Derbi Senda Xtreme SM Växelolja

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
eyyyo
Elmoped

Derbi Senda Xtreme SM Växelolja

Inlägg av eyyyo »

Tjena, jag har en Derbi Senda xtreme sm 05 som jag kollade växeloljan på igår och det forsade ut och jag har en polare som sa att det kunde vara för mycket olja... Finns det någon gräns för hur mycket/lite man ska ha i? (Jag fick inte med instruktionsboken när jag köpte moppen, så jag har ingen aning :( )

Den hade också stått i 3 år när jag köpte den, måste jag byta växelolja då även fast den inte såg vattenblandad ut??
jodu
joelbck
Elmoped

Inlägg av joelbck »

det finns en liten "skruv" i mitten av motorn typ som det rinner ut från när det är för mycket har jag för mig.

Det kan nog vara väldigt bra att byta efter så lång tid, byt alla vätskor osv bara för att vara säker på att allt blir fint och rätt fyllt osv :)
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög

Inlägg av Westman15 »

Det finns en skruv på kopplingskåpan ja. Men på min Senda (x-race) står det minimum vid det hålet, vilket betyder att om det inte rinner ut så har du för LITE. Du får kolla upp hur mycket det ska vara i den på nätet helt enkelt. Finns säkert en instruktionsbok online!
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
BetandeMax
Elmoped

Inlägg av BetandeMax »

Det finns en grej som är ganska populär idag som kallas google.se, jag vet inte om du har hört talas om den men det är en jävligt bra sak att använda till att kolla en manual online :wink:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

0.65 liter ska det vara i lådan.

Tappa ur gamla och häll i ny. Kommer dock inte ihåg rekommenderad viskositet. har för mig det är 10w-40
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

stämmer helt rätt, 10w 40 anpassad för våtkoppling.

castrol mtx 10w 40 fungerar ypperligt bra!
Skriv svar