Sida 1 av 1

100km/h + med effektrör ÄR fullt möjligt!

Postat: 8 juni 2014, 16:35
av Rexxy
Idag nådde jag 103km/h med effektrörssendan, och Projekt 100 knyck med effektrör är nu avslutat. Det är FULLT möjligt att nå 100+ med en originalcylinder. I detta fall en Derbi Senda Extreme.

Bild

Postat: 8 juni 2014, 16:39
av Mura
sådär! :D



det blåste inte va?!

Postat: 8 juni 2014, 16:48
av Rexxy
Mura skrev:sådär! :D



det blåste inte va?!
Sidovind, så vinden hjälpte mig inte. :)

Re: 100km/h + med effektrör ÄR fullt möjligt!

Postat: 8 juni 2014, 17:03
av oggew2
Rexxy skrev:Idag nådde jag 103km/h med effektrörssendan, och Projekt 100 knyck med effektrör är nu avslutat. Det är FULLT möjligt att nå 100+ med en originalcylinder. I detta fall en Derbi Senda Extreme.

Bild
Uppdatera grejen där nere står 97km/h där :wink:
Är cylindern helt original?

Re: 100km/h + med effektrör ÄR fullt möjligt!

Postat: 8 juni 2014, 17:04
av Rexxy
oggew2 skrev: Uppdatera grejen där nere står 97km/h där :wink:
Är cylindern helt original?
Japp, en helt standard D50BO cylinder. :)

Re: 100km/h + med effektrör ÄR fullt möjligt!

Postat: 8 juni 2014, 17:20
av oggew2
Rexxy skrev:
oggew2 skrev: Uppdatera grejen där nere står 97km/h där :wink:
Är cylindern helt original?
Japp, en helt standard D50BO cylinder. :)
Har du fixat röret själv då eller köpe rör?

Re: 100km/h + med effektrör ÄR fullt möjligt!

Postat: 8 juni 2014, 17:29
av Rexxy
oggew2 skrev:
Rexxy skrev:
oggew2 skrev: Uppdatera grejen där nere står 97km/h där :wink:
Är cylindern helt original?
Japp, en helt standard D50BO cylinder. :)
Har du fixat röret själv då eller köpe rör?
Tecnigas e-nox effektrör. Helt orörd. :)

Postat: 8 juni 2014, 17:32
av wannabefjortis
Jag tror på vad du säger men vad är det för drevning på den?

Postat: 8 juni 2014, 17:52
av G-son
Effektrör OCH stor förgasare. Du råkar glömma det hela tiden. :P

Postat: 8 juni 2014, 18:12
av Rexxy
G-son skrev:Effektrör OCH stor förgasare. Du råkar glömma det hela tiden. :P
Poängen är originalcylinder... :roll:

Postat: 8 juni 2014, 18:14
av G-son
Säg det då. ;)

Postat: 8 juni 2014, 18:19
av Persson97
Fan Rexxy, nu får vi ju börja lita på Tk-fuckos igen ;)

Postat: 8 juni 2014, 18:21
av Rexxy
Persson97 skrev:Fan Rexxy, nu får vi ju börja lita på Tk-fuckos igen ;)
Det har snarare blivit omvänt nu. Alla kör 110+ med effektrör... :?

Postat: 8 juni 2014, 18:29
av Pelsnernels
Vad gjorde/ändrade du för att få de sista 6 km/h då? ;)

Postat: 8 juni 2014, 18:47
av Rexxy
Pelsnernels skrev:Vad gjorde/ändrade du för att få de sista 6 km/h då? ;)
Länge raksträcka och kallare ute. :)

Postat: 8 juni 2014, 19:22
av Rangad
Technigas enox är då inte heller nära ett bra rör för att få ut topp, 110 är nog inga problem med ett bättre rör

Postat: 8 juni 2014, 19:28
av Rexxy
Rangad skrev:Technigas enox är då inte heller nära ett bra rör för att få ut topp, 110 är nog inga problem med ett bättre rör
Jag kan dra motorn till ca 12000-12200rpm utan problem. Skulle ett högvarvigt rör ge mer varv?

Postat: 8 juni 2014, 20:17
av LennartTuning
Rexxy skrev:
Rangad skrev:Technigas enox är då inte heller nära ett bra rör för att få ut topp, 110 är nog inga problem med ett bättre rör
Jag kan dra motorn till ca 12000-12200rpm utan problem. Skulle ett högvarvigt rör ge mer varv?
de handlar om register. han måste ha ett tillräckligt brett register för att kunna dra den tynga drevningen. och enox låt inte direkt långt bakom TK när de gällde effekt men de hade mycke bättre register.

