Derbi Senda tips?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög

Derbi Senda tips?

Inlägg av pizza-bagarn »

Halloj!
Har kollat runt på mopeder nu i några veckor och först tänkte jag införskaffa mig en Yamaha Aerox, sen nu har jag kollat på Derbi Senda och känner att det lockar lite mer fatkiskt ;)

Så min fråga är: Vad tycker ni som har en Derbi Senda, är det något att ha? Ni som har provkört en Derbi seda, vad tyckte ni?
Hur är kvalitèn? Är det bra tex acceleration på dom? Dyr försäkring?
Är det mycket körglädje?

Vill alltså veta så mycket om den som möjligt, både negativt och positivt?
tack på förhand :)

Edit: Vet ni något om hur den står sig emot Rieju rrx?
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Ossian »

Du har inte mycket körglädje med en original moppe men det är fortfarande 176 gånger roligare än en scooter :wink:
Jag tycker att de känns ganska vanliga så att säga, inget speciellt med att köra dem :). Försäkring beror på så mycket annat (som vem du är och var du bor m.m.) och brukar vara ungefär samma för alla mopeder.

Kvalitén är väl inte enastående men Derbi befinner sig i toppsegmentet tillsammans med de andra mopederna med derbimotorn eller AM6, det viktigaste är hur pass bra skött den blivit och hur gammal den är :)

Men jag skulle råda dig att inte bara kolla på Senda utan i stort sett alla växlade mopeder för att bilda dig en uppfattning om skillnaderna :D
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
noaheng
Elmoped

Inlägg av noaheng »

Jag har en Derbi Senda sm extreme och tycker den är hur härlig som helst. När jag fick med den hade den ett topp farts drev därbak /54 och de acclererar bättre en alla scooter jag kört med. dvs hela skolan :P. Top farten är ca 62 i nedförtsbacka och det räcker.

Har ett trimmrör som e på lite då och då och då toppar den 90+ hur kul som helst.

Jag må vara lätt övertalad av moppar då detta var min första. Men jag tycker den är suverän. Och de är verkligen fina. Se bara till att du köper en som är 100% funktionell. Så slipper du kanske ofungerade blinkers eller något :)
ZSenda
Elmoped

Inlägg av ZSenda »

riiiktigt sköna, har en själv. Kan rekommendera dem. Men! en sak värd att nämna är att dom inte är lika lätt trimmade som tex AM6. De har oftast inte en plugg i mynningen utan annat skit som är svårare att plocka ur. Tex blindrör, katalysator osv. Drar du pluggen på en Rieju drac gör den lätt 70 direkt. Drar du pluggen på en Derbi gör den ungefär 60. Du kanske inte vill trimma justnu, men om två år tänker du kanske annorlunda, och då har du lite mer jobb framför dig :P
Men samtidigt om du vill trimma riktigt, tex effektrör så e det skitsamma. Har kört Senda med gianelli 2t och det går som saaaatan.

Derbi har dock väldigt bra axx original :)
ZSenda
Elmoped

Inlägg av ZSenda »

riiiktigt sköna, har en själv. Kan rekommendera dem. Men! en sak värd att nämna är att dom inte är lika lätt trimmade som tex AM6. De har oftast inte en plugg i mynningen utan annat skit som är svårare att plocka ur. Tex blindrör, katalysator osv. Drar du pluggen på en Rieju drac gör den lätt 70 direkt. Drar du pluggen på en Derbi gör den ungefär 60. Du kanske inte vill trimma justnu, men om två år tänker du kanske annorlunda, och då har du lite mer jobb framför dig :P
Men samtidigt om du vill trimma riktigt, tex effektrör så e det skitsamma. Har kört Senda med gianelli 2t och det går som saaaatan.

Derbi har dock väldigt bra axx original :)
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög

Inlägg av pizza-bagarn »

Tack för svaren :)

När jag kollade igår så kom denna Derbi Senda upp, tycker ni att det ser ut att va något att ha?

Själv tyckte jag att det lät billigt och konstigt med så kort beskrivning..

http://www.blocket.se/ostergotland/Derb ... w=2&last=1
Användarens profilbild
-Filip
Elmoped

Inlägg av -Filip »

Har inte kört Derbi mycket, men äger en Rieju rrx. Rrx är riktigt sköna att köra + att om du vill trimma så kan du ta ut pluggen i röret och byta munstycke. Min går riktigt bra! Men om du ska köra orginal hade jag nog valt en Derbi , om du vill trimma hade jag köpt rrx! :) Men självklart, båda är bra mopeder!

MVH
Skriv svar