Sida 1 av 1

Köpa 250f.

Postat: 25 maj 2014, 21:50
av gileraN
Har funderat att köpa en 250f cross, men vet inte vilket märke som "håller bäst" och sånt :) Kom med tips om olika modeller och tips på hur man ska sköta en 4T cross motor :) Jätte tacksam för svar! :D

Postat: 25 maj 2014, 21:56
av GreckE
köp ett känt märke, KTM,Kawasaki, yamaha, suzuki,honda osv. om du ska köpa lite nyare så rekommenderar jag kawasaki då dom endast har fokuserat på 4-takt och utvecklat sina motorer väldigt mycket.

Postat: 25 maj 2014, 22:03
av LennartTuning
ja skulle säga KTM,Honda eller Kawasaki. dom har utvecklat motorn mest.

Postat: 25 maj 2014, 22:05
av gileraN
Tack för svar! :) Funderat på en Kawasaki 250f -05, tkr dem verkar bäst/härligast :)

Postat: 25 maj 2014, 22:14
av Sebbe-Tuning
Jag är en Kawasaki kille själv men måste nog säga att Suzuki är de rätta om det är en nyare 07 -> typ, då de satsat mycket på dämpning likaså motorprestanda också. Men dämpningen och ramhållbarhet, konstruktion m.m.

Postat: 25 maj 2014, 22:18
av gileraN
Sebbe-Tuning skrev:Jag är en Kawasaki kille själv men måste nog säga att Suzuki är de rätta om det är en nyare 07 -> typ, då de satsat mycket på dämpning likaså motorprestanda också. Men dämpningen och ramhållbarhet, konstruktion m.m.
Är också en "Kawasaki kille" ;) Har bara haft det märket än så länge :lol: Men blir inte nyare än 07 säger plånboken ;)

Postat: 25 maj 2014, 22:49
av Pantad
När jag köpte min rmz 250 på cross och endurokompaniet i mölndal så fick jag några tips om man skulle köpa en begagnad fyrtaktare. Bland annat så avrådde han till att köpa en äldre fyrtaktare. De själva köpte tex inte in maskiner som var äldre än 07 har jag för mig (rätta mig om jag har fel), detta för att det var en såpass stor risk att renoveringen av crossen skulle bli rätt omfattande. Men såklart, en äldre välskött cross kan vara i prima skick den med, men det är en större chans du får fixa något, och det brukar bli dyrt när det kommer till crossar, särskilt om man inte har kunskapen för att mecka själv med en fyrtaktare :(
Själv har jag en 09:a och är mycket nöjd! Tycker suzukin är väldigt lätt skött och finner absolut inget negativt med den. Har fått en uppfattning att ktm är överprisat och lite "bräckligt", inte sett/upplevt det själv, men hört av andra.
250f är nog den mest populära crossen, om du sköter den väl så kommer du inte gå back många tusenlappar om du säljer den om något år, så satsa på något välskött.
Att sköta en fyrtaktare är relativt simpelt, byta oljefilter vid varje oljebyte, luftfilter, tvätta ren efter körning mm. När crossen börjar bli svårstartad kan det vara dags för ett kolvbyte.

Postat: 25 maj 2014, 22:52
av gileraN
Pantad skrev:När jag köpte min rmz 250 på cross och endurokompaniet i mölndal så fick jag några tips om man skulle köpa en begagnad fyrtaktare. Bland annat så avrådde han till att köpa en äldre fyrtaktare. De själva köpte tex inte in maskiner som var äldre än 07 har jag för mig (rätta mig om jag har fel), detta för att det var en såpass stor risk att renoveringen av crossen skulle bli rätt omfattande. Men såklart, en äldre välskött cross kan vara i prima skick den med, men det är en större chans du får fixa något, och det brukar bli dyrt när det kommer till crossar, särskilt om man inte har kunskapen för att mecka själv med en fyrtaktare :(
Själv har jag en 09:a och är mycket nöjd! Tycker suzukin är väldigt lätt skött och finner absolut inget negativt med den. Har fått en uppfattning att ktm är överprisat och lite "bräckligt", inte sett/upplevt det själv, men hört av andra.
250f är nog den mest populära crossen, om du sköter den väl så kommer du inte gå back många tusenlappar om du säljer den om något år, så satsa på något välskött.
Att sköta en fyrtaktare är relativt simpelt, byta oljefilter vid varje oljebyte, luftfilter, tvätta ren efter körning mm. När crossen börjar bli svårstartad kan det vara dags för ett kolvbyte.
Okej, fan va bra info! Tackar :D Men kan de inte vara ventilerna om den blir svårstartad? (Också)

Postat: 25 maj 2014, 22:58
av Pantad
gileraN skrev:Okej, fan va bra info! Tackar :D Men kan de inte vara ventilerna om den blir svårstartad? (Också)
Jo dessa ventiler ska ju vara rätt inställda. Hur det utmärks i motorns gång mm vet jag faktiskt inte. Är nog rätt lätt att söka upp. Brukar bara kunna de fel som jag själv haft haha :D En dålig kolv utmärks iallafall utav att crossen blir svårstartad, men inte självaste effekten så värst mycket har jag för mig, osäker dock.

Postat: 25 maj 2014, 22:59
av gileraN
Pantad skrev:
gileraN skrev:Okej, fan va bra info! Tackar :D Men kan de inte vara ventilerna om den blir svårstartad? (Också)
Jo dessa ventiler ska ju vara rätt inställda. Hur det utmärks i motorns gång mm vet jag faktiskt inte. Är nog rätt lätt att söka upp. Brukar bara kunna de fel som jag själv haft haha :D En dålig kolv utmärks iallafall utav att crossen blir svårstartad, men inte självaste effekten så värst mycket har jag för mig, osäker dock.
Aha :D Men blir nog en kx250f så snart som de kmr in nån fin :)

Postat: 25 maj 2014, 23:01
av Pantad
gileraN skrev:
Pantad skrev:
gileraN skrev:Okej, fan va bra info! Tackar :D Men kan de inte vara ventilerna om den blir svårstartad? (Också)
Jo dessa ventiler ska ju vara rätt inställda. Hur det utmärks i motorns gång mm vet jag faktiskt inte. Är nog rätt lätt att söka upp. Brukar bara kunna de fel som jag själv haft haha :D En dålig kolv utmärks iallafall utav att crossen blir svårstartad, men inte självaste effekten så värst mycket har jag för mig, osäker dock.
Aha :D Men blir nog en kx250f så snart som de kmr in nån fin :)
Det tycker jag du gör rätt i! Kawasaki är finfina grejer, ska du köpa från en firma eller privat?

Postat: 25 maj 2014, 23:03
av gileraN
Pantad skrev:
gileraN skrev:
Pantad skrev: Jo dessa ventiler ska ju vara rätt inställda. Hur det utmärks i motorns gång mm vet jag faktiskt inte. Är nog rätt lätt att söka upp. Brukar bara kunna de fel som jag själv haft haha :D En dålig kolv utmärks iallafall utav att crossen blir svårstartad, men inte självaste effekten så värst mycket har jag för mig, osäker dock.
Aha :D Men blir nog en kx250f så snart som de kmr in nån fin :)
Det tycker jag du gör rätt i! Kawasaki är finfina grejer, ska du köpa från en firma eller privat?
Blir privat :) Ekonomin är inte sååå tät ;)

Postat: 25 maj 2014, 23:12
av Pantad
gileraN skrev:
Pantad skrev:
gileraN skrev: Aha :D Men blir nog en kx250f så snart som de kmr in nån fin :)
Det tycker jag du gör rätt i! Kawasaki är finfina grejer, ska du köpa från en firma eller privat?
Blir privat :) Ekonomin är inte sååå tät ;)
Haha nej den delen kan så klart vara knivig. Glöm inte att kolla om det finns glapp i swingen eller styret, checka fälgarna, om framgaffeln läcker, bucklor i avgasröret. Finns en määäängd smågrejer som kan bli så jävla dyrt i slutändan, så satsa på en i bra skick för fan.

Postat: 26 maj 2014, 00:28
av ktm_danielsson
Köp en KTM, tänker inte skriva en uppsats om varför, gör det bara.

Edit: Husaberg går också bra, om ni är sugna på o veta varför föreslår jag att googla Husaberg ;)

Postat: 26 maj 2014, 08:46
av Gurraaaaa
ktm_danielsson skrev:Köp en KTM, tänker inte skriva en uppsats om varför, gör det bara.

Edit: Husaberg går också bra, om ni är sugna på o veta varför föreslår jag att googla Husaberg ;)
För att husaberg å ktm är i stort sett samma sak ;)

Postat: 26 maj 2014, 09:24
av GreckE
ktm_danielsson skrev:Köp en KTM, tänker inte skriva en uppsats om varför, gör det bara.

Edit: Husaberg går också bra, om ni är sugna på o veta varför föreslår jag att googla Husaberg ;)
är själv en KTM kille! men nånting jag tycker är riktigt dåligt är att dom endast har elstart på sina nyare fyrtaktare.. känns inte så pålitligt, pga att jag oftast kör ute i skog och på myrar så finns det inte stor chans till att jag skulle kunna rullstarta om elstarten skulle fara.

Postat: 26 maj 2014, 11:02
av ktm_danielsson
GreckE skrev:
ktm_danielsson skrev:Köp en KTM, tänker inte skriva en uppsats om varför, gör det bara.

Edit: Husaberg går också bra, om ni är sugna på o veta varför föreslår jag att googla Husaberg ;)
är själv en KTM kille! men nånting jag tycker är riktigt dåligt är att dom endast har elstart på sina nyare fyrtaktare.. känns inte så pålitligt, pga att jag oftast kör ute i skog och på myrar så finns det inte stor chans till att jag skulle kunna rullstarta om elstarten skulle fara.
Kände också så i början men av egen erfarenhet kan jag bara säga att elstarten känns väldigt pålitlig, även om jag gärna skulle haft kick också på de modeller som saknar det.