Postat: 8 juni 2014, 20:27
av DEA!!
110cc nästa då :twisted:

Postat: 8 juni 2014, 20:34
av Rexxy
LennartTuning skrev:
Rexxy skrev:
Rangad skrev:Technigas enox är då inte heller nära ett bra rör för att få ut topp, 110 är nog inga problem med ett bättre rör
Jag kan dra motorn till ca 12000-12200rpm utan problem. Skulle ett högvarvigt rör ge mer varv?
de handlar om register. han måste ha ett tillräckligt brett register för att kunna dra den tynga drevningen. och enox låt inte direkt långt bakom TK när de gällde effekt men de hade mycke bättre register.
Ja, därför jag valde just E-nox. Det bredare registret tillåter tyngre drevning, medan som högvarigare rören är så pikiga i effekten, att dom behöver lätt drevning för att orka varva upp.

Postat: 8 juni 2014, 20:46
av bensinskalle
100 tog du väl med 13/53? eller kanske t.o.m. 12/53?
De klarar ju även dom smalaste registren. Går man upp på 14 blir det jobbigt för en del rör

Postat: 8 juni 2014, 20:52
av Rexxy
bensinskalle skrev:100 tog du väl med 13/53? eller kanske t.o.m. 12/53?
De klarar ju även dom smalaste registren. Går man upp på 14 blir det jobbigt för en del rör
12/48! :)

Postat: 8 juni 2014, 21:04
av G-son
Rangad skrev:Technigas enox är då inte heller nära ett bra rör för att få ut topp, 110 är nog inga problem med ett bättre rör
Man behöver nästan 22% mer effekt för att övervinna luftmotståndet vid 110 än vid 103km/h. Kan bli tufft att hitta ett rör som ökar effekten tillräckligt mycket utan att ställa till problem med t.ex. för smalt register.

Postat: 8 juni 2014, 21:41
av MrAndersson
En hoj med bättre aerodynamik hade förmodligen nått upp till 110. Men då är de inte "bara" effektrör längre ;)

Postat: 9 juni 2014, 09:14
av Rexxy
MrAndersson skrev:En hoj med bättre aerodynamik hade förmodligen nått upp till 110. Men då är de inte "bara" effektrör längre ;)
Kan jag lika gärna sätta motorn i The buddfab Streamliner. ;)

Har liten filmklipp jag filmade igår. :) Jag sitter upprätt hela tiden, och då orkar den med max 90km/h.

https://www.youtube.com/watch?v=PE0v0zDJH8I

Postat: 9 juni 2014, 10:35
av euroman
Är det liknande pulver i AM6 och Derbi motorns original cylinder? :)

Tänkte om det är svårare med AM6? :P

Men riktigt bra jobbat! dock med stor förgasare som sagt innan så inte bara effektrör ;)

Men fortfarande riktigt bra utan filning! :D

Postat: 9 juni 2014, 10:37
av Rexxy
euroman skrev:Är det liknande pulver i AM6 och Derbi motorns original cylinder? :)

Tänkte om det är svårare med AM6? :P
Derbi har hjälpportar original, så jag tror Derbis cylinder är lite vassare!

Postat: 9 juni 2014, 12:37
av euroman
aha okej då är jag med! :)

Nej har så dålig koll på dessa nya maskiner så därav frågan, för mig jag hade läst att Derbi är mer stryp original så därav tanken! :)

Postat: 9 juni 2014, 16:00
av GreckE
riktigt bra jobbat! Men du har som sagt 21mm förgasare (Riktigt inställd!!) och optimal drevning.
Så gott som allihop som säger att deras drac/Derbi gör 100 med effektrör har satt på röret tsm med ett större munstycke dom inte har provat ut alls och drevat en drevning dom läste på internet att den skulle vara asbra!
Så tyvärr ändrar det ju inte alla som tror att deras mopeder gör 100 utan nu lär väll ännu fler tro det.. :roll:

Postat: 9 juni 2014, 16:36
av Rexxy
GreckE skrev:riktigt bra jobbat! Men du har som sagt 21mm förgasare (Riktigt inställd!!) och optimal drevning.
Så gott som allihop som säger att deras drac/Derbi gör 100 med effektrör har satt på röret tsm med ett större munstycke dom inte har provat ut alls och drevat en drevning dom läste på internet att den skulle vara asbra!
Så tyvärr ändrar det ju inte alla som tror att deras mopeder gör 100 utan nu lär väll ännu fler tro det.. :roll:
Ja, det blev ju ett bakslag. Jag ville ju bevisa att det inte gick, men ack så fel jag hade. XD

Postat: 9 juni 2014, 18:30
av bensinskalle
Snacka om I-landsproblem, "åh neeeej min trimmade moppe går för fort" :lol:

Postat: 9 juni 2014, 22:06
av Rexxy
bensinskalle skrev:Snacka om I-landsproblem, "åh neeeej min trimmade moppe går för fort" :lol:
Gud ja! :lol:

Känner mig som ett moppefucko nu när jag måste övertala folk att jag kör 100 med effektrör.. För alla tror mig inte! :mrgreen: