Har problem med Derbi Senda 04. Har ingen tomgång. Funkar att köra med choken på. Är choken inte på så varvar den upp hela tiden!! Felet kom efter körning och den varit avstängd i 5 minuter.
Förgasaren är rengjord flera gånger (kollat med 2 st) + munstycke osv. Bensinkran/vaccum utbytt. Bytt topplockspackning. Kollat om den läcker eller suger luft. Några fler tips tages tacksamt emot!
Antingen är gasvajern för spänd eller så får motorn snål blandning.
Snål blandning kan bero på tjuvluft ( men då brukar besvären vara sporadiska ), eller så är förgasaren feljusterad. Testa att skruva in luftskruven en aning, det blir förmodligen bättre då.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Du kan ju pilla på tomgångsskruven...
Men den drar luft nånstans, hade exakt samma problem på min Senda, den varvade upp kall och ingen tomgång... Jag hade torksprickor på mitt insug så tätade dom och så va problemet löst! Dra igång moppen och spruta med startgas, börjar det bubbla eller om moppen varvar upp eller ner drar den luft nånstans, kan vara allt från insug till luftboxen
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
Pattepro1 skrev:Tack för ditt svar, har gjort det som du skrivit utan resultat
Men har du kollat efter tjuvluft med startgas? Asså spraya det över insuget osv så du vet vart den drar, nånstans drar den! Sen kan det vara slangen som går mellan luftbox och förgasare som inte sitter bra?
Japp, har gjort det... Även testat 3 stycken förgasare utan resultat, bytt bensinpump, nytt insugningsgummi. Bytt topplockspackning Nu går den utan att varva upp men har absolut ingen tomgång. Kan skruva tomgångsskruven ända in utan att något händer.
Pattepro1 skrev:Japp, har gjort det... Även testat 3 stycken förgasare utan resultat, bytt bensinpump, nytt insugningsgummi. Bytt topplockspackning Nu går den utan att varva upp men har absolut ingen tomgång. Kan skruva tomgångsskruven ända in utan att något händer.
Hmm skumt! Vilket munstycke sitter i? Står några anslutningar öppna på förgasaren? Den kanske drar luft vid choken eller något...?
Har använt startgas och det händer inget. Har testat tre olika förgasare, sådana som är till den. Håller på att bli helt galen. När jag skruvar in eller ut luftskruven händer ingenting och inte heller med tomgångsskruven. Efter att jag pillat på luftskruven ikväll så börja den varva upp igen