Speedfight 2 varvar inte ur och driver knappt *LÖST*

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
wannabefjortis
Svårstartad skrothög

Speedfight 2 varvar inte ur och driver knappt *LÖST*

Inlägg av wannabefjortis »

Har en speedfight2 som jag fixade lite på (inget i motorn). Sedan får jag igång den och den funkar precis som den ska och har ett väldigt bra drag och topphastigheten är som den ska. För någon dag sedan när jag ska ut och köra så driver moppen knappt framåt och den varvar inte alls så bra som den gjorde förut. Jag har ingen varvtalsmätare men skulle tippa på att den bara varvar runt 4.5k. Allt i motorn är original och har aldrig varit isärskruvat. Provade att byta vikter till några som är var lika tunga som original vikterna men det hjälpte inte. Har även bytt ut hela kopplingen och kopplingsklockan. Det jag kan tänka mig att det är att cylindern har dålig komprision då den har gått 2000+ mil, eller att det kanske är något med förgasaren.
Tänkte ändå fråga här först då någon annan säkert har haft samma problem och kan dela med sig av sina kunskaper.

Mvh/wannabefjortis
Senast redigerad av wannabefjortis den 11 maj 2014, 16:52, redigerad totalt 1 gånger.
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

Tror på skitig förgasare! Men kolla du kompet
Användarens profilbild
Hattis
Elmoped

Inlägg av Hattis »

Rekomenderat kolvbyte sker vid 1500 mil så det bör du göra men annars låter det som en skitig förgasare och/eller en drivrem som är gammal. Utöver det så kan det vara att den bara är kasst inställd.

Men jag skulle satsa på en ny kolv i detta fall då du säger att den har dålig komprision och att rengöra förgasaren (även rengöra luftfiltret)
Tjockismoppen tuggar på..

Titta gärna till mitt Högtalar Projekt
wannabefjortis
Svårstartad skrothög

Inlägg av wannabefjortis »

Hattis skrev:Rekomenderat kolvbyte sker vid 1500 mil så det bör du göra men annars låter det som en skitig förgasare och/eller en drivrem som är gammal. Utöver det så kan det vara att den bara är kasst inställd.

Men jag skulle satsa på en ny kolv i detta fall då du säger att den har dålig komprision och att rengöra förgasaren (även rengöra luftfiltret)
Har nu löst problemet och det var inte direkt det man trodde att det skulle vara. Ljuddämparen hade blivit så igensotad av all 2 takt olja så att den ville helt enkelt inte. Det enda jag gjorde var att rengöra lite och vips så funkar den som förut.
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
Skriv svar