Sida 1 av 2
Nertrimmad Aerox som går för fort...
Postat: 24 maj 2014, 16:09
av NoOne
Köpte en Aerox -04 som var trimmad.
Eftersom jag vill köra otrimmat köpte jag denna StylePro 50cc aluminium cylinder:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=28189
Satte dit en V-ring som är 5mm (vet ej vad original V-ring skall vara).
Satte dit original avgas med orört blindrör samt monterade tillbaka avgasreningen.
5 gram vikter och Malossi X-Special rem.
Dellorto PHVA 12 med 78 munstycke.
Problemet är nu att den fortfarande går alldeles för fort för att vara laglig, uppmätt 57-58 km/h med riktig GPS (mätarfart ca 65km/h).
Den varvar helt enkelt för mycket för att vara laglig, men som jag ser det så har jag gjort allt för att få ner farten.
Någon som kan förklara för mig varför den fortfarande går för fort?
Är det någon strypning jag missat?
Skall det sitta någon strypning i mynningen på avgassystemet?
Skall det finnas någon varvtalsbergänsare i CDI'n (jag har inte hittat att Aerox skall vara CDI-strypta)?
Postat: 24 maj 2014, 16:58
av Tobbe12359
Tyngre variatorvikter skulle jag tro

Postat: 24 maj 2014, 17:43
av Hampu
Originalvikterna på slider är 5,5 och VILL MINNAS att det var samma på aerox!
Postat: 24 maj 2014, 19:26
av NoOne
Jovisst 5.5gr har Aerox också original men det gör ju knappast att den går långsammare, bara att den ökar i utväxling tidigare.
Fler förslag?
Postat: 24 maj 2014, 20:35
av Hampu
NoOne skrev:Jovisst 5.5gr har Aerox också original men det gör ju knappast att den går långsammare, bara att den ökar i utväxling tidigare.
Fler förslag?
Originalvikterna är ju inte anpassade för bästa prestanda utan för att mopeden inte får gå fortare än 52.
Postat: 25 maj 2014, 08:04
av NoOne
Det kan du få lov att tro...
Finns här ingen Aeroxexpert som kan avgöra om jag missat någon strypning eller som vet hur "tjock/bred" V-ringen skall vara?
Postat: 25 maj 2014, 08:08
av Dreamhack
NoOne skrev:Det kan du få lov att tro...
Finns här ingen Aeroxexpert som kan avgöra om jag missat någon strypning eller som vet hur "tjock/bred" V-ringen skall vara?
Sätt i en plugg i mynningen på avgasröret
Postat: 25 maj 2014, 08:32
av oscaee
Hampu skrev:Originalvikterna på slider är 5,5 och VILL MINNAS att det var samma på aerox!
helt fel.. 6,5g på slider och aerox 5,5g
Postat: 25 maj 2014, 09:30
av NoOne
Dreamhack skrev:NoOne skrev:Det kan du få lov att tro...
Finns här ingen Aeroxexpert som kan avgöra om jag missat någon strypning eller som vet hur "tjock/bred" V-ringen skall vara?
Sätt i en plugg i mynningen på avgasröret
Jo, tanken har slagit mig men skall det sitta en plugg där original?
Blindrörsstrypning har fördelen att den skall slå av och störa avgaserna vid ett visst varvtal och den strypningen är optimal för då bibehåller man effekten upp till det varvtalet, en avgasplugg stryper hela registret och det vill jag helst undvika om det nu inte är så att det skall sitta en plugg där original.
Postat: 25 maj 2014, 10:36
av Hampu
oscaee skrev:Hampu skrev:Originalvikterna på slider är 5,5 och VILL MINNAS att det var samma på aerox!
helt fel.. 6,5g på slider och aerox 5,5g
Helt fel..? Hade ju rätt på aeroxen och i min Slider var det 5,5 när jag köpte den så antog att det var originaltyngden även ifall det stod stage6 på dom...
Kan även tillägga att det endast är plugg i mynningen på aerox 30moppar! (vad jag har läst på internet)
Postat: 25 maj 2014, 11:32
av Dreamhack
NoOne skrev:Dreamhack skrev:NoOne skrev:Det kan du få lov att tro...
Finns här ingen Aeroxexpert som kan avgöra om jag missat någon strypning eller som vet hur "tjock/bred" V-ringen skall vara?
Sätt i en plugg i mynningen på avgasröret
Jo, tanken har slagit mig men skall det sitta en plugg där original?
Blindrörsstrypning har fördelen att den skall slå av och störa avgaserna vid ett visst varvtal och den strypningen är optimal för då bibehåller man effekten upp till det varvtalet, en avgasplugg stryper hela registret och det vill jag helst undvika om det nu inte är så att det skall sitta en plugg där original.
