har strl 32 nu på lågfartsmuntycket, 98 på högfartsmunstycket och nålclipset är ett steg ner från mitten!
Prova 2-4 strl större.

Postat: 16 juni 2014, 20:53
av rexzo
Filsi skrev:
rexzo skrev:
Filsi skrev: Prova dig fram, vad har du nu?
Har strl 32 nu på lågfartsmuntycket, 98 på högfartsmunstycket och nålclipset är ett steg ner från mitten!
Prova 2-4 strl större.
jaja får väll testa det då! tack för tipset :)

Postat: 16 juni 2014, 21:48
av G-son
Skruva in luftskruven innan du börjar byta grejer. Den reglerar samma område som lågfartsmunstycket, munstycket grovjusterar och skruven finjusterar.

Postat: 16 juni 2014, 21:52
av rexzo
G-son skrev:Skruva in luftskruven innan du börjar byta grejer. Den reglerar samma område som lågfartsmunstycket, munstycket grovjusterar och skruven finjusterar.
Testade att skruva in luftskruven, då böar den ingenting när jag gasar fullt från tomgång. Men då börjar den att fyrtakta vid små gaspådrag istället. Man kanske får leva med det?

Postat: 16 juni 2014, 22:05
av G-son
Oftast går det hitta en balans mellan de olika inställningarna där den går acceptabelt.

Postat: 16 juni 2014, 22:28
av Filsi
G-son skrev:Oftast går det hitta en balans mellan de olika inställningarna där den går acceptabelt.
Håller på med detta på min hyper, den dör tillfälligt vid max-gas.
Försöker hitta den perfekta balansen mellan dessa olika inställningarna.

Postat: 16 juni 2014, 23:50
av MrAndersson
Filsi skrev: Håller på med detta på min hyper, den dör tillfälligt vid max-gas.
Försöker hitta den perfekta balansen mellan dessa olika inställningarna.
För litet huvudmunstycke, eller för liten förgasare/underdimensionerat insug.