Sida 1 av 1
Förbättra frambroms SM
Postat: 15 maj 2014, 14:29
av Freppefreak
Halloj,
Ngn som vet hur jag får min frambroms att bita bättre?
Den var mycket bättre tidigare. Ska jag byta klossarna? Byta bromsvätska?
Vill kunna göra stoppie

Postat: 15 maj 2014, 14:34
av KymcoFTW
Köpa kymco???? bästa alternativet enligt mig

Postat: 15 maj 2014, 14:34
av Freppefreak
KymcoFTW skrev:Köpa kymco???? bästa alternativet enligt mig

Dra åt helvete
Postat: 15 maj 2014, 14:35
av KymcoFTW
Freppefreak skrev:KymcoFTW skrev:Köpa kymco???? bästa alternativet enligt mig

Dra åt helvete
förlåt! försökte bara att hjälpa dig

Postat: 15 maj 2014, 14:37
av Freppefreak
KymcoFTW skrev:Freppefreak skrev:KymcoFTW skrev:Köpa kymco???? bästa alternativet enligt mig

Dra åt helvete
förlåt! försökte bara att hjälpa dig

Jag ville inte ha hjälp o köpa en ny moppe, jag ville ha hjälp med bromsen
Postat: 15 maj 2014, 14:50
av Rexxy
KymcoFTW skrev:Köpa kymco???? bästa alternativet enligt mig

Offtopic, håll dig till ämnet.
Postat: 15 maj 2014, 15:16
av lasshe
kolla så de absolut inte är nå luft i systemet! och klossarna kan göra stor skillnad om dina gamla är dåliga eller fått skit på sig

Postat: 15 maj 2014, 15:26
av Agge0102
Kolla så att dina packboxar i gaffeln inte läcker, vanligt att de läcker och oljan rinner ner på bromsskivan och klossarna vilket försämrar bromsens kapacitet.
Postat: 15 maj 2014, 15:37
av Persson97
KymcoFTW skrev:Freppefreak skrev:KymcoFTW skrev:Köpa kymco???? bästa alternativet enligt mig

Dra åt helvete
förlåt! försökte bara att hjälpa dig

På vilket sett skulle det där vara att hjälpa?
Har du inget vettigt att säga
(vilket du aldrig verkar ha..) så knip istället..
Postat: 15 maj 2014, 16:36
av drd håkan
kolla klossarna , skivan och se till så att systemet är luftat ordentligt

Postat: 15 maj 2014, 16:47
av Ossian
Jag har haft samma problem ett tag, den bromsar tillräckligt men jag kommer inte upp på framhjulet som jag gjorde förr, är det möjligt att bromscylindern går i sönder på något sätt, alltså att en del bromsolja glider förbi packningarna och att man därmed inte har tillräcklig bromskraft? Eller är det bara att jag är kass på att lufta vilket jag inte tror jag är då jag har liftat den väääldigt mycket

Postat: 15 maj 2014, 17:29
av G-son
Rör sig kolvarna i oket som dom ska? Om den ena kärvat fast kan man fortfarande ha bromsverkan, men betydligt sämre än normalt.
Postat: 15 maj 2014, 17:57
av Ossian
G-son skrev:Rör sig kolvarna i oket som dom ska? Om den ena kärvat fast kan man fortfarande ha bromsverkan, men betydligt sämre än normalt.
Värt att kolla i alla fall, tack

Postat: 15 maj 2014, 19:24
av Rasges
Min frambroms tog väldigt illa förut också, provade att skruva in skruven som sitter på bromshandtaget och det löste problemet, nyper till riktigt bra nu!

Postat: 15 maj 2014, 22:16
av sweeken
G-son skrev:Rör sig kolvarna i oket som dom ska? Om den ena kärvat fast kan man fortfarande ha bromsverkan, men betydligt sämre än normalt.
Vet du (någon) om det är ett vanligt fel på mopeder så som på bilar? Eller inte pga mopeder kör mycket mindre mil och i bättre väder
Postat: 16 maj 2014, 00:11
av bensinskalle
Kan mycket väl kärva ihop på mopeder om det vill det. Bäst är att använda bromsen aktivt så den får jobba.
Om vi förutsätter att bromsen inte är defekt och att det inte är någon luft i systemet så är det bromsskivans kvalitet och bromsbeläggens skick som avgör hur bra det nyper. Det är väldigt stor skillnad på hur original belägg och race belägg beter sig.
En större skiva ger också betydligt bättre broms.
Vanlig xtreme har väl runt 220 fram, drd med 300 bromsar jävligt mycket bättre.
Postat: 16 maj 2014, 01:24
av G-son
sweeken skrev:Vet du (någon) om det är ett vanligt fel på mopeder så som på bilar? Eller inte pga mopeder kör mycket mindre mil och i bättre väder
Det känns ärligt talat som ett större problem på mopeder, även om många kanske inte märker det - mopeder behöver ju inte besiktas så "halvstora" bromsproblem uppmärksammas inte lika lätt, de flesta som har moppe är inte erfarna nog för att avgöra om bromsarna fungerar så bra som dom borde.
Mopedbromsarna har fördelen att oftast slippa vinterväglag med salt och allt det innebär. Samtidigt ger det nackdelen att bromsarna är orörda under långa perioder, och när grejer inte rör sig dom kan fastna värst.
Alla bromsok har en "inre" tätning runt kolven som håller tätt för bromsvätskan, men bilbromsok brukar även ha en yttre tätning som håller vatten och smuts ute medan mopedoken saknar den och är helt oskyddade mot sådant.
Postat: 18 maj 2014, 10:11
av obolla
Om du vill bättra på nypet rekommenderar jag varmt:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=28788
Helvete vad dem tog i början men jag tror nu att oljan från min framgaffel läckt ner på beläggen
Från mina 10 år gamla belägg till de nya fräscha och asgrymma var natt och dag.
Otrolig skillnad för lite jobb och liten peng.
Måste säga att de passar till AJP bromsok. (Antog att du hade Derbi)
Postat: 18 maj 2014, 12:05
av Hampu
obolla skrev:Om du vill bättra på nypet rekommenderar jag varmt:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=28788
Helvete vad dem tog i början men jag tror nu att oljan från min framgaffel läckt ner på beläggen
Från mina 10 år gamla belägg till de nya fräscha och asgrymma var natt och dag.
Otrolig skillnad för lite jobb och liten peng.
Måste säga att de passar till AJP bromsok. (Antog att du hade Derbi)
Du antar att han har Derbi när han har en Beta rr på sin profilbild..?
Postat: 18 maj 2014, 16:46
av Freppefreak
Jag beställde ett par bromsbelägg nu , äre några konstigheter att byta dem?

Postat: 18 maj 2014, 16:54
av Ossian
Nej
