Jag har problem med tomgången på min Derbi Senda R -02. Den hade ingen tomgång när jag köpte den men det verkade som en lätt sak att fixa, men där hade jag tyvärr fel. Inget hände med när jag skruvar på tomgången förutom när jag kör och trycker in kopplingen, då varvar den upp.
Min förta tanke var att det var skit i förgasaren eller tjuvluft. Jag gjorde rent förgasaren och satte tillbaka den så bra som möjligt för att undvika tjuvluft. Jag ställde in luftskruven som den var innan, och skruvade in tomgången till en vettig nivå.
Moppen startade direkt med choken på och hade nästan perfekt tomgång. Jag drog ut och provkörde och då gick moppen dåligt. Jag stannade och kollade hur choken var (Det är en sådan choke som sitter direkt på förgasaren och ska åka tillbaka automatiskt). Choken var fortfarande på så jag drog ner den och då dog försvann den perfekta tomgången. Jag skruvade in tomgångsskruven men inget hände. Dock samma sak som förut, att moppen varvar upp när jag drar i kopplingen.
Det sitter ett turbokit rör på, storlek 80 på huvudmunstycket och den är drevad 12/52. För övrigt går den inte så bra på låga varv (den hackar osv) men den går prima på höga varv.
Behöver nu eran hjälp med att hitta felet! Är det dags att börja fiffla med luftskruven?