Sida 1 av 1

Honda MT5 varvar inte ut

Postat: 17 maj 2014, 14:04
av Valdemar
Har en honda mt5 som inte vill varva ut på 3-4ans växel
När jag kommer över 31km/h på 3ans växel så börjar mopeden göra ett "börp" ljud och motorn går ner till 30 km/h igen samma på 4ans växel när jag kommer över 41km/h så går gör den det ljudet och den går ner till 40 km/h igen.

Setup: Tror allt är original för utom 16.5 insug, fiber reeds och 64 munstycke. (Vet inte vilket drev som sitter i eller andra grejer som är ostrypta eller inte)

Tändstift: NGK, 4122, BR7HS

Har även testat att byta till större munstycke men det hjälpte inte.

I en lång nerförsbacke så kan mopeden gå över börp ljudet och varva ut helt. Och igår körde jag i en lång raksträcka och då gick den över börp ljudet och varvade ut och då gjorde den runt 55 km/h på rakan tills jag kom till en uppförsbacke

Någon som vet vad felet kan vara?
Kan fixa en film och någon vill höra ljudet

Postat: 17 maj 2014, 14:30
av G-son
Börjar den fyrtakta? Fullt normalt på äldre originalmopeder, dom är så hårt strypta så dom gärna gör det. Mindre munstycke kan förbättra situationen, men eventuellt med bieffekten att moppen blir svagare. Ursotning av cylindern kan också hjälpa om den är igensotad, och då kan moppen dessutom bli lite starkare.

Om man inte har nått emot att trimma lite kan man slipa avgasporten en aning högre, även mindre än en millimeter brukar göra tydlig nytta på såhär hårt strypta motorer.

Postat: 17 maj 2014, 15:26
av Valdemar
G-son skrev:Börjar den fyrtakta? Fullt normalt på äldre originalmopeder, dom är så hårt strypta så dom gärna gör det. Mindre munstycke kan förbättra situationen, men eventuellt med bieffekten att moppen blir svagare. Ursotning av cylindern kan också hjälpa om den är igensotad, och då kan moppen dessutom bli lite starkare.

Om man inte har nått emot att trimma lite kan man slipa avgasporten en aning högre, även mindre än en millimeter brukar göra tydlig nytta på såhär hårt strypta motorer.
Ska kolla igenom trim-kröken och avgasröret och se om det är massa skit. Kommer att återkomma

Postat: 17 maj 2014, 17:04
av G-son
Sot i cylinderns avgasport spelar större roll än i röret, så glöm inte kolla där.

Postat: 17 maj 2014, 19:17
av Valdemar
G-son skrev:Sot i cylinderns avgasport spelar större roll än i röret, så glöm inte kolla där.
Kollade i avgasporten inget sot där

Postat: 18 maj 2014, 15:35
av Valdemar
Fattar verkligen inte. Testade större munstycke och större insug men den vill verkligen inte varva ut på någon växel. Det är som att den förra ägaren har strypt den eller något

Edit: Här är tändstiftet. Antar att jag ska gå ner några storlekar? någon som vet den perfekta storleken till mig?

Bild

Postat: 21 maj 2014, 17:42
av Valdemar
Bump.
Ska jag ha större munstycke eller mindre?

Obs.
Om den går på tomgång och jag använder choken så dör den

Bild[/quote]