Annars kan du ju skaffa strpyt cdi som stryper vid ett visst varvtal?
Postat: 25 maj 2014, 12:10
av NoOne
Dreamhack skrev:NoOne skrev:Dreamhack skrev:
Sätt i en plugg i mynningen på avgasröret
Jo, tanken har slagit mig men skall det sitta en plugg där original?
Blindrörsstrypning har fördelen att den skall slå av och störa avgaserna vid ett visst varvtal och den strypningen är optimal för då bibehåller man effekten upp till det varvtalet, en avgasplugg stryper hela registret och det vill jag helst undvika om det nu inte är så att det skall sitta en plugg där original.
Annars kan du ju skaffa strpyt cdi som stryper vid ett visst varvtal?
Absolut, något förslag på en sådan?
Postat: 25 maj 2014, 12:36
av Hampu
Dreamhack skrev:NoOne skrev:Dreamhack skrev:
Sätt i en plugg i mynningen på avgasröret
Jo, tanken har slagit mig men skall det sitta en plugg där original?
Blindrörsstrypning har fördelen att den skall slå av och störa avgaserna vid ett visst varvtal och den strypningen är optimal för då bibehåller man effekten upp till det varvtalet, en avgasplugg stryper hela registret och det vill jag helst undvika om det nu inte är så att det skall sitta en plugg där original.
Annars kan du ju skaffa strpyt cdi som stryper vid ett visst varvtal?
Inte alls bra för motorn ifall man sitter och blir strypt på ett visst varvtal hela tiden + känns det väldigt hackigt och jobbigt antar jag?
Postat: 25 maj 2014, 12:52
av oscaee
Hampu skrev:Dreamhack skrev:NoOne skrev:
Jo, tanken har slagit mig men skall det sitta en plugg där original?
Blindrörsstrypning har fördelen att den skall slå av och störa avgaserna vid ett visst varvtal och den strypningen är optimal för då bibehåller man effekten upp till det varvtalet, en avgasplugg stryper hela registret och det vill jag helst undvika om det nu inte är så att det skall sitta en plugg där original.
Annars kan du ju skaffa strpyt cdi som stryper vid ett visst varvtal?
Inte alls bra för motorn ifall man sitter och blir strypt på ett visst varvtal hela tiden + känns det väldigt hackigt och jobbigt antar jag?
jag köpte en helt ny slider och på den va de 6,5g och en polare som köpte en helt ny aerox va de 5,5g ::)
Postat: 25 maj 2014, 15:21
av NoOne
Det fick bli en tillfällig lösning tills jag hittar varför den varvar för mycket.
Jag svarvade en 6mm V-ring och satt i 98 munstycke (det största jag hade).
Då fick jag ner den ca 6 km/h till 51-52 km/h (GPS).
Är det någon som har en Aerox med varvräknare som kan tala om för mig hur mycket de varvar max när de är helt original?
Postat: 8 juni 2014, 07:23
av NoOne
Då har jag kopplat in en original Aeroxmätare med varvräknare och konstaterar att den varvar ca 8.500 rpm med alla de åtgärder jag gjort och det ger en mätarfart på ca 60 km/h (GPS ca 52 km/h).
Ingen som har en original Aerox med varvräknare som kan tala om hur mycket de skall varva original?
Postat: 8 juni 2014, 12:26
av Alyzzzer
gör en större plugg i röret???
Postat: 8 juni 2014, 13:27
av Hampu
NoOne skrev:Då har jag kopplat in en original Aeroxmätare med varvräknare och konstaterar att den varvar ca 8.500 rpm med alla de åtgärder jag gjort och det ger en mätarfart på ca 60 km/h (GPS ca 52 km/h).
Ingen som har en original Aerox med varvräknare som kan tala om hur mycket de skall varva original?
Det är väl bra, 52 är max lagliga ju...
Postat: 13 juni 2014, 14:26
av NoOne
Alyzzzer skrev:gör en större plugg i röret???
Är du för lat för att läsa hela tråden?
Vad jag har märkt nu så är det ingen här som vet utan bara gissar vilt.
Postat: 13 juni 2014, 14:37
av gilerahjärnan
antagligen så har du ju inte trimmat ner den tillräckligt, som dom andra försöker påstå att du "måste" göra för att den ska gå lagligt,
grabbarna här inne är inte så orginalkåta om man säger så

