Derbi Senda - Problem med tomgång

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
TheRa
Elmoped

Derbi Senda - Problem med tomgång

Inlägg av TheRa »

Jag har problem med tomgången på min Derbi Senda R -02. Den hade ingen tomgång när jag köpte den men det verkade som en lätt sak att fixa, men där hade jag tyvärr fel. Inget hände med när jag skruvar på tomgången förutom när jag kör och trycker in kopplingen, då varvar den upp.

Min förta tanke var att det var skit i förgasaren eller tjuvluft. Jag gjorde rent förgasaren och satte tillbaka den så bra som möjligt för att undvika tjuvluft. Jag ställde in luftskruven som den var innan, och skruvade in tomgången till en vettig nivå.

Moppen startade direkt med choken på och hade nästan perfekt tomgång. Jag drog ut och provkörde och då gick moppen dåligt. Jag stannade och kollade hur choken var (Det är en sådan choke som sitter direkt på förgasaren och ska åka tillbaka automatiskt). Choken var fortfarande på så jag drog ner den och då dog försvann den perfekta tomgången. Jag skruvade in tomgångsskruven men inget hände. Dock samma sak som förut, att moppen varvar upp när jag drar i kopplingen.

Det sitter ett turbokit rör på, storlek 80 på huvudmunstycket och den är drevad 12/52. För övrigt går den inte så bra på låga varv (den hackar osv) men den går prima på höga varv.

Behöver nu eran hjälp med att hitta felet! Är det dags att börja fiffla med luftskruven?
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög

Inlägg av guddingalex »

sätt i större munstycke typ 85!
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Pattepro1
Elmoped

Inlägg av Pattepro1 »

Har samma problem så tacksam för idéer.
Senast redigerad av Pattepro1 den 10 maj 2014, 22:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TheRa
Elmoped

Inlägg av TheRa »

guddingalex skrev:sätt i större munstycke typ 85!
Skulle kunna prova det, men det känns som att huvudmunstycket inte riktigt har något med det att göra, snarare tomgångsmumstycket?
Senast redigerad av TheRa den 10 maj 2014, 22:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hattis
Elmoped

Inlägg av Hattis »

Jag hade en tappningskruv som gillade att skruva ut sig själv med jämna mellanrum förut kan vara det men annars kan flottörnålen ha fastnat. Utöver det är det enda jag kan rekomendera är att göra rent förgasaren och byta ner i munstycksstorlek.
Lycka till! :D
Tjockismoppen tuggar på..

Titta gärna till mitt Högtalar Projekt
Användarens profilbild
TheRa
Elmoped

Inlägg av TheRa »

Hattis skrev:Jag hade en tappningskruv som gillade att skruva ut sig själv med jämna mellanrum förut kan vara det men annars kan flottörnålen ha fastnat. Utöver det är det enda jag kan rekomendera är att göra rent förgasaren och byta ner i munstycksstorlek.
Lycka till! :D
Det var precis samma problem efter att jag gjort rent förgasaren och skruvat åt allt så tvivlar på att det är det.. Tvivlar även starkt på att jag ska NER i munstyckestorlek :roll:
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög

Inlägg av guddingalex »

pröva gå upp så kan du utesluta det!
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Skriv svar