Sida 1 av 1
Slider 09 trim/stunt tips
Postat: 9 juni 2014, 19:29
av erikwink
Hej har en yamaha slider 09 som är helt original förutom att v-ringen är dragen.
Jag vill att moppen ska gå 60-70 och ha bra acc.
Byta vikter? Har tittat på 4,5 grams vikter men vilken storlek är det på slider? t.ex 15x12mm.
Postat: 9 juni 2014, 19:34
av runners
Du gör helt rätt i att byta till lättare vikter. Men jag vet inte vad originalvikterna är på din moppe. Men ofta är de för tunga i original för att tillverkaren ofta vill hålla ner bensinförbrukningen på mopederna de tillverkar.
Sedan för att få bättre förutsättningar kan du ta bort alla strypningar som finns på din cykel. Att behålla moppen i original och samt få bättre kraft att komma upp på bakan är svårt utan trim.
Postat: 9 juni 2014, 19:44
av erikwink
Okej tack men vilken storlek på vikterna passar till slider?
Postat: 9 juni 2014, 19:46
av användarnamn.
15x12mm.
Postat: 9 juni 2014, 19:46
av Hampu
15x12 är det på slider. Köp ett zx-r 4,5 och munstyckessats så har du bra trim för att köra bakhjul.
Postat: 9 juni 2014, 19:57
av erikwink
Okej tack, hur fort går den mes 4,5 grams? Vill helst inte köpa trimrör mest för att set är dyrt men även för att det syns så väl och lever om.
Postat: 9 juni 2014, 20:01
av Hampu
erikwink skrev:Okej tack, hur fort går den mes 4,5 grams? Vill helst inte köpa trimrör mest för att set är dyrt men även för att det syns så väl och lever om.
Utan att du tar bort blindröret/köper effektrör kommer den förmodligen bara varva och gå skit med så lätta vikter.
Kan säga att jag kör med zx-r på min slider och har aldrig haft något problem med att poliser sett att den varit trimmad pga röret och ett lågvarvigt effektrör lever inte om mycket heller + att just zx-r har extra stor ljuddämpare.
Postat: 9 juni 2014, 20:04
av Erkki
slider behöver inte trim för bakhjulet. Min kompis är grymt bra på bakhjulet och han har övat i 2 veckor kanske, och den är helt original. Jag som kör crossmoppe lyckades få upp en slider första gången jag testa

Postat: 9 juni 2014, 20:13
av Hampu
Erkki skrev:slider behöver inte trim för bakhjulet. Min kompis är grymt bra på bakhjulet och han har övat i 2 veckor kanske, och den är helt original. Jag som kör crossmoppe lyckades få upp en slider första gången jag testa

Dock frågade han om trimtips inte om han behövde trim eller inte.
Självklart kan man köra vilken moppe som helst på bakhjulet.
Postat: 9 juni 2014, 20:18
av erikwink
Behöver man byta munstycke om man köper trimrör?
Postat: 10 juni 2014, 20:33
av erikwink
hampu? vad har du för setup och hur fort går din moppe?
Postat: 10 juni 2014, 20:37
av Hampu
erikwink skrev:Behöver man byta munstycke om man köper trimrör?
Ja, men det är inte särskilt svårt.
Jag har zx-r urpluggat och blandat 4,3 och 5,5g vikter men ska byta till 4,5.
Edit; Den går typ 60km/h bara för att den förmodligen har dåligt komp... (Gick typ knappt 45 med dragen v-ring bara)
Postat: 10 juni 2014, 21:17
av erikwink
Okej min gör 60 med bara v-rigen dragen men sen stryps den av cdi:n?
Postat: 11 juni 2014, 14:34
av Hampu
erikwink skrev:Okej min gör 60 med bara v-rigen dragen men sen stryps den av cdi:n?
Inget varvstopp på slider väl..?
Postat: 11 juni 2014, 14:58
av erikwink
Tror jag har en cdi för när jag kör i mer än 63, oftast i nedförsbacke så blir det som att moppen bromsar in och håller sig på 63km/h
Postat: 11 juni 2014, 15:01
av Hampu
erikwink skrev:Tror jag har en cdi för när jag kör i mer än 63, oftast i nedförsbacke så blir det som att moppen bromsar in och håller sig på 63km/h
Vad jag läst på internet när jag letat strypningar har jag bara hittat blindrör, luftplugg och v-ring och min har inget varvstopp iallafall.
Postat: 11 juni 2014, 15:09
av erikwink
Okej men kan de vara något annat? Kollade nyss vikterna och hade 5 grams... Förra ägaren måste ha bytt men inte sagt något
Postat: 11 juni 2014, 15:23
av erikwink
Tro jag hittade cdi:n, en svart låda med en massa kablar som sitter bakom höger kraschpuck...[/img]
Postat: 11 juni 2014, 15:59
av Hampu
erikwink skrev:Tro jag hittade cdi:n, en svart låda med en massa kablar som sitter bakom höger kraschpuck...[/img]
Tror det är en blackbox = en extern varvspärr som du kan ändra på själv så att när polisen provkör moppen så går den inte lika fort som i vanliga fall. Koppla bara bort den så är problemet löst... Eller att du hittar en knapp så du kan ta bort spärren bara...
Postat: 11 juni 2014, 16:00
av erikwink
Aha okej tack ska titta lite noggrannare på den
Postat: 11 juni 2014, 21:38
av Gasres97
Hampu skrev:erikwink skrev:Tro jag hittade cdi:n, en svart låda med en massa kablar som sitter bakom höger kraschpuck...[/img]
Tror det är en blackbox = en extern varvspärr som du kan ändra på själv så att när polisen provkör moppen så går den inte lika fort som i vanliga fall. Koppla bara bort den så är problemet löst... Eller att du hittar en knapp så du kan ta bort spärren bara...
Det är cdin som sitter där bakom, ingen blackbox