Postat: 13 juni 2014, 14:37
av StruTsen_b
du får göra en större v-ring, den ska vara 6,5mm
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=9519
Sen ska originalmunstycket på 04or vara 72 och det ska sitta en skorsten i luftburken som stryper luftflödet.
Postat: 13 juni 2014, 14:42
av Hampu
Byt till 5,5g vikter ifall det är originaltyngden.
Postat: 13 juni 2014, 14:54
av oggew2
Min gamla rox fick lite fart, den hade polini membran så skulle kunna vara en sån sak också, sen kan vikterna och fjädrarna vara bytta vilket lär ge dig lite mer... En EU får ju max gå i 55km/h och om du ligger på 57 så är det nog ingen fara
Postat: 13 juni 2014, 14:57
av Hampu
oggew2 skrev:Min gamla rox fick lite fart, den hade polini membran så skulle kunna vara en sån sak också, sen kan vikterna och fjädrarna vara bytta vilket lär ge dig lite mer... En EU får ju max gå i 55km/h och om du ligger på 57 så är det nog ingen fara
52 max*
Postat: 13 juni 2014, 14:58
av StruTsen_b
oggew2 skrev:Min gamla rox fick lite fart, den hade polini membran så skulle kunna vara en sån sak också, sen kan vikterna och fjädrarna vara bytta vilket lär ge dig lite mer... En EU får ju max gå i 55km/h och om du ligger på 57 så är det nog ingen fara
Fjädrarna spelar ingen roll för toppfarten, bara accet.
Re: Nertrimmad Aerox som går för fort...
Postat: 13 juni 2014, 16:30
av runners
NoOne skrev:Köpte en Aerox -04 som var trimmad.
Eftersom jag vill köra otrimmat köpte jag denna StylePro 50cc aluminium cylinder:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=28189
Satte dit en V-ring som är 5mm (vet ej vad original V-ring skall vara).
Satte dit original avgas med orört blindrör samt monterade tillbaka avgasreningen.
5 gram vikter och Malossi X-Special rem.
Dellorto PHVA 12 med 78 munstycke.
Problemet är nu att den fortfarande går alldeles för fort för att vara laglig, uppmätt 57-58 km/h med riktig GPS (mätarfart ca 65km/h).
Den varvar helt enkelt för mycket för att vara laglig, men som jag ser det
så har jag gjort allt för att få ner farten.
Någon som kan förklara för mig varför den fortfarande går för fort?
Är det någon strypning jag missat?
Skall det sitta någon strypning i mynningen på avgassystemet?
Skall det finnas någon varvtalsbergänsare i CDI'n (jag har inte hittat att Aerox skall vara CDI-strypta)?
Om alla strypningar är ditsatta och vad ska du göra mer, såvida det inte sitter annat trim på den? Bara att gratulera till att du har en moped som går nu så fort som den gör otrimmad. Polisen eller lagen kan inte göra något åt det. Är den inte ostrypt eller trimmad på annat sätt så är det bara att säga grattis.

Re: Nertrimmad Aerox som går för fort...
Postat: 13 juni 2014, 17:57
av StruTsen_b
runners skrev:NoOne skrev:Köpte en Aerox -04 som var trimmad.
Eftersom jag vill köra otrimmat köpte jag denna StylePro 50cc aluminium cylinder:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=28189
Satte dit en V-ring som är 5mm (vet ej vad original V-ring skall vara).
Satte dit original avgas med orört blindrör samt monterade tillbaka avgasreningen.
5 gram vikter och Malossi X-Special rem.
Dellorto PHVA 12 med 78 munstycke.
Problemet är nu att den fortfarande går alldeles för fort för att vara laglig, uppmätt 57-58 km/h med riktig GPS (mätarfart ca 65km/h).
Den varvar helt enkelt för mycket för att vara laglig, men som jag ser det
så har jag gjort allt för att få ner farten.
Någon som kan förklara för mig varför den fortfarande går för fort?
Är det någon strypning jag missat?
Skall det sitta någon strypning i mynningen på avgassystemet?
Skall det finnas någon varvtalsbergänsare i CDI'n (jag har inte hittat att Aerox skall vara CDI-strypta)?
Om alla strypningar är ditsatta och vad ska du göra mer, såvida det inte sitter annat trim på den? Bara att gratulera till att du har en moped som går nu så fort som den gör otrimmad. Polisen eller lagen kan inte göra något åt det. Är den inte ostrypt eller trimmad på annat sätt så är det bara att säga grattis.

Fast riktigt så är det ju inte... går den för fort så går den för fort och det kan polisen eller lagen göra något åt.
Postat: 13 juni 2014, 18:32
av runners
Nej! Om din moppe inte är trimmad eller avstrypt är polis och lag maktlös att fälla dig för brott. Vad ska dem då fälla dig för? Vad ska lagen säga när du kör på en moped som går fortare än vad den får göra. När din motor är strypt med alla strypningar som ska vara där, och den inte i heller är trimmad på annat sätt som höjer hastigheten eller accelerationen? Därför ska du vara mycket noggrann med att kolla så att alla strypningar finns på din moped så du inte missat något, för då kan du åka dit på den saken. Visst kommer polisen som stoppar dig att ta mopeden med för kontroll om du blir stoppad och kanske de sätter på egna strypningar så att din moppe inte överstiger den rätta hastigheten, men mer än så kan de inte göra då.
Men som jag har sagt: Hittar det en borttagen strypning eller att motorn på något annat sätt är påverkad för att gå fortare än laglig hastighet kan du åka dit på det.
Postat: 13 juni 2014, 20:28
av StruTsen_b
runners skrev:Nej! Om din moppe inte är trimmad eller avstrypt är polis och lag maktlös att fälla dig för brott. Vad ska dem då fälla dig för? Vad ska lagen säga när du kör på en moped som går fortare än vad den får göra. När din motor är strypt med alla strypningar som ska vara där, och den inte i heller är trimmad på annat sätt som höjer hastigheten eller accelerationen? Därför ska du vara mycket noggrann med att kolla så att alla strypningar finns på din moped så du inte missat något, för då kan du åka dit på den saken. Visst kommer polisen som stoppar dig att ta mopeden med för kontroll om du blir stoppad och kanske de sätter på egna strypningar så att din moppe inte överstiger den rätta hastigheten, men mer än så kan de inte göra då.
Men som jag har sagt: Hittar det en borttagen strypning eller att motorn på något annat sätt är påverkad för att gå fortare än laglig hastighet kan du åka dit på det.
http://www.twostrokerider.se/artiklar/822 fråga 12 i fliken övriga frågor. skrivet av järnet, trafikpolis
Postat: 4 juli 2014, 09:50
av NoOne
Tack StruTsen! Äntligen något konkret.
Tittar man på denna länken så verkar 30km/h har 6.5mm och 45km/h 5mm:
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=6691
Och eftersom min är en 45km/h så borde den väl ha 5mm v-ring?
Någon som har en v-ring som suttit på en 45km/h som orkar mäta?
Postat: 13 juli 2014, 17:24
av NoOne
Verkligen ingen som orkar mäta sin 45 km/h v-ring? borde finnas en del avplockade v-ringar...
Postat: 13 juli 2014, 18:08
av Hampu
NoOne skrev:Verkligen ingen som orkar mäta sin 45 km/h v-ring? borde finnas en del avplockade v-ringar...
Yamaha Slider 2008, 5mm

Gissar att det ska vara samma på aerox eftersom det är iprincip samma motor bara liggande/stående och kylningen som är skillnaderna

Postat: 13 juli 2014, 18:25
av Agge0102
Hampu skrev:NoOne skrev:Verkligen ingen som orkar mäta sin 45 km/h v-ring? borde finnas en del avplockade v-ringar...
Yamaha Slider 2008, 5mm

Gissar att det ska vara samma på aerox eftersom det är iprincip samma motor bara liggande/stående och kylningen som är skillnaderna

precis som Hampu säger sitter det 5mm variatoringar på dessa motorer som skall vara strypta till 45 km/h
Postat: 14 juli 2014, 07:12
av NoOne
Tackar!
Satt tillbaka 78 munstycket och nu går den i 55 km/h ärliga GPS km/h med 6 mm v-ring, varvar ganska exakt 9.000 rpm så jag har åtminstone konstaterat att den varvar för mycket trots orört blindrör och original förgasare.
Får väl bli en 30 km/h v-ring för att få ner den i 50 km/h...
Postat: 15 juli 2014, 16:42
av Sebbestevic
NoOne skrev:Då har jag kopplat in en original Aeroxmätare med varvräknare och konstaterar att den varvar ca 8.500 rpm med alla de åtgärder jag gjort och det ger en mätarfart på ca 60 km/h (GPS ca 52 km/h).
Ingen som har en original Aerox med varvräknare som kan tala om hur mycket de skall varva original?
Har en Aerox med varvmätare, dock så är v-ringen dragen men den varvar ca 8-9000 rpm så skulle gissa nånstans där:)