Sida 1 av 1
Yamaha Aerox vill förbättra axx/acc.
Postat: 3 juni 2014, 20:47
av swagsta
Tja, har en Yamaha Aerox -03 med trimrör (str6-rör) och andra variator vikter (4,5gr) och dragen v-ring. Undrar hur man kan förbättra axx? Den är riktigt slö 3-4 meter när man börjar gasa, sen drar/rycker den till och drar iväg, ser dock inte hastigheten för har nudebar/Cross-styre men gjorde 90 enligt bilmätare.
Den är gammal, men går bra i motor och har inget fel. Förgasare nyligen rensat (tror inte det har nåt med axx att göra men bara lite information)
Tänkte köpa nya kopplingsfjädrar och tryckfjädrar, tror ni det kommer att förbättra min axx?
Sen någon som kan förklara vad som kopplingfjädrar och tryckfjädrar gör? Har kollat runt lite, men förstår inte riktigt

Postat: 3 juni 2014, 21:03
av Hampu
Kopplingsfjädrarna bestämmer vilket varvtal remmen ska greppa ifall jag förstått det rätt..? Tryckfjäderns uppgift är att se till att rätt tryck ges på det bakre drivpaketet så att drivremmen inte slirar. Problemet du har är att du har ett högvarvigt rör så ända sättet att fixa detta är att skaffa ett lågvarvigt, dock tappar du mycket toppfart på det.
Postat: 3 juni 2014, 21:05
av Agge0102
Ja ett par hårdare kopplingsfjädrar gör att kopplingen greppar senare, vilket gör att den greppar när motorn har nått ett högre varvtal. I ditt fall är nog detta precis vad som behövs då den blir seg innan den kommit upp på högt varvtal.
Tryckfjäderns uppgift är att lägga tryck på remmen så att den inte slirar, för hård tryckfjäder gör att moppen bara kommer att varva då den inte orkar dra sig hela vägen ner mellan remskivorna. För lätt kommer att göra att remmen slirar.
I ditt fall med endast trimrör duger nog dock original tryckfjädern.
Men ett par hårdare kopplingsfjädrar löser nog ditt problem

Postat: 3 juni 2014, 21:07
av swagsta
Hampu skrev:Kopplingsfjädrarna bestämmer vilket varvtal remmen ska greppa ifall jag förstått det rätt..? Tryckfjäderns uppgift är att se till att rätt tryck ges på det bakre drivpaketet så att drivremmen inte slirar. Problemet du har är att du har ett högvarvigt rör så ända sättet att fixa detta är att skaffa ett lågvarvigt, dock tappar du mycket toppfart på det.
Aha, så... Jag borde inte skaffa nya tryck/kopplingsfjädrar? Är lite små trög, hehe. Kan köra i 60-65 sålänge jag får en riktigt fin axx och kommer upp fort i fart. Tycker det är riktigt roligt när man kör med polare och retas med att dra iväg dom pga deras axx är slö
Sen andra anledningen är väl att jag stör mig på att det tar minst 3m minst innan den drar iväg om jag står stilla.
Postat: 3 juni 2014, 21:11
av swagsta
Agge0102 skrev:Ja ett par hårdare kopplingsfjädrar gör att kopplingen greppar senare, vilket gör att den greppar när motorn har nått ett högre varvtal. I ditt fall är nog detta precis vad som behövs då den blir seg innan den kommit upp på högt varvtal.
Tryckfjäderns uppgift är att lägga tryck på remmen så att den inte slirar, för hård tryckfjäder gör att moppen bara kommer att varva då den inte orkar dra sig hela vägen ner mellan remskivorna. För lätt kommer att göra att remmen slirar.
I ditt fall med endast trimrör duger nog dock original tryckfjädern.
Men ett par hårdare kopplingsfjädrar löser nog ditt problem

Jaha, okej du skulle inte kunna länka några som är bra? Tips nåt sånt, är lite okunnig då jag nyligen börjat "intressera" mig i mopeder. Förr var det bara att tuta och köra

Postat: 3 juni 2014, 21:14
av Agge0102
Här har du,
vet inte vilket rör du har då du endast skrivit stage6 rör, men du kan ju jämföra ditt rörs effektkurva med dessa fjädrar och kolla vilka som skulle funka bäst alt. köpa alla och testa sig fram.
edit: Ojdå, den kom inte med

här är den:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=28728
Postat: 3 juni 2014, 21:15
av swagsta
Agge0102 skrev:Här har du,
vet inte vilket rör du har då du endast skrivit stage6 rör, men du kan ju jämföra ditt rörs effektkurva med dessa fjädrar och kolla vilka som skulle funka bäst alt. köpa alla och testa sig fram.
Ser ingen länk.